Rijimpressie Lexus NX 450h+

Rijimpressie Lexus NX 450h+

12 september 2023 Uit Door Arnold

De NX 450h+ heeft zich zoals verwacht goed gehouden, het is een fijne en ruime reisauto met een bijzonder gunstig verbruik. Toch heb ik een ander gevoel bij deze auto dan ik eerder bij de NX 350h had. Dat komt doordat dit een F Sport Line is, en het interieur volledig zwart is. Het is wat stemmig, een beetje meer kleur had van mij wel gemogen. Van de vierwielaandrijving hebben we tot dusverre weinig profijt gehad, maar dat verandert snel als we de omgeving gaan verkennen. Het wemelt van de prachtige wegen aan de oostzijde van de Vättern, Zwedens tweede grote meer. En veel van die wegen zijn behoorlijk goede gravelwegen. En de maximale snelheid van 80 kilometer per uur is snel zat. Het is heerlijk autorijden hier, en ik bedenk me dat een GR Yaris een perfecte auto zou zijn om deze contreien te verkennen. De 2.065 kilo wegende NX lijkt een tegenpool van zijn concerngenoot, maar Lexus rijdt ontzettend goed op deze wegen en op dit plaveisel. De F Sport Line heeft namelijk adaptieve dempers en een extra rijmodus, en daar profiteert de auto enorm van. De vierwielaandrijving van de 450h+ heeft vooral een veiligheidskarakter voor het rijden in slechte of winterse omstandigheden, maar als F Sport Line krijgt de e-AWD een extra dimensie: rijplezier. Als de Stig Blomqvist in je ontwaakt zal de NX 450h+ F Sport Line je niet teleurstellen: op de glooiende gravelwegen blijft de carrosserie heel rustig en de rolneiging in bochten is merkbaar geringer dan bij de niet- F Sport Line modellen. In de Sport+ stand is de vierwielaandrijving heel alert, of beter gezegd: proactief. Als je op gravel in een bocht (te) vroeg op het gas gaat, dan voel je de aandrijving op de achteras ingrijpen: de elektromotor zet aan terwijl het binnenste achterwiel afgeremd wordt. Daarmee blijft de NX op koers en schiet de bocht uit. De h+ heeft 309 pk (tegenover 244 pk voor de 350h) en de F Sport Line krijgt dat vermogen verbazingwekkend goed aan de grond. En het mooie is dat de NX weer een keurige reisauto wordt zodra je teruggaat naar de Normal rijmodus.

Twee keer drukken went niet

Als je intensief gebruik maakt van een auto, zoals op een vakantie, komen er andere positieve en negatieve zaken aan het licht dan bij een testweek in eigen land. Om te beginnen de verbeterpunten: de knoppen op het stuurwiel (multimedia / cruise control) hebben een dubbele functie en moeten telkens ‘ontwaakt’ worden: je moet een knop aanraken of indrukken waarna een pop-up in het instrumentarium of head-up display verschijnt. Daarin worden de knopfuncties getoond. Pas dan kun je de feitelijke functie van de knop bedienen. Elke functie vergt dus twee knopdrukken. En dat went niet. Lexus weet hiervan en komt hopelijk snel met een update. Dan de rijhulpsystemen: die waarschuwen heel veel en heel vroeg. Hopelijk is ook dit met een update te verhelpen. Dan de pluspunten: zelfs zonder opladen van de accu is de NX 450h+ heel erg zuinig, als de rijsnelheid niet boven de 100 km/u komt is 1 op 20 haalbaar. Tijdens de vakantie konden we de NX op het vakantieadres opladen, bij dagelijkse kilometrages van 300 kilometer lag het verbruik op 1 op 21,8. En dat is uitermate zuinig.

Klaar zicht in de avonden

Halverwege onze eerste vakantieweek komt storm Hans huishouden in Scandinavië – noodweer was niet ons deel, maar zware regenval wel. Dat betekent dat we veel autokilometers maken naar indoor-vermaak. En in Zweden is alles verder weg dan in eigen land. Het zij zo. De NX brengt ons overal veilig en comfortabel naartoe. Een positief punt is dat het elke avond opklaart en dat we in de avonduren mooie locaties bezoeken. In Zweden is het merkbaar eerder donker, maar dat hindert het plezier niet. De NX heeft grandioze multibeam tri led-koplampen die zelfs in donker Småland bij nacht en ontij goed zicht geven. Het is duidelijk waarom geen enkele Zweedse Lexus met drie vissekom-verstralers rijdt, de Lexussen hebben licht zat. En het wordt me ook duidelijk waarom je overal en nergens Lexussen tegenkomt. De testauto kost in Nederland rond de 95 mille, in Zweden komt hij op € 63.000. Elke Lexus kost daar ongeveer 2/3 van een vergelijkbaar model in Nederland.

Voor herhaling vatbaar

De test met de Lexus NX 450h+ F Sport Line was met afstand de langste test van Carnold.nl ooit. Dat alles probleemloos zou verlopen, was te verwachten. Dat de F Sport Line zoveel rijplezier zou bieden en dat het verbruik zo laag is, was een grote verrassing. Wat ook een verrassing is, is het feit dat de brandstoftank even groot is als bij de overige NX’en. Het is de tankmeter die erg voorzichtig is: bij een lege tank ging er hooguit 33 liter in, maar de tankinhoud is toch werkelijk 55 liter. Voldoende om vanaf thuis zuid-Duitsland te halen. Maar volgend jaar gaan we opnieuw Scandinavië verkennen. Hopelijk weer met een Lexus. En wel onze trouwe ouwe LS 400.

15 artikel(en) « van 15 »

 

Pagina's: 1 2