Rijtest Lexus UX300h
29 augustus 2024Een nieuw kleintje in de familie is altijd leuk, zeker voor de nieuweling zelf: alle aandacht en liefde gaat naar het nieuwste familielid uit. Dat is leuk, maar de kans is groot dat er na een paar jaar opnieuw een kleintje in de familie komt. Dan is de lol er snel af met het verdwijnen van alle aandacht. Met de komst van de Lexus LBX was de UX plotseling niet langer de kleine Lexus. Maar de Lexus-familie is de UX niet plotsklaps uit het oog verloren, want de UX kreeg een stevige opfrisbeurt waaruit blijkt dat het merk nog behoorlijk wat liefde voor de Urban eXplorer heeft. In deze test staat de Lexus UX 300h F Sport AWD centraal – de sportieve topuitvoering die verrast met zijn rijdynamiek.
Zes jaar geleden onthulde Lexus de UX op de autosalon van Genève, in Nederland werd het model aanvankelijk als UX250h geleverd. Later kwamen daar een elektrische uitvoering bij, de UX300e – de eerste elektrische Lexus – en de UX200. Die laatste is al eens eerder getest en verraste toen door zijn rijcomfort. In 2022 kreeg de UX een technische update waarbij het bekende Lexus / Toyota infotainmentsysteem werd geïmplementeerd. Nu, op zesjarige leeftijd, kreeg de UX een grondige mid-lifecycle update. Hierbij is een centrale rol weggelegd voor de aandrijflijn, de UX beschikt nu over de vijfde generatie hybride aandrijving van Lexus / Toyota. En dat is dan ook de reden dat het model nu als 300h door het leven gaat. Niet alleen de 250h is verdwenen, ook de UX200 is uit de prijslijst geschrapt. De 300e is nog wel leverbaar.
Finetuning van design en materialen
Het design van de UX werd ook aangescherpt, dit is het duidelijkst te zien in de koplampen die altijd als bi-led zijn uitgevoerd. De hogere uitrustingsniveaus krijgen adaptieve led-matrix koplampen, zoals de testauto. Het instrumentenpaneel is nu ook volledig digitaal, met een schermdiagonaal van 12,3 inch. Dit scherm kennen we uit de NX en RX. Minder zichtbaar – en hopelijk heb je het ook nooit nodig – is het Lexus Safety System+. Wat wel duidelijk zichtbaar is, is het vernieuwde interieur. Dat stond qua bouwkwaliteit en materiaalgebruik al op grote hoogte, maar Lexus heeft het nog verder weten te verbeteren. Alles ziet er geweldig uit en het voelt ook zeer hoogwaardig. Elk knopje heeft een fijne klik, elk deel dat je aanraakt voelt prettig. Zelfs de draaiknopjes in de ventilatieroosters hebben een fijne haptische feedback als je ze verstelt.
e-Four gevoelsmatig sterker, maar hoeveel?
De voorwielaangedreven versies van de UX300h hebben een vermogenswinst van 15 pk over de 250h, daarmee komt de UX uit op 200 pk. Het maximale koppel van 190 Nm is voorhanden tussen de 4.400 en 5.200 toeren. Opvallend genoeg geeft de brochure dezelfde vermogenscijfers voor de e-Four versie, zoals de testauto. Dat is opmerkelijk, want bij de modelupdate kreeg juist deze aandrijflijn een vermogensboost. De elektromotor in de achteras had tot voor kort een vermogen van 13 pk, na de update is dat 41 pk. Desondanks is dat niet terug te zien in de vermogensopgave van Lexus zelf, maar in de testweek ontstond de indruk dat het systeemvermogen riant boven de 200 pk ligt. Mijn inschatting is dat het rond de 225 pk moet zijn. Kijk je echter naar de acceleratiecijfers, dan zie je dat de e-Four slechts 0,2 seconde sneller is op de standaardsprint en dat de topsnelheid identiek is aan die van de voorwielaangedreven versies: 177 kilometer per uur.
Om feitelijk correct te zijn is de geteste auto een F Sport Line, er is ook nog een F Sport Design. Die laatste versie heeft wel het uiterlijk vertoon, maar niet de technische aanpassingen die de testauto wel heeft. Een zeer belangrijk verschil zijn de adaptieve schokdempers van de F Sport Line, die hebben een enorme uitwerking op de rijdynamiek, de wegligging en het comfort van de UX300h. De F Sport Line staat voor € 63.995 in de prijslijst, de e-Four kost slechts € 3.000 meer. Het is de moeite waard om de AWD te bestellen, want dit systeem transformeert de rijdynamiek van de UX enorm. Eigenlijk is de UX300h F Sport AWD een van de best bewaarde geheimen in het Lexus-gamma.