Test Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet

Test Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet

24 februari 2016 Uit Door Arnold

Suzuki_Vitara_S_05 Zelden heeft de Suzuki-importeur het zo druk gehad als het afgelopen jaar. Het regent nieuwe modellen (Celerio, Baleno, Ignis, Vitara) en alsof dat niet genoeg is, introduceert Suzuki ook een aantal nieuwe technische vernieuwingen. We maakten kennis met de Auto Gear Shift (zie de test van de Celerio AGS) en nu staan er twee splinternieuwe motoren op de rol: de 1.0 en 1.4 BoosterJet. Motoren met een relatief compacte cilinderinhoud zijn al sinds jaar een dag een specialiteit van Suzuki, maar nu past Suzuki ook turbo-techniek toe. De 1.0 BoosterJet verschijnt binnenkort in de nieuwe Baleno, de 1.4 BoosterJet is nu leverbaar in de Suzuki Vitara S. Carnold.nl ging een paar dagen op stap in de Vitara S met AllGrip en zestrapsautomaat. En kwam tot de conclusie dat niet alleen de motor overtuigt.

Suzuki_Vitara_S_04Laten we om te beginnen de nieuwe 1.4 BoosterJet eens onder de technische loep leggen. Met een boring van 73 millimeter en een slag van 82 millimeter zien we een duidelijk ondervierkante boring / slag verhouding. Dat geeft aan dat deze motor zijn trekkracht vooral bij lage toeren levert. In het geval van de BoosterJet klopt dat als een bus: al vanaf 1.500 toeren levert deze motor een gezonde 220Newtonmeter aan koppel. Bij 5.500 toeren levert de motor het maximumvermogen van 103 kW, oftewel 140 pk. De motor heeft directe injectie, de injectoren zijn onder het inlaattraject geplaatst en spuiten de brandstof in tussen beide inlaatkleppen. Hierdoor mengt de brandstof optimaal met de aangezogen lucht, dit zorgt voor koeling en resulteert in een optimale verbranding. Het uitlaatspruitstuk is ingegoten in de cilinderkop, hierdoor profiteert het spruitstuk van het koelsysteem van de motor, de uitlaatgassen koelen af en worden pas na de katalysator teruggevoerd naar de EGR (uitlaatgasrecirculatie). Als we even gaan rekenen, dan zien we dat elke cilinder een inhoud van 343 cc heeft, in het geval van vier cilinders komen we dan op een totaal van 1.373 cc, en bij drie cilinders komen we op 1.029 cc. En dat is dus de 1.0 BoosterJet, dezelfde motor als de 1.4, maar dan met een cilinder minder.

Altijd rijk uitgerust

Suzuki Nederland heeft voor de nieuwe 1.4 BoosterJet een apart uitrustingsniveau in het leven geroepen: de S. Dit is dan ook het enige uitrustingsniveau dat in combinatie met de 1.4 geleverd wordt. In feite is de Suzuki Vitara S een High Executive, maar dan zonder het glazen panoramadak. De Vitara 1.4 S is er vanaf € 28.099, er zijn slechts twee opties leverbaar: een automaat en de AllGrip vierwielaandrijving. AllGrip kost € 3.100 extra, voor de automaat rekent Suzuki een meerprijs van € 2.000. De testauto in de kleur Superior White kost € 33.199. De S onderscheidt zich van de overige Vitara’s door zijn afwijkende grille (die hem goed staat), de satijnzilveren spiegelkappen, zwarte velgen en de rode sierlijsten in de koplampen. Die rode kleur is ook terug te vinden in het interieur: de meters en de ventilatierooster hebben een rode omranding en de pedalen zijn voorzien van aluminium opzetstukken. De rode stiksels in het lederen stuurwiel, de pookhoes en de stoelen zijn echt prachtig. Het interieur krijgt daardoor een sportieve ondertoon. De stoelen zijn deels leer, deels suède. Door het suède op de zitvlakken zit je lekker stevig, je schuift niet heen en weer over de stoel. Bovendien zijn de stoelen fors van formaat, iedere Nederlander, hoe groot of klein ook, vind een prima zitpositie in de Vitara. De instelbaarheid van de stoelen en het stuur zijn erg goed.

