Rijtest Nissan Ariya
16 november 2022Nissan heeft er goed aan gedaan om zich niet kapot te staren op feitjes en cijfertjes die het goed doen in teststatistieken. Met andere woorden: Nissan gaat niet prat op motorvermogens, acceleratiecijfers en topsnelheid. De Ariya is, zoals dat in vaktermen heet, heel benaderbaar. Als je het gaspedaal volledig intrapt komt de Ariya zeer vlot van zijn plek, maar je merkt ook dat de software de boel in toom houdt. En dat valt Nissan te prijzen, zo houd je de auto beheersbaar, gaan banden langer mee en mogelijk voorkom je er ook domme ongelukken mee. In de basis is de Ariya een voorwielaandrijver, met 63 kWh accu levert de motor 217 pk (160 kW) en 300 Nm aan koppel. Niets opzienbarends, maar het feit dat het koppel instant voorhanden is, maakt de auto meer dan vlot genoeg. De testauto heeft een 87 kWh accu en die krijgt 242 pk (178 kW) en eveneens 300 Nm koppel. De e-4orce vierwielaandrijver is uitsluitend leverbaar met 87 kWh accu, deze versie geldt als de sportieve variant van de Ariya: 600 Nm koppel en 306 pk aan vermogen. Deze versie haalt 200 km/u en doet de standaardsprint in 5,7 seconden. Alle uitvoeringen staan standaard op 235/55R19 banden, 255/45R20 zijn optioneel, ook voor de basisversie.
Stevig afgeveerd
Met de banden kom ik ook op mijn belangrijkste kritiek op de Ariya, namelijk de onderstelafstemming. Door de bank genomen is de Ariya een uiterst comfortabele auto die (logischerwijs) erg stil is. De afstemming van met name de achteras verstoort die rust wel eens, de vering is vrij stug en de uitgaande demping aan de zachte kant, hierdoor springt de Ariya op verkeersdrempels vrij snel uit de achterveren omhoog. Met een iets kleinere velgmaat (en hogere bandwang) is dit effect te reduceren, maar helaas levert Nissan (nog) geen 18 inch velgen voor de Ariya.
De 87 kWh accu van de testauto is onder optimale omstandigheden goed voor 530 kilometer actieradius. De test vond plaats onder minder ideale omstandigheden: het was nat en koud, maar desalniettemin was de actieradius na elke laadbeurt ruim 450 kilometer. Het laden gaat behoorlijk vlot, aan de snellader kan de Ariya in 30 minuten van 10% tot 80% geladen worden. Maar iedere EV-rijder weet: thuis laden en rustig laden is het devies. De 87 kWh versies hebben een 22 kW boordlader, de 63 kWh moet het met een 7,4 kW boordlader doen. Zoals eerder gezegd is ook de 63 kWh versie zeer goed uitgerust en hij is € 7.000 goedkoper, je moet alleen even rekening houden met een lagere laadsnelheid bij openbare- en thuislaadpalen (AC-laders).
Ingetogen design, hoogwaardige afwerking
Als je de Ariya vergelijkt met de benchmarks in dit prijssegment, de EV6 en Ioniq 5, dan is het een kwestie van plussen en minnen waarbij de Ariya toch een aantal rationele en emotionele pluspunten heeft. Qua laadsnelheid haalt de Nissan het niet bij de beide Koreanen, aan de snellader scheelt het tien minuten tot een kwartier dat de Ariya langzamer is. De actieradius verschilt in de praktijk nauwelijks, al is het verbruik van de Nissan iets hoger. Reken op 17 kWh per 100 kilometer. Qua design is de Ariya veel meer ingetogen, zeker in de kleur Aurora Green komt het ontwerp goed uit de verf. Het is een donkergroene lak die afhankelijk van de lichtinval verkleurt naar aubergine. De auto lijkt zwart, maar zodra je dichterbij komt zie je dat hij heel donkergroen is. Het maakt de Ariya ingetogen chique. Als een EV6 te avantgardistisch is, en de Ioniq 5 te futuristisch, dan ben je bij de Nissan aan het goede adres. Qua bouwkwaliteit houdt de Nissan gelijke tred met zijn Koreaanse tegenstrevers – wellicht een tandje beter zelfs – en in het interieur overtreft hij beide. Zeker als je de basisversies gaat vergelijken, dan is de Ariya een klasse beter qua interieurafwerking. En daar heb je als bestuurder veel profijt van.
Erg prettig in de omgang
Een ander punt waarmee de Ariya zich onderscheidt, net als de Qashqai en X-Trail, is ProPilot. In mijn ervaring is dit het fijnste rijhulpsysteem op de markt. Zelfs als je niet op de snelweg rijdt biedt ProPilot de Navi-Link ondersteuning. Dat houdt in dat ProPilot de snelheid aanpast als er een (scherpe) bocht of rotonde genaderd wordt. Het enige waar je rekening mee moet houden is het voorrang verlenen aan kruisend verkeer. ProPilot bouwt de snelheid heel natuurlijk af tot een snelheid waarmee je een rotonde kunt rijden, en na het verlaten van de rotonde bouwt hij vlot de snelheid weer op. Op de snelweg is ProPilot nauwelijks op een foutje te betrappen, de acties zijn vloeiend en natuurlijk waardoor je het systeem volop kunt gebruiken. Mijn enige aandachtspunt voor Nissan is de werking van de Lane Departure Warning: op 60 kilometer wegen zou die standaard uit mogen staan. Wellicht dat dit softwarematig aan Navi-Link te koppelen is? Voor het overige valt er niets te klagen over de Ariya, het is een echte Nissan: goed uitgerust, solide en prettig in de omgang. Hoe langer je er mee rijdt, hoe meer je ‘m waardeert.