Hybride Hyundai’s in de verkooplift

Hybride Hyundai’s in de verkooplift

30 maart 2022 Uit Door Arnold

Hoe werken HEV’s en PHEV’s?

De term ‘hybride’ geeft aan dat een auto is uitgerust met een combinatie van krachtbronnen. Een HEV is voorzien van een verbrandingsmotor, een elektromotor en een batterij(pakket). Bij lage snelheden drijft alleen de elektromotor de auto aan. In situaties waarin de bestuurder meer vermogen vraagt, bijvoorbeeld om bij hogere snelheid te accelereren of om heuvel op te rijden, werken de verbrandingsmotor en de elektromotor samen voor maximale efficiency. De batterij van een HEV hoeft niet te worden opgeladen aan een extern laadpunt. De elektriciteit voor de aandrijflijn wordt opgewekt door regeneratief remmen. Daarbij vormt het systeem de kinetische energie die vrijkomt tijdens snelheid verminderen, remmen en heuvel af rijden om tot elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen.

Een PHEV is grotendeels gelijk aan een HEV maar biedt nog enkele voordelen van een volledig elektrische auto. Net als een HEV is een PHEV voorzien van een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar het batterijpakket is aanzienlijk groter voor een groter elektrisch rijbereik. Verder zijn PHEV’s voorzien van een boordlader, zodat ze zijn op te laden aan een extern oplaadpunt.

PHEV’s kunnen puur elektrisch rijden en schakelen over op de verbrandingsmotor zodra de rijomstandigheden dat vereisen. De verbrandingsmotor is in de PHEV een essentieel component: zodra het batterijpakket een vooraf ingestelde laadstatus heeft, kan de aandrijflijn overgaan in een modus die de laadstatus op dat niveau handhaaft. Als het batterijpakket bijna leeg is, werkt de aandrijflijn van de PHEV op dezelfde manier als die van een HEV: de verbrandingsmotor drijft de wielen aan, terwijl regeneratief remmen ervoor zorgt dat de batterij wordt bijgeladen. Daardoor breidt de PHEV zijn actieradius verder uit.

Altijd een automaat

In conventionele auto’s gaat de aandrijfkracht van de verbrandingsmotor via de transmissie naar de wielen. HEV’s en PHEV’s zijn nog voorzien van een elektromotor die is gemonteerd tussen de verbrandingsmotor en de automatische transmissie. Die elektromotor levert ook kracht om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Dat verbetert het acceleratievermogen en beperkt het brandstofverbruik. De hybride Hyundai’s zijn niet voorzien van een koppelomvormer of een startkoppeling. In plaats daarvan zijn ze uitgerust met een automatische 6-trapstransmissie (6AT). Bij het wegrijden vanuit stilstand is het de elektromotor die de auto in beweging brengt.

In veel HEV’s en PHEV’s is het pakket hoogvoltagebatterijen voor de aandrijving gescheiden van de gebruikelijke 12-voltaccu voor de elektrische systemen in de auto. In de HEV’s van Hyundai is het batterijpakket geïntegreerd en gemonteerd onder de zitting van de achterbank. De 12-voltpakketten in de PHEV’s bevinden zich onder de vloer van de bagageruimte. De voordelen daarvan voor de berijders van de eSUV’s van Hyundai zijn tweeledig. Ten eerste zorgt het voor meer bagageruimte. Ten tweede komt het zwaartepunt van de auto meer in het midden te liggen, wat het weggedrag van de auto verbetert.

Pagina's: 1 2 3