Toyota Aygo X onthuld
5 november 2021De Toyota Aygo heeft een opvolger: de Aygo X. Carnold heeft alle ins- en outs van de Aygo Cross (zoals je de naam uitspreekt). Het is een auto vol stylistische en technische verrassingen!
Toyota blijft trouw aan het A-segment, en dat is vooral te danken aan de enorme flexibiliteit van het Toyota TNGA-B platform waar ook de Yaris en Yaris Cross op gebouwd zijn. Door de schaalbaarheid van het GA-B platform kon Toyota een A-segmenter ontwikkelen met het formaat van een typische A-segment auto (i10, Picanto, Space Star) waarbij de rijgeigenschappen van het B-segment behouden bleven. Ten opzichte van de uitgaande Aygo is de Aygo X behoorlijk gegroeid: 23,5 centimeter in de lengte (waarbij de wielbasis maar liefst negen centimeter groeide) en vijf centimeter in de hoogte. De Aygo X is 3,70 meter lang, 1,74 breed en 1,52 hoog. Met die maatvoering overklast hij ook de genoemde Koreaanse concurrenten. De Aygo X is dan ook echt een crossover, en daarmee is hij uniek in het A-segment. Door te breken met de typische hatchback-vormgeving is een relatief grote, maar ook ruime auto ontstaan.
Groter, ruimer, maar nog steeds compact
Daardoor werden ook de interieurruimte en de kofferbak groter, het laadvolume is met 60 liter toegenomen tot 231 liter. Uit onderzoek van Toyota blijkt dan 95% van de rijtijd alleen de voorstoelen in gebruik zijn, daarom is de gewonnen interieurruimte hoofdzakelijk gebruikt om de voorste inzittenden meer bewegingsvrijheid te geven. De totale ruimtewinst in de breedte voorin is 4,5 centimeter, de voorstoelen staan twee centimeter verder uitelkaar. De Aygo X staat ook hoger op zijn wielen, de zitpositie voorin is 5,5 centimeter hoger. Uiteraard profiteren de passagiers achterin van de toegenomen wagenhoogte door de grotere afstand tussen de zitting en het plafond. Al deze centimeters winst zorgen voor een heel andere beleving: meer zicht en meer ruimte.
Stadsauto met grootse rijeigenschappen
Het TNGA-B platform bood de designers de nodige vrijheid. Een belangrijk voordeel dat het designteam aangreep, was de mogelijkheid om grote wielmaten te gebruiken. De standaard wielmaat is 17 inch, op duurdere versies krijgen zelfs 18 inch velgen aangemeten. Ook de rijeigenschappen profiteren hiervan, maar Toyota benadrukt dat de Aygo X een echte stadsauto is, de wendbaarheid is gebleven. De draaicirkel is slechts 4,7 meter! De wielen maken de auto, en in het geval van deze kleine crossover gaat dat gezegde helemaal op: het is een ontzettend stoer kleintje geworden.