Rijtest Suzuki Swace
23 maart 2021Een aanwinst
In 2002 beëindigde Suzuki de productie van de eerste generatie Suzuki Baleno, daarmee verdween de enige stationwagen uit het gamma van Suzuki. Anno 2021 maken we kennis met de eerste Suzuki stationwagen in 19 jaar: de Suzuki Swace. Dit model loopt bij Toyota van de band, maar desondanks past de Swace prima binnen de line-up van Suzuki. Bovendien onderscheidt de Swace zich van de Corolla Touring Sports qua prijs en uitrusting, waardoor een bezoek aan de Suzuki-dealer de moeite zeker waard is als je in de markt bent voor een C-segment stationwagen.
Twintig jaar geleden was het auto-aanbod aanzienlijk overzichtelijker dan tegenwoordig. Tussen alle SUV’s, crossovers, MPV’s en alles wat daar tussenin zit, zijn traditionele modellen dun gezaaid. Bij welk merk vind je nog een modelserie die leverbaar is als hatchback, sedan en stationwagen? Rond de millenniumwisseling was de gezinsgrootte doorslaggevend voor het automodel: een sedan of hatchback voor kleine huishoudens en een stationwagen voor grote gezinnen of mensen die vaak veel spullen moesten vervoeren. Had je een actieve levensstijl? Dan bestelde je dakrails, een trekhaak of een dakkoffer. In het oneindig fijn gedefinieerde modellenaanbod van tegenwoordig zou je bijna vergeten dat de good old stationwagon nog altijd de ideale combinatie van ruimte, laadvermogen en gebruikskosten biedt.
Overzichtelijk aanbod
De Suzuki Swace past mooi in de line-up van Suzuki, want tussen de Swift en de Vitara zit een flinke stap als het om buitenformaat en binnenruimte gaat. Bovendien is niet iedereen in de markt voor een crossover / SUV en een lagere front- en daklijn scheelt ook aanzienlijk in het verbruik. Wat dat laatste betreft: de Swace is voorzien van Toyota’s onvolprezen Hybrid Synergy Drive waardoor het brandstofverbruik verbazingwekkend laag is. De Swace krijgt de 122 pk versie mee, de 184 pk versie houdt Toyota voor zichzelf. Suzuki monteert op de Swace een andere voorbumper dan op het zustermodel van Toyota, het ontwerp is minder extravert dan dat van de Corolla en het oogt een stuk vriendelijker in de achteruitkijkspiegel. De Suzuki Swace wordt uitsluitend als stationwagen geleverd, er is slechts één aandrijflijn leverbaar en je kunt kiezen uit twee uitrustingsniveaus. En dat alles is geen reden om te klagen aan gebrek aan keuzemogelijkheden, integendeel.
De uitrusting van de Swace is namelijk dik in orde, Suzuki monteert alle belangrijke veiligheids- en comfortuitrusting standaard op de Swace Select die € 31.800 kost. De complete uitrusting vind je in de brochure, maar alles wat je van een moderne auto mag verwachten, zit er op. Led-koplampen, gescheiden klimaatregeling, adaptieve cruise control, multimedia met Android Auto en Car Play, het Suzuki Safety System, the whole nine yards… De testauto is een Swace Style, die € 33.800 kost. Voor die twee mille extra krijg je bi-led koplampen, parkeersensoren rondom, parkeerassistenten, een draadloze oplader en een uitgebreidere versie van Suzuki’s Safety System. Bovendien worden de deurpanelen en de armsteunen in de Style met synthetisch leer bekleed. De enige optie die de Swace heeft, is metallic lak. Dat heeft een meerprijs van € 795 of € 1.095 als je voor parelmoer wit kiest (zoals op de testauto) of zilver metallic. Lederen bekleding, een schuifdak, glazen panorama dak, 17 inch lichtmetaal of groter, dat zijn zaken die Suzuki niet aanbiedt op de Swace. En ook onboard navigatie is niet leverbaar, waarschijnlijk een licentie-kwestie, maar het drukt de prijs van de Swace wel. Zeker als je hem vergelijkt met een gelijk uitgeruste Corolla, dan biedt de Swace alle wenselijke uitrusting tegen een iets scherpere prijs. Het gemis aan navigatie wordt gecompenseerd door Android Auto en CarPlay: via je smartphone heb je een prima navigatie.