Rijimpressie Subaru Crosstrek

Rijimpressie Subaru Crosstrek

23 november 2023 Uit Door Arnold

Unieke bestuurdersmonitor

Omdat de testauto amper 400 kilometer op de teller had staan, heb ik de auto en aandrijflijn ontzien bij het rijden op de openbare weg. Wat ik wel kan zeggen is dat de Lineartronic het koppel van de aandrijflijn gebruikt om het toerental laag te houden. Met 136 pk en 182 Nm is de Crosstrek adequaat gemotoriseerd, dankzij de trillingsvrije loop van de boxermotor is dit een heel fijne motor die sterk bijdraagt aan het comfort van de auto. Als je het interieur goed in je opneemt, dan zie je een mix van bekende elementen (zoals het fysieke instrumentenpaneel en de vele knoppen op het stuur) en nieuwe technieken (het grote touchscreen en de mogelijkheid om je favoriete apps daarop te spiegelen). Subaru heeft behouden wat goed is, en voegt daar de voordelen van moderne technieken aan toe. Bijzonder is de kleine vermoeidheidsmonitor onder de voorruit, in het zicht van de bestuurder. Met gekleurde ledjes geeft Crosstrek aan hoe de techniek de alertheid van de bestuurder beoordeelt. Uiteraard heeft de Crosstrek een (vanaf volgend jaar verplichte) bestuurdersmonitor. Die is weggewerkt in het paneel boven het centrale display. Als je tekenen van afleiding of vermoeidheid vertoont, dan wordt dit aangegeven via oranje en rode ledjes in de voorruit.

Lange-termijn investering in veiligheid (en comfort)

Het is klip en klaar waarom de Amerikaanse en Canadese autokoper en masse naar de Subaru-dealers rijdt, de Crosstrek is de automobiele versie van een Zwitsers zakmes. Het onboard navigatiesysteem kan je naar elke vierkante meter leiden dankzij het what3words coördinatensysteem. Voor de Nederlandse markt lijkt de Crosstrek overgekwalificeerd en de belastingwetgeving werkt ook niet in zijn voordeel. Er valt echter wat te zeggen voor de filosofie van Subaru, waarbij functie boven de vorm gaat en veiligheid boven alles. De vierwielaandrijving van Subaru is eerst en vooral een veiligheidsvoorziening en dat heeft een prijskaartje. Bovendien is de Crosstrek ontzettend comfortabel en rijdt hij voortreffelijk, wat dit laatste betreft begeeft hij zich in Lexus-territorium. Voor de Nederlandse markt is de Crosstrek vooral een auto voor de autoconsument die veiligheid en comfort zoekt, die lang met zijn auto doet en met regelmaat naast het asfalt rijdt. Laten we wel wezen: in dit marktsegment is Zweedse veiligheid niet meer wat het was en Duitse grundlichtkeit is ver te zoeken. Subaru kon die merkwaarden van de concurrenten altijd al evenaren, en anno 2023 maakt de nieuwe Crosstrek ze meer dan waar. De Crosstrek is leverbaar in drie uitvoeringen:  de Comfort voor € 51.800, de Luxury kost € 53.800 en de meest complete versie is de Premium vanaf € 55.800. Er is slechts één optie: metallic lak voor € 750. De technische specificatie vind je hier. De Crosstrek is per direct te bestellen en staat vanaf 1 december bij de dealer. Met 8 volledige garantie. Zonder kilometerbeperking.

13 artikel(en) « van 13 »

 

 

Pagina's: 1 2