Rijtest Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine

Rijtest Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine

5 juli 2021 0 Door Arnold

Een middenklasse stationwagen die het tot postermodel schopte, de Kia ProCeed deed het. De schone deerne in de Ceed line-up maakt veel autoliefhebbers begerig met haar prachtige belijning. Met de nieuwe 1.5 SmartStream motor en zeventraps automaat is de Kia ProCeed GT-PlusLine een fijne rijdersauto die het sportieve design volledig waar maakt.

Binnen de Ceed modellijn valt genoeg te kiezen, in de eerste plaats zijn er vier carrosserievarianten (Ceed, Sportswagon, Xceed en ProCeed) en vijf motoren (vier benzine, een diesel), al dan niet met mild-hybrid techniek. De Xceed en Sportswagon zijn als enige leverbaar als plug-in hybride. De ProCeed die het onderwerp is van deze test, is niet leverbaar met hybride-techniek. Dat heeft alles te maken met de grote vraag naar de Ceed in al zijn uitvoeringen, de fabriek in Slowakije draait op volle toeren waardoor er productietechnische beperkingen zijn. Dit betekent dat er voor de relatief kleine Nederlandse markt geen capaciteit wordt vrijgemaakt om elke uitvoering als mild-hybrid te produceren. Dat de 160 pk sterke 1.5 T-GDI in de ProCeed niet als MHEV wordt geleverd betekent niet dat het een stevige innemer is, zeker niet in combinatie met de zeventraps automaat. Over de testperiode lag het gemiddelde verbruik op 1 op 18, en dat is gezien de prestaties van de ProCeed GT-PlusLine en bijzonder nette waarde.

Sportieve looks, sportieve instelling

Kia positioneert de ProCeed als de sportieve variant binnen de Ceed-familie, elke uitvoering heeft een GT-badge: GT-Line, GT-PlusLine en de GT als topmodel. Die laatste wordt uitsluitend geleverd met de 204 pk sterke 1.6 T-GDI en zeventraps automaat. Die versie staat voor minimaal € 45.295 bij de dealer, maar je kunt instappen in een Kia ProCeed GT-Line met 1.0 T-GDI voor net geen 31 mille. Die motor levert 120 pk waarmee de ProCeed al adequaat gemotoriseerd is. De testauto is de middelste uitvoeringsvariant, een GT-PlusLine met zeventraps transmissie en dubbele koppeling (DCT). Hij heeft twee opties: een glazen schuif / kanteldak (€ 895) en metallic lak (€ 695), dat brengt de totaalprijs op 37.890. De uitvoeringen met DCT worden altijd geleverd op de getoonde 18 inch lichtmetalen velgen, de GT krijgt eveneens 18 inch velgen, maar dan van een speciaal ontwerp dat louter voor de GT bestemd is. Voor een overzicht van alle prijzen en uitrusting kun je terecht in de online brochure van de ProCeed.

Niet langer, wel eleganter

De ProCeed oogt gestrekter dan de Sportswagon, maar hij heeft dezelfde lengte (4,60 m) en wielbasis (2,65 m) als de hatchback en Sportswagon. De ProCeed is wel 2 centimeter lager dan die twee en dat aspect zorgt voor een optisch grotere lengte. Het ontwerp van de ProCeed trekt veel aandacht en gedurende de testperiode oogstte de auto veel lovende kritieken. Als je van plan bent om onopvallend door het verkeer te gaan, dan is de Kia ProCeed niet de meest geschikte auto. De fraai gelijnde achterkant is het piece de resistance, met de schuin liggende achterruit en de fraaie, ranke achterlichten. Het prijsverschil met een vergelijkbaar uitgeruste Sportswagon is nog geen duizend euro, maar desondanks werd de elegante ProCeed als een auto van een halve ton ingeschat. Hoewel de rationele verschillen met de Sportswagon klein zijn, hoef je als bestuurder geen pijn te lijden voor de schoonheid van de ProCeed: met deze motorisering en in deze uitvoering is hij maar 18 kilo zwaarder dan de Sportswagon en volgens de VDA meetmethode slikt de ProCeed iets minder bagage: 1.545 liter Versus 1.694 voor de Sportswagon. Met de achterbank in gebruik past er een riante 594 liter in de kofferbak, die bovendien een dubbele bodem heeft. Onder de kofferbakvloer zitten meerdere bergvakken, waarvan de achterste flink diep is.

Pagina's: 1 2