Rijtest Nissan Qashqai Tekna+
30 september 2021De eerste kennismaking met de nieuwe Nissan Qashqai eerder dit jaar smaakte naar meer. Carnold reed een week in de topuitvoering van de Qashqai, de Tekna+. De eerste indruk in juni was positief en bij de tweede kennismaking werd dat gevoel nog verder versterkt. In zijn klasse is de ‘QQ’ de benchmark, en hij deelt zelfs plaagstootjes uit aan een klasse hoger.
De testauto is de één na duurste versie in de Qashqai-prijslijst, de Tekna+ heeft slechts één optie: two-tone lak. Dat brengt de totaalprijs van de geteste uitvoering op € 48.590. Dezelfde uitvoering en motorisering kan nog gecombineerd worden met Xtronic vierwielaandrijving, die kost € 52.040. Deze uitvoeringen hebben zo’n grote comfort- en veiligheidsuitrusting dat ik deze test er mee vol kan schrijven. Maar je kunt uiteraard ook even in de prijs- en optielijst kijken. In deze test staan twee vragen centraal: 1) Welke opties zijn Musthaves en Nice to haves, 2) Hoe rijdt de Qashqai in de dagelijkse praktijk?
Luxer dan luxe: de Tekna+
De nieuwe Qashqai wordt geleverd in de bekende Nissan-uitrustingniveaus, beginnend bij de Visia (vanaf € 33.890), de Acenta ( vanaf € 36.290), de N-Connecta ( € 38.340), naar de Tekna (vanaf € 40.690). Deze prijzen horen bij de handgeschakelde versies met de 140 pk mild-hybrid motor. De Tekna+ is voorbehouden aan de 158 pk uitvoeringen en kan dus ook met reguliere handgeschakelde versnellingsbak geleverd worden. De Tekna+ is de enige versie die af fabriek met 20 inch velgen en multilink achterwielophanging wordt geleverd, daarover later meer. Voorts krijgt deze versie premium lederen bekleding waarbij de voorstoelen volledig elektrisch verstelbaar zijn, een stoelgeheugen hebben en… beschikken over een puike massagefunctie. Dat is in dit segment nog erg uitzonderlijk, een concurrent als de Hyundai Tuscon beschikt ook over hele fijne voorstoelen, maar daar zul je geen massagestoelen in de optielijst vinden. Andere prettige opties op de Tekna+ zijn de verwarmde voorruit, het panoramische glazen dak en het premium Bose audiosysteem.
Stil, ruim en overzichtelijk
De noise, vibration and harshness (NVH) is een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit en kwaliteitsbeleving. Bij de introductie maakte de Qashqai al indruk door de rust in het interieur. Dat geldt voor beide vermogensvarianten en beide transmissies. Tijdens de eerste kilometers van deze uitgebreidere test valt het me weer op hoe stil de Qashqai is. Motorgeluid dringt amper door in het interieur en ook rij- en windgeluid is niet of nauwelijks waarneembaar. Ook omgevingsgeluid, zoals in stedelijk verkeer, verstomt tot fluisterend achtergrondgeluid. In het interieur van de Qashqai zit je in een soort stilte-cocon, zonder dat je volledig van de omgeving bent afgesloten. De Qashqai heeft namelijk een heel goed zicht rondom, dit komt door de relatief grote portierruiten en de ranke A- en B-stijl, maar zeker ook door de fikse buitenspiegels. Veel concurrenten kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Nissan’s bekende Around View Monitor is ook aanwezig, vanaf de N-Connecta is dit standaard, op de Acenta is dit onderdeel van het optionele Connect Pack (€ 900). In dit pakket zit ook het Nissan Connect Infotainment en navigatiesysteem en de draadloze telefoonoplader. Dit optiepakket is dus zeker een aanrader.