Hyundai Grandeur – Bescheidenheid als grote deugd

Hyundai Grandeur – Bescheidenheid als grote deugd

5 februari 2021 2 Door Arnold

Kwaliteit toont, ook na 12 jaar

Omdat het pijpenstelen regent tijdens de testrit, duik ik gauw in het riante interieur van de Grandeur. De voorstoelen zijn uitgesproken comfortabel, breed, zacht, maar bieden ook veel steun voor lange ritten. Beide zijn volledig elektrisch instelbaar en hebben stoelverwarming in 5 (!) standen. De kwaliteit van het leer is na 12 jaar nog overtuigend: zacht, soepel, zonder gebruikssporen. Dat geldt overig voor alle onderdelen en oppervlakken die veel gebruikt worden: niets vertoont slijtage en alles, maar dan ook alles werkt. Slechts het stuurwiel is glad over de omtrek, maar dat is door een goede poetser weer snel in nieuwstaat te brengen. Achterin de Grandeur heb je eigenlijk de beste plek, heel veel beenruimte, zeer riante zittingen en een lekker achterover hangende rugleuning. Het doet me erg denken aan mijn Lexus LS400. De achterruit is voorzien van een elektrisch zonnescherm, deze wordt bediend vanaf de middentunnel.

Niet het vele is goed, maar het goede is veel

Het dashboard van de Grandeur oogt erg opgeruimd, je ziet er op het eerste gezicht niet aan af dat je in een zeer luxe auto rijdt. Waar Europese fabrikanten de dashboards voorzagen van een woud aan knopjes, oogt het dashboard van de Grandeur wellicht een beetje kaal, maar Koreanen hebben een andere opvattingen van luxe. Bescheiden dienstbaarheid is de grootste weldaad. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Dat geldt ook voor het exterieur. De auto oogt chique en ingetogen, het sterkste punt is de achterzijde met de grote achterlichten. Dat toont echt klasse, grandeur is misschien wel een beter woord, en daarom een terechte typebenaming voor de Grote Hyundai.

Focus op comfortabel rijden

Het zijn de kleine, soms bijna onmerkbare dingen die het rijden in de Hyundai Grandeur zo ontzettend fijn maken: de auto vraagt niet je aandacht tijdens het rijden, je rijdt in grote rust met hoge snelheden over lange afstanden. Dat merk ik tijdens de proefrit: alle knoppen zitten waar je ze verwacht, zelfs tijdens de eerste rit zijn ze blindelings te vinden. De climate control is ook zo’n voorbeeld: als je eenmaal je ideale temperatuur hebt gevonden, dan hoef je de ventilatie nooit aan te passen: het systeem is onhoorbaar, blaast je nooit in je gezicht (of anderszins voelbaar), de ramen beslaan nooit. En het systeem varieert continu de uitstroomopeningen waardoor het interieur heel gelijkmatig geventileerd wordt.

Het instrumentarium is overzichtelijk: vier klokken en een klein display voor de boordcomputer, de lichtgroene verlichting van de schaalverdeling wordt voor alle knoppen en displays gebruikt, de kleur en lichtsterkte zijn consistent gebruikt in het dashboard. Het is een klein detail, zouden de kleuren of de lichtintensiteit onderling verschillen, dan valt het op en zou het storend zijn. Maar nu alles zo consistent is, valt het je niet op. Maar je stoort je er ook niet aan. Dat is een van de vele kleine zaken die de Grandeur goed maken.

Pagina's: 1 2 3 4 5