Rijtest Hyundai Tucson Hybrid
27 mei 2021Altijd geëlektrificeerd
De Hyundai Tucson is leverbaar met drie motoriseringen, die alledrie gebaseerd zijn op Hyundai 1.6 T-GDI Smartstream motor. Deze motor is altijd gekoppeld aan elektrische ondersteuning. De instapper is de handgeschakelde 1.6 T-GDI 48V mild hybrid, deze staat voor net geen 35 mille in de showroom. De Plug-in Hybrid Premium Sky is de rijkst uitgeruste Tucson, deze staat voor € 49.295 in de prijslijst. De Plug-in Hybrid is altijd vierwielaangedreven en heeft ook een hoger vermogen (265 pk) dan de Hybrid (230 pk). Het complete overzicht van uitrusting en prijzen vind je in de brochure (juni 2021). In de Hybrid krijgt de 1.6 benzinemotor ondersteuning van een 44,2 kW sterke elektromotor die vanuit een 1,5 kWh Li-ion polymeeraccu gevoed wordt (bij de plug-in is dat 13,8 kWh). Beide motoren zijn gekoppeld aan gerobotiseerde zestraps versnellingsbak. Je merkt aan alles dat Hyundai heel veel ervaring heeft met geëlektrificeerde aandrijvingen: de elektromotor verzorgt vaker dan je denkt de aandrijving, de ‘EV’ indicator op het instrumentarium brandt regelmatig. En ook bij hogere snelheden (110 – 120 km/u) neemt de elektromotor in zijn uppie de aandrijving over. Het accupakket heeft een bescheiden inhoud, maar toch rijdt de Tucson zowat de helft van de tijd puur elektrisch. Het effect van de elektrische ondersteuning laat zich ook zien in het brandstofverbruik: 1 op 17 over de gehele testweek. Een verbruik van 1 op 15 haal je makkelijk met de Tucson.
Adaptieve dempers
De Tucson heeft slechts twee rijmodi: Eco en Sport. Het trucje met de gevoeliger gasrepsons en het instrumentarium – de kleuren en layout veranderen – kan de Tucson uiteraard net zo goed als de i20 en i30, maar in dit geval veranderen de besturing en de demping ook. In de Sport-stand wordt de benzinemotor continu bij de aandrijving betrokken en is de besturing merkbaar scherper. Op bochtige binnenwegen kun je met gemak het dubbele van de snelheidslimiet rijden met behoud van stuurprecisie en rijbeleving, maar de Tucson komt het best uit de verf in de Eco-mode. In de eerste plaats doordat de hybride aandrijflijn lekker veel koppel levert bij lage toeren en daarbij erg stil is. Het is simpelweg heerlijk cruisen door stand en land met de Tucson. In de tweede plaats zijn de voorstoelen erg comfortabel, Hyundai maakt gebruik van gevarieerde vulling: de zitting en de rugleuning zijn gelaagd waardoor de stoel relatief zacht is, maar na het ‘inzitten’ zeer goed ondersteunt. Op de langere afstand zijn deze stoelen met elektrische verstelling en verwarming / ventilatie de meerprijs van de Premium-uitvoering dubbel en dwars waard.
Semantisch correct: Highway Drive Assist
In de test van de Hyundai i20 schreef ik al dat manier waarop alle veiligheidstechniek in Hyundai’s werkt een voorbeeld voor andere merken is. Voor veel bestuurders zal de huidige stand der techniek de eerste kennismaking zijn met geavanceerde rijhulpen. Dit soort technieken werkt alleen goed als het uitgebreid getest en afgesteld is, en wanneer de gebruiker goed begrijpt hoe de techniek beoogd is: techniek werkt nooit beter dan ons begrip ervan. Drie systemen wil ik graag uitlichten en toelichten waarom ze de aandacht waard zijn. Semantiek en techniek zijn onlosmakelijk verbonden, verkeerde semantiek – het zij in naamgeving of gebruikersinstructies – kan rampzalige gevolgen hebben. Een adaptieve cruise control kun je in naamgeving maar beter niet relateren aan de automatische piloot in vliegtuigen. En het woord ‘zelfrijdend’ moet je ook mijden in je marketingteksten. Hulde aan Hyundai om een geavanceerde adaptieve cruise control ‘Highway Drive Assist’ te noemen. Het systeem werkt uitsluitend op snelwegen, op binnenwegen zal het niet actief worden. In de automatische modus (het symbool Auto licht op naast de HDA indicator) volgt het systeem de snelheidsborden en de tijdsbeperkingen voor snelheidslimieten (100 km/u overdag). Ook verwerkt het informatie uit het navigatiesysteem: bij complexe verkeersknooppunten met lange bochtige fly-overs (Terbregseplein, Prins Clausplein) brengt HDA de snelheid omlaag tot de adviessnelheid. Ook op andere, gevaarlijke wegsituaties tempert het systeem de voertuigsnelheid als deze te hoog is voor de omstandigheden. Met een knopdruk kan de stuurassistent en de rijbaanassistent ge(de)activeerd worden. De monitoring van het systeem is erg strikt: de handen moeten op het stuur blijven. Zelfs als je je ellebogen laat rusten op de armsteunen is het systeem vaak van mening dat je het stuur losgelaten hebt. Daar zit een verbeterpuntje voor Hyundai, want ook dan heb je wel beide handen op het stuurwiel.
