Rijtest Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine

Rijtest Kia ProCeed 1.5 GT-PlusLine

5 juli 2021 0 Door Arnold

Rijplezier binnen handbereik

Zoals gezegd richt Kia zich met de ProCeed op de sportief ingestelde bestuurder, elke ProCeed krijg een GT labeltje, is 20 millimeter verlaagd en rijdt op 17 inch velgen. De 1.5-versies met DCT worden geleverd op 18 inch velgen.  Af fabriek monteert Kia hele fijne Michelin Pilot Sport banden (225/40) die in hoge mate bijdragen aan het rijplezier, en dat is bij de ProCeed met de nieuwe 1.5 T-GDI altijd binnen handbereik. Het onderstel en de stuurinrichting hebben namelijk een nadrukkelijk sportief randje dat ook binnen de normale snelheidslimieten voor rijplezier zorgt. Je hoeft je heil niet te zoeken op de Autobahn, klaverbladen en bergpassen om de capaciteiten van deze aandrijflijn en dit onderstel te beproeven. Ook al rijd je conform de geldende snelheidlimiet, de GT-PlusLine zorgt voor rijplezier en een sportieve rijbeleving. Dit komt voor een belangrijk deel op het conto van de tamelijk directe besturing en de genoemde Michelin-banden. Als je de ideale rijlijn ziet, dan volgt de ProCeed als vanzelfsprekend deze lijn. De besturing is niet overdreven bekrachtigd waardoor er veel gevoel overblijft, je kunt de auto met kleine  bewegingen nauwkeurig op de weg en in de bocht plaatsen. De vering is een tandje stugger dan bij de reguliere Ceed’s, in combinatie met iets stuggere sabilisatorstangen resulteert dit in minimale bodyroll in bochten. Dat blijft zo als je de bocht met het dubbele van de toegestane / adviessnelheid neemt. Op die momenten blinkt het onderstel van de ProCeed echt uit: de auto gaat als op rails door de bocht, zonder drama, zonder bandengepiep.

Gebalanceerde prestaties

Over de nieuwe SmartStream motor niets dan lof. Met 160 pk (118 kW) is de 1.325 kilo wegende ProCeed meer dan adequaat gemotoriseerd. Het vermogen piekt bij 5.500 toeren, en dan gaat de ProCeed ook echt van jetje. Als je de motor in dit toerenbereik laat opereren, dan bevind je je in het illegale snelheidsbereik nog voordat je de vierde versnelling hebt bereikt. Deze motor kan verslavend werken, zeker als je de sportstand kiest. Bij het terugschakelen geeft de ECU een stootje tussengas dat uitermate fascinerend klinkt. Wat mij betreft had er wel iets meer motorgeluid in het interieur mogen doorklinken, gezien de rijbeleving klinkt de ProCeed GT-PlusLine erg bescheiden. De grootste kracht echter – letterlijk – is het koppel van het motorblok: de 253 Newtonmeter is beschikbaar tussen 1.500 en 3.500 toeren. Dat stelt de bestuurder in staat om ook heerlijk rustig te cruisen met lage toerentallen. Als je dan vanuit het niets het gaspedaal intrapt, dan maakt de auto heel gemakkelijk tempo. De turbo spoelt snel op en de bak schakelt onvoelbaar een of twee verzetten terug. Het is dan vooral zaak om de snelheidsmeter in het oog te houden, want het onderstel en banden krijgen het vermogen gemakkelijk aan de grond. Van torque steer heeft deze Kia amper last.

Altijd sportstoelen

Het dashboard van de ProCeed verschilt niet van de Ceed en Sportswagon, en toch doet het niet afbreuk aan de uitstraling en beleving van deze auto. Dat komt ook doordat die twee toch al een scheut sportiviteit in hun interieurdesign hebben, zeker als je ze vergelijkt met hun bloedbroeder: de Hyundai i30. De ProCeed krijgt altijd hele fijne sportstoelen mee die met suède en leer bekleed zijn. Deze stoelen zijn de moeite waard: op lange ritten bieden ze veel ondersteuning en comfort door hun instelbereik. En als je op de sportieve toer gaat dan houden de wangen in de rugleuning en zitting je prima op je plek. De kleine GT-badges en stiksels herinneren je er elke keer weer aan dat je in een bijzondere auto rijdt. De extra uitrusting van de GT-PlusLine bestaat uit een JBL audiosysteem, elektrische verstelling op de bestuurdersstoel, een elektrisch achterklep, een draadloze telefoonoplader, dodehoekdetectie en achterbankverwarming.

Gefocust op het rijden

Het prettige van elke Kia, dus ook deze, is de uitgekiende bedieningsgemak en de ergonomie. Elke knop zit waar je ‘m zoekt, het infotainment is uitgebreid maar eenvoudig te bedienen, en het digitale instrumentarium stort geen overvloed aan informatie over je uit. Ondanks de vele functies en mogelijkheden leidt ProCeed je niet af tijdens het rijden. Een proefrit van 10 kilometer is genoeg om bekend te raken met de ergonomie van de auto. Daardoor ben je prima op het rijden gefocust, en zeker in een auto die op rijplezier is gericht, is dat erg prettig. Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat de Lane Assist bij elke start inschakelt. Als je woonplaats binnen een 60 kilometer-zone ligt, dan is het handig om dit uit te schakelen. Dat gaat eenvoudig: de knop op het stuur 2 seconden ingedrukt houden. Dat is iets wat snel een gewoonte wordt.

Ware schoonheid…

De testauto is een fijne auto om mee te rijden, het GT-labeltje is dan ook meer dan een marketingmiddel: de ProCeed heeft een nadrukkelijk sportief randje. Daarbij zit wel een praktische kanttekening: door de afstemming van vering en demping in combinatie met de 225/40 banden lever je wel in aan comfort. Dat merk je bij korte oneffenheden en dwarsrichels op snelwegen. Als je veel snelwegkilometers maakt, of wanneer je hecht aan comfort, dan ben je met de 17 inch velgen beter af. In het geval van de 1.5 T-GDI ben je dan aangewezen op de handgeschakelde versie, de 1.0 T-GDI staat altijd op 17 inch velgen met 225/45 banden. Deze versie is echter niet leverbaar met de DCT transmissie, maar met de fijn schakelende handbakken van Kia hoeft dat geen bezwaar te zijn. Met de 120 pk van de eenliter motor heb je voor het Nederlandse verkeer meer dan voldoende vermogen, en hij is een stuk voordeliger: het scheelt twee mille. Maar goed, in deze test staat de nieuwe 1.5 centraal en het moet gezegd: het is absoluut een aanwinst voor het Ceed gamma. De prestaties en het rijplezier die de nieuwe motor biedt sluiten helemaal aan op de sportieve uitstraling van de Kia ProCeed. En het ontbreken van mild-hybrid techniek is geen gemis, gezien de voorbeeldige verbruikscijfers. Met een testverbruik van 1 op 18 heb je niets te klagen. Sterker nog, bij het retourneren van de ProCeed haalde hij een verbruik van ruim 1 op 19. En daarmee appelleert de Kia ProCeed 1.5 T-GDI GT-PlusLine ook aan het rationele aspect van autorijden. Het is een verhipt knappe auto.

25 artikel(en) « van 25 »

 

 

Pagina's: 1 2