Test Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet – Meer met minder

26 september 2016 Uit Door Arnold

Suzuki_SX4_S-CrossDrie jaar terug maakte de geheel nieuwe Suzuki SX4-S-Cross zijn opwachting. Een ruime en vooral goed uitgeruste auto die het moest opnemen tegen stevige concurrentie, zoals de Nissan Qashqai. Hij opereert in een marktsegment waar je up-to-date moet blijven, en daarom kreeg hij een stevige facelift en twee splinternieuwe motoren. Carnold.nl reed een week in de Suzuki S-Cross 1.0 BoosterJet in High Executive uitvoering. De grootste verrassing ligt onder de motorkap.

S-Cross profiteert van vernieuwingsgolf

Geen ander Japans automerk is momenteel zo stevig aan de slag met nieuwe modellen als Suzuki. Het regent nieuwe modellen: de Celerio, Vitara, Baleno, de vernieuwde S-Cross, en volgend jaar komen daar de nieuwe Ignis en Swift bij. Even ontspannen is er niet bij voor de PR- en marketingafdeling van Suzuki. De SX4 S-Cross springt er een beetje uit tussen de andere modellen van het merk: te jong om door een compleet nieuw model afgelost te worden, maar ook weer niet genoeg up-to-date om de concurrentie van repliek te dienen. Tijd voor een technische en cosmetische update: De oude 1.6 benzine en dieselmotor maakten plaats voor de nieuwe 1.0 en 1.4 BoosterJet, het onderstel werd aangepast, het interieur is opgewaardeerd en de S-Cross kreeg nieuwe veiligheidstechnieken. De uiterlijke aanpassingen zijn niet te missen: het front is compleet nieuw ontworpen, de S-Cross kreeg een kloeke, verchroomde grille en nieuwe koplampen. Aan de achterzijde zien we nieuwe achterlichtunits, en voorts kregen de Exclusive en de High Executive 17-inch lichtmetaal met een tikkie bredere banden.

Suzuki_SX4_S-Cross1.0 BoosterJet is een absolute aanrader

De S-Cross is een ruime auto, en naar Nederlandse maatstaven ook een relatief grote auto. De vraag rijst of de nieuwe 1.0 BoosterJet niet een beetje aan de kleine kant is. In de Baleno bleek de 1.0 BoosterJet een zeer vlotte en zuinige motor te zijn, maar deze S-Cross is 150 kilo zwaarder, en het frontaal oppervlak (de luchtweerstand) is aanzienlijk groter. Om een lang verhaal kort te maken: In de S-Cross overtuigt de 1.0 BoosterJet nog meer dan in de Baleno. Je merkt dat het motortje iets meer auto te verstouwen heeft, maar de motor voelt geen enkel moment onderbemeten. Vanuit stationair toerental kun je soepel weg rijden zonder dat je ‘gas bij’ hoeft te geven. De verhoudingen van de handgeschakelde vijfbak zijn goed gekozen, bij het overschakelen moet het kleine turbootje even opspoelen, maar hierdoor bouwt de 1.0 BoosterJet zijn vermogen mooi gelijkmatig op. Bovendien schakelt de vijfbak erg prettig, de gehele bediening van de koppeling en versnellingsbak vergt geen enkele gewenning. De S-Cross voelt alsof je al veel vaker in de auto hebt gereden.

suzuki_s-cross_1-0-boosterjet_3Soepel op de snelweg, ook met adaptieve cruise control

Op de snelweg voldoet de kleinste BoosterJet ook goed: vanaf de invoegstrook maakt de S-Cross gemakkelijk snelheid van 80 tot 130 kilometer per uur, zeker in de vierde versnelling. Ook wanneer de snelheid in de vijfde versnelling terug zakt tot 80 kilometer per uur, kun je zonder terugschakelen vlot versnellen tot de maximumsnelheid. Hulde. Voor de Nederlandse automobilist is de 1.0 BoosterJet ruim voldoende, de 1.4 BoosterJet is uiteraard veel sterker, zo weten we uit de test met de Vitara, en die zal vooral gekozen worden voor mensen die vaak met de caravan op stap gaan, of die AllGrip vierwielaandrijving wensen.

suzuki_s-cross_1-0-boosterjet_6De S-Cross High Executive is ook uitgerust met adaptieve cruise control, een voorziening die dankzij de soepele karakteristiek van de 1.0 BoosterJet ook in de S-Cross goed uit de verf komt. De cruise control gaat rustig van het gas als hij een langzamere voorligger waarneemt, en zal alleen gaan afremmen / bijremmen als dat nodig is om de ingestelde volgafstand te handhaven. Omdat de motor soepel oppakt vanuit lagere toerentallen in de hoogste versnelling, hoef je vervolgens niet terug te schakelen als de auto weer snelheid gaat maken. Als je helemaal niet wilt schakelen, dan kun je voor de zestraps automaat kiezen, die kost 2 mille extra.

