Rijtest Subaru Crosstrek

Rijtest Subaru Crosstrek

27 februari 2024 Uit Door Arnold

Verfijnd is het steekwoord

In deze langere rijtest viel het ook op hoe prettig de stuuroverbrenging en -bekrachtiging is. De besturing is heel nauwkeurig zonder ook maar een moment nerveus te worden bij hogere snelheden. Datzelfde geldt ook voor de afstemming van het remsysteem, en dan met name met de slag en tegendruk van het rempedaal. In het geval van de e-Boxer moet het hydraulische remsysteem samenwerken met het regeneratief remsysteem, en die samenwerking loopt uiterst vloeiend. Nu mag je dit verwachten van een moderne hybride, maar je merkt dat het remsysteem van de Crosstrek net iets verfijnder is. Ergens is dit ook logisch, want in X-Mode wordt het remsysteem bij het afdalen gebruikt en tijdens de eerste rij-impressie viel al op hoe mooi dit werkt. Dat stukje verfijning merk je elke keer bij het remmen.

Subaru positioneert de Crosstrek als een auto voor mensen die graag de natuur ingaan, en vaak buiten verharde wegen rijden. De offroad kwaliteiten van de auto staan buiten kijf, het is ook niet verwonderlijk dat vele overlanders een Crosstrek kiezen om de wilde wereld in te gaan. In Nederland is dat niet mogelijk en je kunt je afvragen of dat het bestaansrecht van de Crosstrek niet schaadt. Maar uit het voorgaande mag duidelijk worden dat de Crosstrek bij een leven op perfect geplaveide asfaltwegen zeker ook zijn onderscheidende kwaliteiten heeft. Het is met name de hoge mate van verfijning waarmee de auto rijdt, hij steekt – zonder overdrijven – de Lexus UX en NX naar de kroon. Zoals eerder aangegeven hebben sommige auto’s iets ondefinieerbaars waardoor je ze als opvallend prettig ervaart. De Subaru Crosstrek is duidelijk een heel verfijnde auto die zich duidelijk onderscheidt van andere auto’s in zijn marktsegment. En er is een aspect dat wat lastiger te definiëren is waardoor de Crosstrek als ‘fijne auto’ te karakteriseren is. Maar dankzij de productpresentatie weten precies wat dat aspect is: de stoelen. Als je voor het eerst plaatsneemt in de Crosstrek merk je meteen dat de stoelen heel fijn en comfortabel zitten, iets wat de Hyundai i30 ook heeft. Subaru heeft veel werk gemaakt van het tegengaan van vermoeiende lichaamsbewegingen, zoals het bewegen van het bovenlichaam, nek en hoofd. Mazda doet iets soortgelijks onder de noemer Kinematic Posture Control, door aanpassingen in de stoel (en met name het stoelframe) hoeft je lichaam minder corrigerende bewegingen te maken. Hierbij kun je denken aan de bewegingen die je hoofd maakt als je over verkeersdrempels of door bochten rijdt.  Het is dankzij de stoelen dat je in de Crosstrek zo lekker en ontspannen rijdt – je hoeft minder compenserende bewegingen te maken waardoor het rijden veel minder inspannend wordt.

Voor een actieve en passieve levensstijl

Het is duidelijk waar de kwaliteiten van de Crosstrek liggen: voor de actieve levensstijl die in de brochure geafficheerd wordt is de Crosstrek de ideale auto: daktent er op, outdoorgear in de kofferbak en hupsakee, de ongebaande paden in. Het is een kolfje naar de hand van de Crosstrek. Maar wat als je een passieve lifestyle hebt? Wel, dan is de Crosstrek een heerlijk comfortabele auto die je betrouwbaar en bovenal veilig naar je bestemming brengt. Het is een auto bomvol geavanceerde techniek die ook heel ingetogen kan zijn. Om met een kleine anekdote te besluiten: mevrouw Carnold heeft weinig met auto’s en ze rijdt het liefst niet in de vele testauto’s. De voornaamste reden daarvoor is dat ze zich niet prettig voelt door auto’s die zelf gaan sturen, piepen vanwege de wegbelijning en die een heleboel schermpjes en knopjes hebben. 99 van de 100 testauto vind ze simpelweg te gecompliceerd en te intimiderend. Maar de Crosstrek werd met grote lof ontvangen, en de belangrijkste reden daarvoor is het rijcomfort en de ingetogen werking van de rijhulpsystemen. Om met haar woorden te spreken: het is een auto waarin je ontspant. En dat is ook mijn ervaring met de Crosstrek, een onverwachte uitwerking van een auto die vooral geprezen wordt om zijn offroad rijkwaliteiten .

De praktische aspecten en gedetailleerde technische informatie van de auto zijn al behandeld in de initiële rijimpressie, maar het praktijkverbruik nog niet. In de testweek waren de weersomstandigheden winters, maar wel vrij gunstig. Over een kleine 1.000 kilometer bedroeg het gemiddelde verbruik 6,2 liter per 100 kilometer, oftewel een ruimte 1 op 16. En dat is een opvallend goed cijfer. Als je in de avonduren het maximale snelwegtempo aanhoudt, dan ligt dat op 7,2 liter per 100 kilometer.

Het succes is ‘m gegund

Na de testweek is duidelijk geworden dat de Subaru Crosstrek een auto met veel talenten en unieke kwaliteiten is. De vierwielaandrijving heeft ook op ideaal wegdek onder ideale rijomstandigheden duidelijke voordelen. De grootste verrassing bleek het rijcomfort en de rust aan boord. Het is in elk geval duidelijk geworden waarom de Crosstrek zo geliefd is in Noord-Amerika, het is een fijne auto die vreselijk veel kan. Een andere reden van het overzeese succes is zijn prijs: de Crosstrek gaat daar rond 25.000 euro over de toonbank – iets wat ons Nederlanders niet gegund is, en waardoor Subaru in Nederland een bestaan in de marge moet leiden, dankzij de immense belastingdruk. Dat is iets waar de auto en het merk geen schuld aan hebben, maar het gevolg is wel dat de Crosstrek over het hoofd gezien wordt. Echter, de aanschaf van een Crosstrek is in Nederland wel degelijk te rechtvaardigen, zij het voor een specifieke kopersgroep. Zoals eerder aangegeven in de test is de Crosstrek vreselijk geliefd onder overlanders, waarbij je met de auto de wilde natuur ingaat, zelf je weg zoekt en vanuit je auto leeft. Ook in Nederland slaat die trend aan en er is geen betere auto denkbaar voor die taak dan een Crosstrek. Als je ‘actieve levenstijl’ verder gaat dan rijden in een auto met ongeverfde kunststof wielranden, als je van een heel verfijnd rijdende auto houdt, als je in de veiligst denkbare auto wilt rijden of als je graag gestrande Land Rover rijders helpt, dan is de Crosstrek jouw auto. Een bijzondere auto met indrukwekkende capaciteiten.

 

Pagina's: 1 2