Rijimpressie Subaru Crosstrek

Rijimpressie Subaru Crosstrek

23 november 2023 Uit Door Arnold

In de Verenigde Staten en Canada gaat de nieuwe Subaru Crosstrek als warme broodjes over de toonbank. Het zijn niet alleen de noordelijke staten waar de autoconsument in de barre wintermaanden profiteert van de symmetrical all wheel drive, ook avontuurlijk ingestelde mens gaat er in die contreien graag mee overlanden – een dagenlange tocht over ongeplaveide wegen. De Crosstrek is voor velen de eerste keuze omdat deze auto je onvoorstelbaar ver brengt in je vrije tijd, terwijl hij je op werkdagen comfortabel en veilig naar je werk brengt. Binnenkort staat hij bij de Nederlandse dealers en Carnold kon alvast rijden met Subaru’s nieuwste model. De kwaliteiten van de Crosstrek liegen er niet om, maar het bedwingen van de Nederlandse automarkt wordt het eerste Nederlandse avontuur voor de Crosstrek.

 

“Das was einmal” klinkt het tijdens de presentatie terwijl de roemruchte ‘555’ Subaru Impreza in rallytrim op het scherm staat. Subaru’s PR-man wil er mee aangeven dat Subaru de kost moet verdienen en dat het merk anno nu volop inzet op SUV’s. De hoogtijdagen in de rallysport hebben veel gedaan voor Subaru, maar het Japanse merk wil de verdiensten investeren in haar producten, en op die manier een imago vestigen als fabrikant van uiterst capabele auto’s. Je hoeft echter niet door de haartjes van je ogen te kijken om in de huidige line-up de verwantschap met de rallyauto’s van weleer te zien. Zodra de rijomstandigheden en de weggesteldheid iedere andere auto dwingen tot een aangepaste rijstijl, gaat een Subaru stoïcijns door. Niet dat het moet, of dat het verstandig is. Maar het biedt wel een enorme veiligheidsbuffer en gemoedsrust.

Confidence in motion

De introductie vindt plaats op een rijvaardigheidscentrum met een offroad parcours en slipbanen, en natuurlijk mag de Crosstrek daar bewijzen wat hij kan. Op dat moment zijn er ook rijvaardigheidstrainingen gaande die worden uitgevoerd met een gelijkgeprijsde auto van een Duits merk met een Franse motor. Vanuit de presentatieruime heb ik al menig auto zien glijden op de gladde bocht en de slalombaan. Mijn testrit begint met een ronde over het instructieparcours, en zoals verwacht doet de Crosstrek dat zonder problemen. Het slalomparcours op de gladde ondergrond gaat van een leien dakje, de gladde bocht (met de rechterzijde op asfalt, de linkerzijde op de gladde baan) is appeltje-eitje en ook de hellingproef op een gladde ondergrond wordt zonder enig probleem doorlopen. De Crosstrek beweegt zich zo gemakkelijk door deze lastige omstandigheden dat je eigenlijk niet meteen onder de indruk bent. Totdat je een reguliere voorwielaandrijver een poging ziet doen, want voor de modale auto zijn de gereden proeven uitzichtloze exercities.

Wild Hybrid

De instructeur van dienst wil ook even het offroadparcours rijden. Op het bospaadje komt een visioen aan de rally van Wales en de Impreza’s van Colin McRae en Richard Burns bovendrijven: het is koud, grijs, nat en het tracé is niet van de omgeving te onderscheiden door de blubber en de afgevallen bladeren. Een troosteloze aanblik, maar net als in Subaru’s rally-hoogtijdagen is er geen reden tot zorg: dankzij de integrale vierwielaandrijving (en reguliere winterbanden) rijdt de Crosstrek over het parcours alsof er niets aan de hand is. Subaru boogt hierbij niet op de rekenkracht van aandrijflijn-ECU’s, maar puur op de kwaliteiten van de mechanische vierwielaandrijving. 90% van wat de Crosstrek laat zien komt op het conto van de aandrijflijn. In de afdaling op nat gras neemt de computer het over: we zetten de Crosstrek in offroadstand en ik laat de pedalen los. Het enige wat ik zelf hoef te doen is sturen. Toch valt me iets op: een aanzienlijk deel van deze offroadroute rijdt de auto als EV. De Crosstrek is namelijk voorzien van Subaru’s nieuwste e-Boxer aandrijflijn waarmee hij ongeveer twee kilometer elektrisch kan rijden. In de presentatie werd deze full hybrid onterecht als mild hybrid gekwalificeerd, maar met een 12,3 kW / 66 Nm elektromotor is het een volledige hybride die dus ook als EV kan rijden. En in die hoedanigheid redt de Crosstrek zich prima op onverharde wegen. Sterker nog, de elektromotor kan in combinatie met de Lineartronic transmissie heel secuur en gedoseerd vermogen afgeven. Dat maakt het manoeuvreren op onverharde weg erg gemakkelijk, zonder dat je een traditionele koppeling of koppelomvormer overbelast. De term wild hybrid zou meer op zijn plaats zijn.

Zeer comfortabel onderstel, fijne aandrijflijn

Op de openbare weg is de Crosstrek een fijne, stille en bovenal comfortabele auto. Bij het instappen valt meteen op hoe comfortabel de stoelen zijn, tijdens het rijden ervaar je een uitstekende ondersteuning. Subaru heeft veel tijd geïnvesteerd in het terugdringen van trillingen en geluiden. Daarbij kregen de stoelen en de stoelbevestiging bijzondere aandacht. Volgens Subaru maakt je lichaam, je hoofd in het bijzonder, veel minder bewegingen dankzij deze stoelen. Dit is minder inspannend voor je lichaam waardoor het rijden merkbaar minder vermoeiend is. Het dashboard oogt vertrouwd, het is voor mij de eerste kennismaking met het grote centrale scherm. Dat blijkt in de praktijk minder afleidend te zijn dan ik verwacht, in het home scherm zit een toets om het scherm volledig uit te schakelen, iets dat ik zeer toejuich. De belangrijkste functies, zoals de verwarming, het volume en de stoelverwarming (heel belangrijk in de herfst en winter) zijn te bedienen via fysieke knoppen. Het instrumentencluster is uitgevoerd met fysieke meters en een klein kleurendisplay. Net als de rest van het interieur heb je nauwelijks gewenningtijd, je rijdt zo weg met de Crosstrek. Iets dat bijdraagt aan het algehele gevoel van vertrouwen dat deze auto geeft.

Pagina's: 1 2