Voor elk wat wils: de rijeigenschappen

Maar hoe rijdt die S-Cross nu Carnold? Wel, tussen de concurrentie springt de S-Cross er uit door zijn comfortabele rijgedrag. Wat bij het instappen als eerste opvalt is het formaat van de voorstoelen, die zijn prima berekend op de lengte van de gemiddelde Nederlander. Tijdens de testweek heb ik een aantal langere ritten met de S-Cross gemaakt, en daarbij viel de ondersteuning van de rug in positieve zin op. Ook de instelmogelijkheden van het stuur en de stoel(en) zijn ruim, voor elk postuur is er een prima zithouding te vinden. Het interieur van de S-Cross werd bij de facelift ook aangepakt, en dat zie je terug in de zachtere materialen waarmee het dashboard opgebouwd is. De ergonomie is dik voor elkaar, het infotainmentsysteem ligt in de S-Cross goed binnen handbereik en is tijdens het rijden prima te bedienen met de spraakbesturing.

suzuki_s-cross_interior2

Fijne auto voor lange ritten

Dat Suzuki het onderstel en de besturing heeft aangepakt is goed te merken. De afstemming van vering en demping is comfortabel, de S-Cross verwerkt verkeersdrempels adequaat dankzij zijn soepele vering en lange veerwegen. De schokdempers brengen snel weer rust in de carrosserie waardoor de S-Cross geen moment ‘deinerig’ wordt. De besturing is niet afgestemd op een sportieve rijstijl (voor die bestuurders verwijst de Suzuki-dealer u graag naar de Swift), maar biedt voldoende controle en ‘feeling’ met de auto. Krappe bochten, klaverbladen, bochten met een wisselende radius: de besturing van de S-Cross is zodanig afgestemd dat je ze allemaal met mooie lijnen kunt rijden. De rechtuitstabiliteit is merkbaar verbeterd ten opzichte van het pre-facelift model, de vernieuwde S-Cross is echt een fijne auto om snelwegkilometers mee te maken. In geval van nood biedt de besturing bovendien veel precisie: tijdens de testweek kwam er onverwacht een tegenligger op de weghelft van de S-Cross, uitwijken naar de berm was de enige optie. De S-Cross bleef daarbij keurig op de ingezette nieuwe koers en was ook met twee wielen in de berm op hogere snelheid probleemloos te besturen.

suzuki_s-cross_1-0-boosterjet_8Altijd goed uitgerust

Met zijn rijgedrag en uitrusting zal de S-Cross een breed publiek voor zich kunnen winnen. De testauto is een High Executive die van alle luxe is voorzien: een panoramadak (dat volledig opent!), lederen bekleding, stoelverwarming, bi-led koplampen, Smartlink infotainment, Adaptieve Cruisecontrol. Hier kunnen we wel aan wennen bij Carnold.nl. De testauto staat voor 26 mille in de prijslijst, voor € 23.500 rijd je in de iets minder luxe uitgeruste Exclusive, maar dan lever je niet veel in op comfort: cruise control, climate control, stoelverwarming, elektrische ramen en spiegels (ook verwarmd), 17 inch lichtmetaal: het zit er allemaal op. Voor net geen 21 mille stap je in de 1.0 BoosterJet Comfort, ook die heeft elektrische ramen en spiegels (niet verwarmd), airconditioning en 5 EuroNCAP sterren.

Genoeg onderscheidend vermogen

Tijdens de hernieuwde kennismaking met de Suzuki SX4-S-Cross is de enorme gebruiksvriendelijkheid van deze auto opgevallen: hij is erg ruim, rijdt gemakkelijk en erg comfortabel. De nieuwe motoren zijn absoluut een aanwinst, waarbij de 1.0 BoosterJet opvalt door zijn prestaties en verbruik. Het gemiddelde testverbruik lag op 1:17, bij snelweggebruik 1:15,8. Hierbij moet ik opmerken dat het tijdens de testweek uitzonderlijk warm was, en dat de airconditioning flink aan het werk moest. Hier zit dus nog een marge voor verbetering. Ook het uiterlijk van de vernieuwde S-Cross viel in de smaak, menigeen gaf blijk van waardering voor de nieuwe snoet en de chroomaccenten. Het moet gezegd: de Sphere Blue Pearl Metallic lak contrasteert prachtig met de chroomaccenten van de S-Cross, hij ziet er duurder uit dan hij in werkelijkheid is, en dat is natuurlijk een groot compliment. Hij is er zichtbaar op vooruit gegaan, maar de grootste winst zit ‘m in de kleinste motor, dat is echt een knap stukje techniek waarmee Suzuki zich enorm onderscheidt ten opzichte van zijn concurrenten.

Deze slideshow vereist JavaScript.