
Rijtest Toyota GR Yaris
17 september 2025Het begrip ‘Halo car’ was tot een decennium geleden een relatief onbekend begrip in de autowereld. Een exacte definitie heeft de term niet, maar als je stelt dat het een topmodel is waarvan designelementen en techniek uitstralen naar de ‘lagere’ modellen, dan zit je er niet ver naast. Bij Lexus vervullen de LFA en LC500 die rol, veel designelementen vind je terug in de LS, GS, ES en UX. Toegegeven, met de nieuwe modelgeneraties is het halo-effect aan het vervliegen, maar… er zit ook een nieuwe top-Lexus aan te komen. Kijken we naar Toyota, dan kunnen we de juist opgestelde definitie van een halo-car meteen aan duigen schieten. Daar is het niet het topmodel dat die rol vervult, maar een van de kleinste auto’s in het gamma. De Toyota GR Yaris is een auto met een immens sportief aura dat uitstraalt over het gehele modelaanbod van Toyota. Het GR Sport-label vormt de basis van elke sportieve topversie van nagenoeg elk Toyota-model, maar vergis je niet, de GR Yaris is uit heel ander hout gesneden. Kortgeleden werd de GR Yaris stevig opgefrist, vooral in technisch opzicht, en ook het uiterlijk werd bijgepunt. Niet zozeer om esthetische redenen, maar vooral vanuit een praktisch perspectief. Na een week rijden met de vaandeldrager van de GR-Toyota’s werd duidelijk waarom de GR Yaris in dezelfde categorie als de 2000GT en LFA thuishoort. Het is een overweldigende auto.
Bedankt, nu is het kapot…
Je pikt de geüpdate GR Yaris er zo uit: de voorbumper bestaat nu uit drie delen en de achterzijde kreeg een nieuw paneel met rode lichtstrip tussen de achterlichten. De GR Yaris is ontwikkeld en gebouwd om gebruikt te worden. Hard gebruikt, wel te verstaan. De eerste versie bleek een immens succes en tuners, racers en rallyrijders gingen los op de auto. En waar gehakt wordt, vallen spaanders. Gazoo Racing heeft dit alles op de voet gevolgd, en lering getrokken uit alle defecten. Niet zelden stuurden ze een kaartje met de tekst “Thanks for breaking it”, omdat het inzicht gaf over hoe intensief de auto gebruikt werd, maar ook omdat het waardevolle informatie gaf over de zwaktes in het product. Test to destruct is het motto dat Toyota al in de jaren ’80 gebruikte om de 1UZ-FE V8 te ontwikkelen. Honderden prototypes werden gecontroleerd de vernieling in geholpen, waardoor het uiteindelijke product de meest betrouwbare automotor ooit werd. Zo betrouwbaar dat de FAA de motor certificeerde voor de luchtvaart. Het verschil met de GR Yaris is dat Gazoo Racing deze tests baseert op praktijkervaringen. Daarmee kwamen niet alleen de zwaktes van de aandrijflijn en het onderstel aan het licht, maar ook het feit dat er nogal eens een bumper sneuvelt. En die bestond uit één stuk waardoor deze telkens in zijn geheel vervangen moest worden. De facelift bumper bestaat nu uit drie delen waardoor deze per deel vervangen kan worden. Wel zo praktisch voor een hardcore sportauto.
Nieuw dashboard overtuigend beter
Gazoo Racing ontwikkelde ook een nieuw dashboard voor de GR Yaris, hierbij stond de ergonomie centraal. Met het nieuwe dashboard zit elk bedieningselement binnen handbereik. Toegegeven: toen ik het voor het eerst op een foto zag was ik er niet kapot van. Maar in de praktijk blijkt het nieuwe dashboard helemaal te kloppen. Ik zou willen dat elke Yaris het kreeg. De GR Yaris heeft met de update een enorm aantal verbeteringen gekregen, elk aspect van de aandrijflijn, het onderstel en de besturing is onder de loep genomen. Sommige wijzigingen lijken klein, maar hebben een grote uitwerking als je de GR Yaris op zijn falie geeft. Een voorbeeld hiervan zijn de aangepaste boutkoppen in de ondersteldelen. Die hebben nu een geïntegreerde flens waardoor ze beter aanliggen en blijven zitten. Verder werd er een intercooler-sproeier ontwikkeld en kan de GR Yaris nu geleverd worden met een verticale handrem – ideaal voor handbrake turns.
Deze aanpassingen en verbeteringen komen wel tegen een prijs, hierdoor werd de GR Yaris een stuk duurder. Het is een auto die niet goed valt in het Nederlandse belastingsysteem waardoor meer dan de helft van de koopprijs uit belastingen bestaat. Vanwege die onvermijdelijke consequentie besloot Louwman en Parqui om de GR Yaris alleen nog in de Premium uitvoering te leveren. De uitvoering bevat alles dat tot voor de facelift optioneel was, waaronder het sportdifferentieel. Als koper kun je kiezen uit de handgeschakelde zesbak, de achtraps sportautomaat en het GR Advance Pack. Dit laatste kost € 2.995 en omvat de eerder genoemde verticale handrem en speciale, gesmede tienspaaks 18 inch velgen. De handgeschakelde GR Yaris kost net geen 90 mille. Louwman en Parqui had de hoop dat de vernieuwde achttraps automaat de CO2-emissies zou drukken, maar het tegendeel bleek het geval. Daardoor staat deze versie – de auto die centraal staat in deze test – voor € 101.795 in de prijslijst. Voor de goede orde: de kale prijs voor belastingen is € 44.500.