Suzuki_Vitara_S_11Lichtgewicht

De Vitara is een auto die weinig gewenning vergt, je hebt maar een paar honderd meter nodig om vertrouwd te raken met de auto. De besturing is prettig bekrachtigd en heeft een mooie overbrenging: niet te licht en niet te direct. De nieuwe 1.4 BoosterJet produceert een aangename prettige brom en vormt in een mooi duo met de zestraps automaat. In deze configuratie (automaat met AllGrip) weegt de Vitara slechts 1.210 kilo, en daarmee weet de BoosterJet wel raad. Wat ik erg prettig vind aan de motor is dat hij zijn vermogen mooi gelijkmatig aflevert. Hoewel de motor altijd ruim vermogen en trekkracht heeft, is het geen hitsig blok dat heel explosief reageert op gaspedaalbewegingen. Hier doet de automaat ook een belangrijke duit in het zakje. Als je rustig rijdt, dan kiest de automaat zijn schakelmomenten bij lage toeren en laat de motor op koppel werken. Tijdens het accelereren doet de motor in alle rust zijn werk, het motorgeluid dat in het interieur doordringt ligt prettig in het gehoor.

Suzuki_Vitara_S_06Op de snelweg lijkt de Vitara S in zijn element, alhoewel het een echte AllRoader is volgens Suzuki. Een belangrijke rol voor het reiscomfort is weggelegd voor de adaptieve cruise control die voorbeeldig zijn werkt doet. Bij het naderen van een langzamere voorligger bouwt de cruise control de snelheid mooi geleidelijk af en sluit vervolgens keurig aan. Zodra de weg weer vrij is, bouwt de Vitara vlot zijn snelheid weer op. Daarbij schakelt de automaat alleen terug als dat nodig is, zelfs op snelwegtempo heeft de 1.4S genoeg koppel om bij lage toeren (rond de 2.000 tpm) weer snelheid op te bouwen. De combinatie automaat met adaptieve cruise control staat garant voor comfortabel reizen. Bovendien zet de Vitara S hele mooie verbruikscijfers neer op de snelweg. Bij een anticiperende rijstijl en bij het naleven van de maximumsnelheid, haalt de Vitara een keurige 1:15.

Waardevolle vierwielaandrijving: Suzuki AllGrip

Op de middenconsole is de Drive Mode selector geplaatst, hiermee kun je de aandrijflijn instellen op je rijstijl: Snow, Auto of Sport. De Vitara gaat altijd van start in de Auto-stand, de Vitara schakelt de vierwielaandrijving in wanneer dat nodig is en heeft een gelijkmatige gaspedaalrespons. In de Auto-stand worden de voorwielen aangedreven, pas als het nodig is schakelt de Vitara de vierwielaandrijving in. In de Sport-stand wordt de Vitara duidelijk een andere auto: de respons op het gaspedaal is veel feller, de stuurbekrachtiging wordt sportiever en de automaat past zijn schakelgedrag aan. De bak schakelt later op bij het optrekken, en schakelt eerder terug om meer op de motor af te remmen. In deze stand is het ook leuk om met de flippers achter het stuur te schakelen, de bak reageert namelijk erg vlot op de schakelcommando’s.

Suzuki_Vitara_S_08Op bochtige wegen kun je verrassend veel plezier beleven met de Vitara S, de 1.4 BoosterJet komt onder die omstandigheden goed uit de verf. Het AllGrip systeem leidt meer trekkracht naar de achterwielen, en dat merk je bij het uitaccelereren van bochten. De Vitara biedt rijplezier die je niet 1,2,3 verwacht bij een kleine SUV. Uiteraard heeft Carnold ook de offroad-capaciteiten van de Vitara getest, dat wil zeggen: door diepe plassen in een drassig stuk weiland gereden. In de stand Snow rijdt de Vitara achteloos door zompige ondergrond, de diepe, zompige klei en een klimpartij over een heuvel deerden de dappere Suzuki niet. Hier voel je duidelijk de decennialange ervaring die Suzuki heeft met vierwielaandrijving, en je merkt duidelijk de meerwaarde van het AllGrip systeem. Het biedt niet alleen veiligheid, maar ook een hoge mate van rijplezier.

De moeite waard

De nieuwe 1.4 BoosterJet is in de praktijk een erg fijne motor, in combinatie met AllGrip en de prettige zestraps automaat is de Suzuki Vitara S een auto die veel praktische kwaliteiten, maar ook veel rijplezier biedt. Het is een prettige reiswagen, die behoorlijk vlot is, een riante uitrusting heeft en veel ruimte en comfort biedt aan de inzittenden. Ook de verhouding tussen de prestaties en het brandstofverbruik zijn de moeite waard, het zou mooi zijn als we de 1.4 BoosterJet nog eens terug zien in de Swift, dat zou helemaal een fijne rijdersauto worden. Wie helpt me hopen?