Rijtest Toyota Yaris
16 mei 2021De eerste Toyota Yaris verscheen in 1999 en was specifiek voor de Europese markt ontworpen, met een jong koperspubliek in gedachte. De Yaris werd door de pers enorm gewaardeerd en kreeg prompt de titel ‘Auto van het jaar’. Zijn ronde, vriendelijke uiterlijk en zijn onconventionele interieur viel bij een heel groot publiek in de smaak, maar vooral oudere autokopers gingen met de Yaris aan de haal. Dat herhaalde zich bij generatie twee en drie, maar met generatie nummer vier heeft Toyota het roer drastisch omgegooid. Het design en de rijeigenschappen verschillen wezenlijk met zijn voorganger(s) en dat werd door een vakjury wederom gewaardeerd met de titel ‘Auto van het jaar’. Ik reed een week in de Yaris Hybrid in Dynamic, en de vraag luidt: Kan de nieuwe Toyota Yaris een verstokte Prius-rijder zich weer jong laten voelen?
Dynamische driecilinder hybride
Om met die Prius te beginnen: in huize Carnold is een Prius uit 2005 de gezinsmobiel. Een oerbetrouwbare auto die ruim, praktisch en flink zuinig is. Wat de Prius niet is, is dynamisch. De afstemming van onderstel, besturing en aandrijflijn zijn gericht op comfort en een ingetogen rijstijl. Na ruim 100.000 kilometer ervaring in onze Prius wordt de Hybrid Synergy Drive (HSD) het meest gewaardeerd, vanwege zijn gemoedelijke en zuinige karakter. In de afgelopen jaren heb ik voldoende andere hybrides gereden om te weten dat deze aandrijftechniek zich ook prima leent voor dynamische auto’s, maar voor mij is de testweek de eerste kennismaking met de vierde generatie HSD. Althans in de 1.5 uitvoering, want in de Suzuki Swace zit de 1.8-versie van deze aandrijflijn.
‘Toyota’ en ‘Hybride’ worden in één adem genoemd, maar de Yaris is ook leverbaar met twee normale benzinemotoren, een 1.0 met 72 pk en een 1.5 met 125 pk. Deze motoren zijn beide driecilinders en worden uitsluitend met een handgeschakelde versnellingsbak geleverd. De 1.0 heeft een vijfbak, de 1.5 een zesbak. En uiteraard mogen we de GR Yaris niet vergeten, de vierwielaangedreven homologatiespecial die eveneens door een driecilinder wordt aangedreven. Met 272 pk is het vermogen meer dan het dubbele van de 1.5, ook de prijs bedraagt het tweevoud van de bread-and-butter Yarissen. De Yaris wordt (buiten de actiemodellen gerekend) in vijf uitvoeringen geleverd: Comfort, Active, Dynamic, Style en Executive. De Executive is voorbehouden aan de hybride-versies. Een uitgebreid overzicht van prijzen en specificaties vind je in de online brochure. Goed om te weten: voor een hybride Yaris betaal je momenteel geen meerprijs!
Motoren en uitvoeringen
Elke Yaris is voorzien van Toyota Safety Sense 2, een pakket met geavanceerde rijhulpen, zoals automatisch grootlicht, een rijbaanassistent, verkeersbordherkenning en frontradar. Dat alles zit dus ook op de 1.0 Comfort van € 18.795. De Comfort biedt de belangrijkste basisluxe en connectiviteit in de vorm van het Toyota Touch 2 infotainment: DAB+, CarPlay, Android Auto, achteruitrijdcamera en optioneel met multimediapack. De testauto is een Dynamic, hier kom ik zo op terug, boven de Dynamic is er nog de Style die een premium JBL audiosysteem levert, stoelverwarming, draadloze oplader en privacy glass achterin. De Executive biedt veel luxe: elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels, gescheiden klimaatregeling, halflederen bekleding, Safety Sense 2.5 en een head-up display. Voor deze uitvoering ben je minimaal € 28.495 kwijt.
Dynamic, de slimme keuze
De testauto is een Dynamic, wat naar verwachting de meest gekozen uitvoering wordt. Met de 1.5 VVT-I motor en als Hybrid kost hij 22.695. Buiten deze actie (hybride zonder meerprijs) zou de Hybrid 24.895 kosten. Een mooi voordeeltje dus! De Hybrid biedt de belangrijkste technologische- en comfortuitrusting: LED koplampen en mistlampen, Keyless entry, elektrische ramen voor en achter, ‘Felt’ portierbekleding en het Binocular instrumentarium. De Comfort en Active hebben een traditioneel instrumentarium met een 4,2 inch beeldscherm tussen de meters. Het binocular-instrumentarium past mooi bij het tech-thema, het linker display geeft alle informatie over vermogensgebruik en regeneratie, het rechter beeldscherm toont snelheid, temperatuur en brandstofniveau. Tussen beide ‘klokken’ zit een TFT-scherm voor alle denkbare rij-informatie.
Soepele heupen, brede schouders
Net als in de Corolla / Swace is de joystick voor de transmissie (R-N-D-B) vervangen door een traditionele pook op de middentunnel. De zitpositie verschilt behoorlijk van de vorige Yaris, de heuppositie is twee centimeter lager en de stoel staat gecentreerd tussen de voor- en achteras. Dit zorgt voor meer gevoel en betrokkenheid bij het rijden. Rijplezier was een belangrijk uitgangspunt voor de ontwikkeling de vierde generatie Yaris. Akio Toyoda heeft saaie, zouteloos rijdende auto’s afgezworen en de Yaris laat zien dat het Toyota ernst is. De rijdynamiek wordt voor een belangrijk deel bepaald door het zwaartepunt van een auto, en daarom werd de Yaris maar liefst 4 centimeter lager en groeide de wielbasis 5 centimeter. Met een rijklaargewicht van 1.060 kilo weegt de nieuwe Yaris Hybrid evenveel als zijn voorganger. De spoorbreedte werd zelf 5,7 centimeter breder, en dat bood de onderstelengineers veel ruimte voor een dynamisch onderstel doordat er meer ruimte is voor langere draagarmen en de positionering van de McPherson veerpoten. De wielen staan zover mogelijk op de hoeken, dit biedt veel binnenruimte en zorgt voor een optimaal rijgedrag onder elke omstandigheid. De spoorbreedte laat zich ook zien aan de welvingen in de flanken, de wielkasten zijn nadrukkelijk gemodelleerd waardoor de breedte stevig benadrukt wordt.