Hybride Hyundai’s in de verkooplift

Hybride Hyundai’s in de verkooplift

30 maart 2022 Uit Door Arnold

Hyundai’s HEV’s en PHEV’s

Zowel de TUCSON Hybrid als de SANTA FE Hybrid is voor betere prestaties en minder emissies voorzien van een 169 kW (230 pk) sterke hybride aandrijflijn. Dat is een combinatie van Hyundai’s 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor, een 44,2 kW elektromotor en een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Beide Hyundai-modellen zijn leverbaar met twee- en vierwielaandrijving. Ook de TUCSON Plug-in Hybrid en de SANTA FE Plug-in Hybrid zijn voorzien van de 1.6-liter T GDi Smartstream-motor. Die is gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die zijn kracht ontleent aan een 13,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het systeemvermogen van beide modellen is 195 kW (265 pk), het gecombineerde koppel bedraagt 350 Nm. Zowel de TUCSON Plug-in Hybrid als de SANTA FE Plug-in Hybrid is standaard voorzien van vierwielaandrijving.

De TUCSON Plug-in Hybrid laat een CO2-emissie van slechts 31 g/km noteren (volgens WLTP). Voor de SANTA FE Plug-in Hybrid is dat 37 g/km. De aandrijflijnen van de HEV- en PHEV-versies van de TUCSON en SANTA FE zijn voorzien van een 6-trapsautomaat (6AT) met ‘shift by wire’, wat betekent dat de transmissie elektrisch via een schakelaar wordt bediend in plaats van met een klassieke hendel. Deze automatische transmissie is geoptimaliseerd voor een ideale balans tussen prestaties en een laag brandstofverbruik. De TUCSON Plug-in Hybrid en de SANTA FE Plug-in Hybrid zijn voorzien van een boordlader van 7,2 respectievelijk 3,3 kW, voor opladen bij een openbaar laadstation en een wallbox aan huis. Gebruikers van Hyundai Bluelink kunnen de status van de batterij controleren en de laadinstellingen beheren via de Bluelink-app.

1.6 T-GDI Smartstream-motor met CVVD-technologie

Met de 1.6 T-GDI Smartstream-motor presteren de HEV’s en PHEV’s van Hyundai nog beter en is hun brandstofverbruik nog lager. De motor is voorzien van de CVVD-technologie (Continuously Variable Valve Duration) van Hyundai Motor Group. Deze techniek debuteerde in 2019 en reguleert de kleptiming afhankelijk van de omstandigheden en de belasting van de motor. In dit artikel lees je alle ins- en outs van deze bijzondere techniek.

Als de auto op een constante snelheid weinig motorvermogen nodig heeft, houdt CVVD de inlaatkleppen open tot het midden van de compressieslag van de zuiger. Vervolgens sluit CVVD de klep naarmate de compressieslag ten einde komt. Dit reduceert het verbruik doordat het de weerstand vermindert die door de compressie ontstaat. Moet de motor veel vermogen leveren, bijvoorbeeld tijdens het rijden op hoge snelheid, dan sluit CVVD de inlaatklep al aan het begin van de compressieslag om de hoeveelheid lucht voor de ontbranding te maximaliseren. Dit verhoogt ook het koppel voor snellere acceleraties.

CVVD is het enige systeem dat de openingstijd van de kleppen tijdens het rijden kan aanpassen aan de omstandigheden. De technologie verbetert de prestaties met 4 procent, terwijl het het verbruik met 5 procent en de emissies met 12 procent verlaagt. Om het verbruik nog verder te beperken, is de 1.6 T-GDI-motor uitgerust met LP EGR (Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation). LP EGR recirculeert een deel van de verbrandingsgassen van de motor terug naar de verbrandingskamer, wat een koelend effect heeft en de emissie van stikstofoxides reduceert.

Voor de veiligheid van zijn klanten doet Hyundai tijdens de ontwikkeling veel tests om de veiligheid van de lithium-ion-polymeerbatterijen in zijn HEV- en PHEV-modellen te garanderen. Hyundai richt zich daarbij op het verhogen van de bescherming van batterijpakketten in de auto’s en voert extreme crashtests uit om de drie veiligheidssystemen voor de batterijen te testen: de keramische coating als afscheiding, de constructies die de batterijen beschermen tegen fysieke schade en de batterijregelaars.

Pagina's: 1 2 3