Rijtest Toyota Yaris

Rijtest Toyota Yaris

16 mei 2021 Uit Door Arnold

Uitgebalanceerd onderstel, fijne rijdynamiek

De Yaris is wendbaar als vanouds, maar op de snelweg en op bochtige wegen merk je pas echt het verschil. De rechtuitstabiliteit op de snelweg is onberispelijk, glooiend wegdek, dwarsrichels en langssporen brengen de Yaris niet van de wijs. De vering / demping zorgen voor veel rijcomfort en het onderstel is erg stil. Bandengeluid wordt amper doorgegeven aan de inzittenden. Door de mate van stuurbekrachtiging en de stuuroverbrenging vergt het rijden op de snelweg amper inspanning. De Yaris vraagt niet om correcties en kan met kleine bewegingen in het spoor gehouden worden. Op bochtige buitenwegen lijkt de Yaris in zijn element, hier werpt het TNGA GA-B onderstel zijn vruchten af: de besturing biedt veel gevoel en precisie, de onderstelafstemming zorgt voor een neutraal en voorspelbaar rijgedrag in bochten. Je kunt behoorlijk wat snelheid meenemen de bocht in, en vroeg op het gas om vlot de bocht uit te rijden. De achteras is een semi-onafhankelijke as, maar de Toyota-engineers hebben flink hun best gedaan op de afstemming van vering en demping. Als je een sportieve rijstijl nastreeft, dan zorgt de achteras voor een neutraal stuurgedrag in het betere bochtenwerk.  Nederland telt ondertussen meer drempels dan de Alpen bergtoppen, per saldo heb je hier meer aan veercomfort dan aan een sportieve wegligging. Bij het nemen van drempels laat de Yaris een soepele vering en adequate demping zien: door een lichte rebound na het uitveren vindt het onderstel direct de rust terug. Dat is comfortabel voor de inzittenden, met name die op de achterbank.

Zeer geavanceerde en aangename aandrijflijn

Sportief rijden is echter niet mijn ding, ik houd meer van een soepele en vloeiende rijstijl, en daarin stelt de Yaris allerminst teleur. Zoals gezegd is de rijdynamiek dik in orde, maar de Yaris is door de bank genomen een comfortabele auto. De nieuwe driecilinder hybride aandrijflijn is een juweeltje, die uitblinkt door vermogen, loopeigenschappen en verbruik. Het in- en uitschakelen van de benzinemotor is nagenoeg onmerkbaar, slechts bij heel abrupte lastwissels kun je iets van het starten meekrijgen. Maar onder alle andere omstandigheden kun je alleen aan de vermogensmonitor zien of je elektrisch of op de motor rijdt. Met een boring / slag van 80,5 en 97,6 millimeter is het een uitgesproken langeslag-motor. Daarbij heeft de motor een hoge compressieverhouding van 14.0 op 1, dit resulteert in een motor die heel efficiënt is en een veel koppel bij lage toeren levert. Het maximum vermogen is 67 kW (90 pk) en 120 Newtonmeter aan koppel. De elektromotor overtreft dat koppel met gemak: 141 Nm en 59 kW aan vermogen. Het systeemvermogen en -koppel ligt op 116 pk en 145 Nm. Toyota stelt dat de Yaris Hybrid tot 50% van de tijd puur elektrisch rijdt en die claim is niet ver bezijden de waarheid. Door het vermogen van elektromotor en de nieuwe Lithium-ion accu (4,3 Ampère-uur) kan de elektrische aandrijving met gemak over langere afstanden en op hogere snelheden de aandrijving overnemen. In tegenstelling tot oudere Toyota-hybrides is de ondersteuning van de elektromotor aan de benzinemotor veel sterker. Waar de oudere Hybrid Synergy Drives snel toeren gingen maken (vaak als ‘CVT-huil’ benoemd), maakt de nieuwe HSD gebruik van het koppel van de elektromotor. Als je (wat steviger) gas geeft zal de motor niet in toeren klimmen, maar krijgt deze een stevige boost van de elektromotor. Het effect is dat de Yaris met grote stappen tempo maakt, zonder dat de motor de hogere toerentallen opzoekt.

Vreselijk zuinig

Je kunt met recht stellen dat de 1.5 Hybrid een allround karakter heeft: als je zuinig wil rijden is het mogelijk om 1:30 te halen. Wil je sportief rijden, dan biedt de motor meer dan genoeg vermogen en reageert de motor zeer alert op het gaspedaal. Zeker wat rijdynamiek en gasrepsons betreft is de vierde generatie HSD een enorme verbetering. Je kunt echt heerlijk sturen en stoeien met de Yaris. En ook dan blijft het verbruik binnen de perken, 1:20 is altijd haalbaar. De belofte van ‘No more boring cars’ is ruimschoots ingelost, maar hoe zit het met de overige kwaliteiten van de Yaris? Het nieuwe platform biedt veel interieurruimte, ook achterin kunnen volwassen passagiers goed zitten. De achterbank is diep en de rugleuning heeft een aangename helling. Als je de Yaris koopt en je hebt opgroeiende kinderen, dan zitten ze gedurende hun pubertijd ook nog prima achterin. Er is wel een kanttekening bij de instap: de achterportieren zwaaien niet erg ver open, dit is wat mij betreft een verbeterpunt voor een modelupdate. Ook is de portieropening sterk afgerond, dit betekent dat je je hoofd even moet intrekken om ‘m niet te stoten bij het instappen. Als je regelmatig kinderen in kinderzitjes achterin hebt, dan is het wel even zaak om dit aspect bij een proefrit goed te bekijken. Een tweede praktische kanttekening betreft de voorstoelen, deze zitten prima en hebben een prettige vulling en stoffering. Maar voor langere mensen zou een instelbare zithelling prettig zijn, de zitting staat nu vrij vlak. Dit is ook een puntje dat je bij een testrit even goed moet beproeven.

Voor het overige kan ik niet anders dan zeggen dat de nieuwe Toyota Yaris een buitengewoon geslaagde auto is. Toyota Hybrides zijn simpelweg de meest verfijnde en geavanceerde hybrides op de markt. De nieuwste generatie biedt rijplezier en verbazingwekkend lage verbruikscijfers. De Yaris doorliep de testweek met een gemiddeld verbruik van 1 op 28, daarmee is het de zuinigste testauto ooit. Tot slot nog dit: het standaard-audiosysteem klinkt ontzettend goed, zo goed zelfs dat ik mezelf moest overtuigen dat dit niet het premium-systeem was. De audioprocessing van DAB+ is van zodanige kwaliteit dat het klinkt alsof het rechtstreeks van CD komt. Als Hybrid is de Yaris een echte aanrader, maar ook met de 1.0 en 1.5 doe je zoals gewoonlijk een risicoloze aankoop. Maar dit keer krijg je er fijne rijeigenschappen en een kek uiterlijk bij. Daarmee doet de Yaris de oorsprong van zijn (haar?) naam recht: die is namelijk afgeleid van Charis, het enkelvoud van Charites (Gratiën), de Griekse godinnen van schoonheid. Het ‘bejaardis’-grapje kan vanaf nu bij het grofvuil.

15 artikel(en) « van 15 »

Pagina's: 1 2