Nog twee maandjes wachten op de Suzuki Ignis

Niets ten nadele van de S-Cross en de Vitara, maar zeg nou zelf: kleine Suzuki’s zijn erg leuk. Denk maar eens aan de Cappucino, de Jimny of de SX100. Als de Celerio je een beetje te ingetogen is, dan kun je vanaf januari 2017 je hart ophalen bij de Suzuki-dealer. Want dan staat de nieuwe Ignis in de Nederlandse showrooms. Onderscheiden retro-design, interessante techniek en lekker eigenzinnig.

Retro-design? Hoe dan? Als je recht voor de nieuwe Ignis staat, dan gaat er waarschijnlijk niet meteen een belletje rinkelen. Maar als je de Ignis en profil bekijkt, dan zie je onmiskenbaar de invloeden van de SX100, het guitige coupeetje van weleer. Ook de achterkant toont sterke overeenkomsten met die van zijn voorvader, maar de Ignis is zichtbaar groter. Maar desondanks is de nieuwe Suzuki Ignis een erg guitig wagentje geworden.

Suzuki_Ignis_2Customizable

Omdat de Ignis een andere (lees: jongere en hippere) doelgroep moet aanspreken, is de Ignis in zekere mate naar eigen wens te customizen. De lakkleur zie je in de details van het interieur terug, en ook een compleet zwart dak behoort tot de mogelijkheden. Praktisch is het interieur ook, naar eigen zeggen is het erg ruim, en we hebben na de test met de Celerio geen ruimte om daar aan te twijfelen. Bovendien heeft de Ignis een verschuifbare achterbank, hierdoor kun je naar wens de kofferbak of de beenruimte achterin vergroten. In de praktijk is dit een prettige eigenschap.

Suzuki_Ignis_6Suzuki, dus licht van gewicht

Exacte cijfers noemt Suzuki nog niet, maar de Ignis is de lichtste in zijn klasse. Op dat gebied heeft Suzuki een naam hoog te houden, want ook de Baleno is een lichtgewicht die desondanks zeer solide gebouwd is en erg prettig rijdt. De Ignis staat op een ultrasterk en –licht platform. Naar wens levert Suzuki de Ignis met AGS (Auto Gear Shift). Deze geautomatiseerde versnellingsbak is compacter en lichter dan een traditionele automaat, ook dit heeft een positieve uitwerking op het brandstofverbruik.

Suzuki_Ignis_3Interessante techniek: Hybride en AllGrip

Voorlopig komt de Ignis met één motorvariant, de bekende 1.2 DualJet viercilinder. Deze is motor levert 66 kW (90 pk) en kan voorzien worden van SHVS-technologie (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) rijdt bovendien nog zuiniger. Bijzonder is de mogelijkheid om de Ignis te voorzien van het AllGrip 4×4 systeem. Een Unique Selling Point waarmee de Ignis wel eens hoge ogen kan gooien onder het koperspubliek, het biedt veel extra veiligheid én rijlezier. Optioneel kan de koper het actieve veiligheidssysteem DCBS (Dual Camera Brake Support) op de Ignis laten monteren.

Januari 2017 bij de Suzuki-dealer

De verkoop van de nieuwe Suzuki Ignis start in januari 2017. De prijzen worden later bekendgemaakt, zodra hierover meer bekend is, lees je het meteen op Carnold.nl!

Suzuki_Ignis_5

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *