Rijtest Suzuki Ignis – Een kei van een Suzuki

Rijtest Suzuki Ignis – Een kei van een Suzuki

10 februari 2021 0 Door Arnold

Ook met AllGrip

De testauto is – zoals het een testauto betaamt – de fully loaded Style. Het multimediasysteem biedt een fijne en snelle navigatie, er is een climate control, keyless entry, cruise control, een armsteun voor de bestuurder, en de buitenspiegels hebben geïntegreerde richtingaanwijzers. De Style is er vanaf € 20.250. Overigens, het Suzuki Safety System is ook leverbaar op de Comfort, voor slechts € 699. De CVT is leverbaar op de Select en Style en kost dan respectievelijk € 21.880 en € 22.950. In de Alpenlanden is de Ignis AllGrip geliefde gast – het is verbazingwekkend op welke hoogtes en op welke wegen je deze automobiele equivalent van de berggeit tegenkomt. Voor Nederlanders die vaak de besneeuwde bergen in gaan is de AllGrip ook in ons land leverbaar, als Select (€ 22.050) of Style (€ 23.200). De AllGrip is altijd handgeschakeld.

Kleiner, schoner, zuiniger, prettiger

Met de komst van de nieuwe K12D motor is de Ignis altijd uitgevoerd als Smart Hybrid. Een startgenerator levert extra power (2 kW en 35 Nm) bij optrekken en genereert elektriciteit bij het uitrollen en afremmen. Onder de bestuurdersstoel is een compacte Lithium-ion accu gemonteerd. De CVT-versies zijn voorzien van schakelpeddels achter het stuur, hiermee kun je een verzet terug schakelen om extra regenererend vermogen op te roepen – in de praktijk is één tikje op de min-peddel voldoende om extra op de motor / generator af te remmen. De stap van de uitgaande K12C motor naar de K12D is meer dan een simpele alfabetische exercitie: Suzuki monteert een nieuwe, lichtere krukas met een iets kleinere slag (71,5 mm versus 74,2 mm voor de K12C) waardoor de cilinderinhoud slonk van 1.242 naar 1.197 cc. Op papier lijkt het peanuts, maar de technische ingreep is er niet minder om. En het effect ook niet: er werd vermogen en koppel ingeleverd, ten faveure van een lager verbruik en geringere uitstoot. Met 83 pk en 107 Nm aan koppel is het geen grote stap terug, terwijl de winst groot is. Wat belangrijker is, is het feit dat het maximale koppel bij een veel lager toerental vrijkomt: 2.800 in plaats van 4.000 toeren. De nieuwe CVT is goed afgestemd op de motorkarakteristiek, het toerental is tijdens constant rijden mooi laag (tussen de 2.000 en 2.600 op de snelweg). Wil je versnellen, dan zoekt de motor de 2.800 toeren op waardoor je vlot en vloeiend tempo maakt. Pas als je het gaspedaal volledig intrapt, kiest de CVT voor het hogere toerengebied. Een rappe nul-tot-honderd sprinter is de Ignis niet, maar in de tussenacceleraties van 60-80, 80–100 en 100–120 kilometer per uur is de Ignis opvallend vlot. Maar het koperspubliek vindt het verbruik natuurlijk een belangrijker aspect: 1 op 20 is reëel. Met gunstiger buitentemperaturen kan het nog zuiniger.

Universeel inzetbaar

De technische update heeft de Ignis goed gedaan: het onderstel en de rijeigenschappen zijn uitgebreid in de vorige test beschreven, voor de nieuwe motor geldt dat hij stiller, soepel en zuiniger is. Zeker in combinatie met de CVT is de Ignis een uitermate prettige reisgenoot. De eerste twee testdagen rolden er al 900 kilometer onder de wielen door, met een verbruik van 1:18,5 op de snelweg (-5 graden overdag). Het ruimte interieur en de goede zitpositie zorgen ervoor dat je lange ritten zonder problemen doorstaat. De CVT reageert adequaat als je een inhaalactie inzet en brengt het toerental snel terug zodra je weer op constante snelheid rijdt. De CVT maakt zijn meerprijs in elk geval waar: hij biedt veel comfort zonder er veel rijplezier voor in te leveren. Sterker zelfs: het is leuk sturen en rijden met de Ignis CVT op bochtige parcours. Met de schakelpeddels waan je jezelf de Monster Tajima van de lage landen. Net als de Swift biedt de Ignis veel rijplezier. Ondanks zijn relatief korte wielbasis is de rechtuitstabiliteit goed en reageert het onderstel rustig op oneffenheden zoals dwarsrichels. Wat opvalt aan de Ignis is dat de auto onder elke beladingsgraad adequaat geveerd en gedempt is. Of je nu alleen in de auto zit, of met vier volwassenen en bagage, door de lange veerwegen is het rij- en veergedrag aangenaam en voorspelbaar. Hulde.

De testweek vond plaats tijdens een plotseling invallende kou, met bijbehorende sneeuw. Onder het motto ‘veiligheid eerst’ werd de Ignis voorzien van een set winterbanden op 15 inch velgen. Hoe mooi de 16 inch velgen ook zijn, de 15 inch velgen met 175/65 banden bieden meer comfort en passen naar mijn mening beter bij de Ignis. Het verschil in afrolgeluid was ook groot, maar dat kan ook toegeschreven worden aan de slijtage en rubbercompound van de zomerbanden. Maar ik wil het u – geachte lezer – wel meegeven. Hoe het ook zij, de Suzuki Ignis is en blijft een geweldig leuke auto die verbazingwekkend ruim en praktisch is. Hij combineert het rijplezier van de Swift en de praktische bruikbaarheid van een Vitara met de guitigheid van een Jimny, desgewenst ook vierwielaangedreven. De Ignis is leuk en praktisch als een kei-car, maar net een maatje groter. Het is in elk geval een kei van een Suzuki.

12 artikel(en) « van 12 »

Pagina's: 1 2