Rijtest Hyundai Tucson Hybrid

Rijtest Hyundai Tucson Hybrid

27 mei 2021 Uit Door Arnold

Cocooning

Het interieur is eveneens met veel zorg en aandacht gebouwd, met name de gebruikte materialen en ergonomie maken indruk. De voorste inzittenden zitten in een soort van cocon, ruim ingesloten tussen de deur en de middenconsole. Een dubbele chroomlijst die bij de B-stijl begint loopt over de gehele breedte van het dashboard door. Deze lijnen brengen het gehele dashboard en instrumentarium optisch samen en zorgen voor een rustig ontwerp dat vol zit met doordachte details. In de bestuurdersdeur zijn de knoppen voor het stoelgeheugen in deze chroomlijsten opgenomen, de uitstroomopeningen op de middenconsole lopen parallel in het ontwerp. Als je goed kijkt, dan zie je kleine perforaties tussen de chroomlijsten, dat zijn de uitstroomopeningen van het tochtloze ventilatiesysteem. De climate control werkt namelijk zonder voelbare luchtstromen, en dat is erg prettig. Het systeem gebruikt ook de navigatiekaart om bij het inrijden van tunnels de recirculatiestand in te schakelen. En als je de voorste ruitensproeier gebruikt, dan sluit het systeem de toevoer van buitenlucht kortstondig af om de voorkomen dat het interieur naar wisservloeistof gaat ruiken. Dit soort doordachte functies kenmerken het hoge niveau waarop de Hyundai Tucson opereert.

Remote controlled inparkeren

De testauto is een Tucson Hybrid in Premium Sky uitvoering, deze staat voor € 46.295 in de prijslijsten. De Hybride-modellen en automaatversies hebben drukknoppen voor de bediening van de transmissie. Dat betekent dat de middenconsole anders gemodelleerd is dan bij de handgeschakelde versies, bij die uitvoeringen staat de versnellingspook op de vloer voor de middenarmsteun / opbergbak. In de overige versies loopt de tunnelconsole verder door en zijn de transmissie-selectieknoppen, de bekerhouders en een reeks knoppen in deze console opgenomen. De langere tunnelconsole versterkt het ‘coconeffect’ dat het interieurontwerp geeft, maar het moet gezegd: je zit niet opgesloten en je hebt (veel) zijdelingse ruimte. De rij knoppen op de voorste rand van de middenconsole herbergt de bediening van de stoelverwarming / -ventilatie, stuurwielverwarming en de geavanceerde parkeerhulp. Het radar- en sensorenpakket van de geavanceerde rij-assistenten worden ook gebruikt voor deze parkeerhulp en bewaken de omgeving bij langzaam rijden, achteruit rijden en manoeuvreren. In de Premium krijg je zelf Remote Smart Parking Assist, met dit systeem kun je via de sleutel de auto in- en uit smalle parkeervakken rijden.

De middenconsole met het multimediascherm en de kachelbediening zien er uit als één geïntegreerd geheel, maar het bestaat uit twee afzonderlijke eenheden die de nodige vaste knoppen hebben. Deze knoppen zijn uitgevoerd als aanraakknoppen en hebben een vaste positie. Je hebt de looks van een groot touchscreen en de ergonomie (en vindbaarheid) van een vaste toetsenlayout. Het multimediasysteem werkt snel en foutloos, en het is een genot om mee te werken. Met een druk op de ster-toets kun je het scherm uitschakelen, mocht de rustige interface toch nog te druk aan je ogen zijn. Een ding heb ik gemist: een druk / draaiknop om de audio te bedienen.

Pagina's: 1 2 3