Hyundai Grandeur – Bescheidenheid als grote deugd

Hyundai Grandeur – Bescheidenheid als grote deugd

5 februari 2021 2 Door Arnold

De ontwikkeling die Hyundai de afgelopen vier decennia heeft doorgemaakt is ongekend. De Hyundai Pony die eind jaren ’70 was een dappere eerste poging om voet aan de grond in Europa te krijgen, gevolgd door een enorme reeks modellen die iedereen kent, maar die ook grotendeels uit het collectieve geheugen verdwenen zijn. In de jaren ’90 werd de kiem gelegd voor het hedendaagse Hyundai: een producent van hoogwaardige en vooruitstrevende auto’s. Heel veel Hyundais die rond de millenniumwisseling werden verkocht rijden nog steeds rond. De kracht van Hyundai is dat het merk sterk verticaal geïntegreerd is: het heeft zijn eigen staalfabrieken en de productietechnieken (robots en persen) zijn van Hyundai zelf. Je kunt rustig stellen dat Hyundai een selfmade automerk is. Maar een merk opbouwen is één, een merkreputatie opbouwen is iets heel anders. Om te laten zien waartoe het merk in staat was, introduceerde Hyundai de Grandeur. Een luxe zakensedan die kon opboksen tegen de gevestigde Europese orde. In Nederland is de Grandeur een zeldzaamheid, en toen de kans zich voordeed om er een te rijden, heb die ik met beide handen aangegrepen.

Uit het oog, uit het hart – die uitspraak is zeker op auto’s van toepassing. Veel auto’s die je in de jaren ’90 en ’00 in groten getale zag rijden, zijn uit het straatbeeld verdwenen. De Mitsubishi Carisma, Nissan Primera, Hyundai Excel – ze zijn in rap tempo schaars aan het worden. Het zijn vaak liefhebbers die zien dat deze auto’s hun charme hebben, en die  ze op de weg houden tot ze de klassiekerstatus hebben. Maar we mogen ons als autoliefhebbers ook gelukkig prijzen met dealers die historisch besef hebben, en die leuke auto’s in een (kleine) collectie houden en die bijzondere auto’s uit het eigen merkverleden uitlichten. Bij Hyundai Ridderkerk werd onlangs een bijzondere, en zeldzame Hyundai Grandeur ingeruild, en dankzij hen kon ik kennis maken met dit model.

Van Debonair tot volledig eigen model

Even een korte geschiedenisles: De Grandeur-modelserie bestaat sinds 1986, tot dan toe had de Daewoo Royale het grootste marktaandeel in het segment van de luxe zakensedans in Zuid-Korea. Hyundai had al een samenwerkingsverband met Mitsubishi en besloot de Mitsubishi Debonair in licentie te gaan produceren als Hyundai Grandeur. Dit model werd geleverd met een 2.0 viercilinder gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, later kwamen er een 2.4 viercilinder en een zijdezacht lopende 3.0 V6 bij, die aan een automatische transmissie gekoppeld waren. De joint-venture tussen Mitsubishi en Hyundai werd stevig aangehaald bij de ontwikkeling van de tweede generatie Grandeur, dit model was ook het zustermodel van de nieuwe Mitsubishi Debonair. Deze waren ontwikkeld als gezamenlijk product en verschenen in 1992 in Japan en Zuid-Korea op de markt. Mitsubishi ontwikkelde de aandrijflijn, Hyundai de carrosserie en het interieur. De tweede generatie werd uitsluitend met V6 geleverd, in vier slagvolumes: 2.0, 2.5, 3.0 en 3,5 liter. Net als zijn voorganger werd ook deze niet buiten Zuid-Korea geleverd. Maar de Grandeur maakte wel naam als vervoermiddel voor hoogwaardigheidsbekleders en zakenlieden.

Tweede generatie Hyundai Grandeur (foto Wikipedia)

Pagina's: 1 2 3 4 5