Geavanceerde botspreventie
Het radar- en sensorsysteem van de HDA wordt ook gebruikt om de omgeving in andere verkeerssituaties te bewaken. Als je wegrijdt uit een parkeervak, het zij vooruit of achteruit, en er nadert verkeer, dan waarschuwt het systeem met een trilling in het stuur. Op de around view monitor laat de Tucson zien in welke hoek het gevaar schuilt. Desnoods grijpt het systeem in om een aanrijding te voorkomen. Ook bij het oprijden van een kruising en bij het afslaan in de bebouwde kom bewaakt het systeem het kruisende, tegemoetkomende en achteropkomende verkeer. Als je bijvoorbeeld rechtsaf slaat en een achteropkomende fietser passeert de Tucson langs de rechterzij, dan waarschuwt het systeem en grijpt het in. Het systeem is ontzettend nauwkeurig en absoluut zinvol bij complexere verkeerssituaties op plaatsen waar je niet regelmatig komt. Een groot voordeel is de manier waarop het systeem werkt: het is continu waakzaam en het waarschuwt met kraakheldere beelden op het centrale beeldscherm. Het werkt wanneer het moet en het is uitermate effectief.
Dan nog de Blind View Monitor, dit systeem toont een camerabeeld langszij als de richtingaanwijzer bediend wordt. Het camerabeeld verschijnt in het instrumentarium en laat zien wat de dodehoek van de buitenspiegel niet afdekt. Het systeem is complementair aan de buitenspiegel op de betreffende zijde en het is in de praktijk heel prettig in de omgang. Door de positionering en de resolutie van het instrumentencluster is de scherpte / diepte van een blik op de Blind View Monitor niet anders dan de zichtlijn door de voorruit. Bij het wisselen van rijstroken is een korte blik langs de spiegels en het instrumentarium voldoende om te zien of er iets naast je rijdt. Bovendien geeft de dodehoekdetectie een visueel en auditief signaal als er wel een auto in die positie rijdt.
Ontspannen autorijden, mooie verbruikscijfers
De hoeveelheid technische snufjes zijn op papier wellicht overweldigend, maar in de praktijk werkt alles heel subtiel. De manier waarop alle techniek onderling samenwerkt en de wijze waarop de bestuurder betrokken wordt in de ondersteunende technieken, is heel logisch en begrijpelijk. De Tucson is een heerlijke, stille reiswagen die tijdens het rijden amper aandacht of gewenning vraagt. Het is een auto waarin je jezelf heel snel thuisvoelt en echt kunt ontspannen. De combinatie van de stille en prettige aandrijflijn, het doordachte interieur en de rijeigenschappen, maken de Tucson tot een heel fijne auto. In zijn segment zet de Tucson zeker nieuwe maatstaven wat techniek en design betreft. Maar de koppositie in zijn segment was niet genoeg voor Hyundai, de Tucson neemt zelfs een fikse voorsprong op zijn concurrenten. Zeker in de meest luxueuze uitvoeringen kan de Tucson zich meten met een Lexus NX, en dat is geen geringe prestatie. Kies je voor de basismotorisering met handbak, dan doe je ook een geweldige koop: de standaarduitrusting is riant – zoals we van Hyundai gewend zijn – en de geweldige binnenruimte en fraaie afwerking is identiek aan die van de testauto. De meerprijs van de hybride ten opzichte van de mild-hybride is slechts 2 mille. Dat is gezien het extra comfort de moeite zeker waard, en ook het keurige verbruikscijfer van de hybrid is voor veelrijders interessant. 1 op 17 is in dit segment een hele mooie waarde.