Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
7 juni 2021De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV markeert een tijdperk voor Mitsubishi in Nederland. Lange tijd leek het er op dat het de laatste der Mohikanen zou zijn, het laatste nieuwe model van Mitsubishi alvorens het merk zich zou terugtrekken van de Europese markt. Afgelopen winter werd dat besluit gelukkig teruggedraaid, Mitsubishi zal nieuwe modellen introduceren die in samenwerking met de Nissan-Renault alliantie worden ontwikkeld. De Eclipse Cross PHEV is voorlopig de laatste, echt Japanse Mitsubishi die we in Nederland zien, maar gelukkig ook de Mitsubishi die een nieuw tijdperk inluidt. En het is nog een verhipt goede auto ook.
De line-up van Mitsubishi is na het verdwijnen van de ASX beperkt tot de Space Star, de Eclipse Cross en Outlander PHEV, en de L200. De nieuwe Outlander maakt de oversteek naar Europa niet, en daarmee is de Eclipse Cross PHEV de vaandeldrager geworden van Mitsubishi’s nieuwste PHEV-aandrijflijn. Die aandrijflijn bestaat uit drie motoren, Mitsubishi’s 4B12 Mivec motor zorgt voor de aandrijving als de 13,8 kWh accu leeg is. Dit atmosferische blok heeft een forse cilinderinhoud: 2.4 liter en levert 125 kW (170 pk) en heeft een koppel van 232 Nm. De verbrandingsmotor is ontwikkeld met het oog op maximale thermische efficiency en een stille loop. Zoals we meer zien bij moderne motoren maakt ook Mitsubishi gebruik van dunne olie: 0W20. Dat reduceert interne wrijving en het zorgt voor betere smering bij koude starts. Op de achteras monteert Mitsubishi een 70kW elektromotor, een 60 kW motor verzorgt de aandrijving van de voorwielen. Tot 135 kilometer per uur kan de Eclipse Cross volledig elektrisch rijden, boven die snelheid neemt de benzinemotor de aandrijving over.
Verbruik beter dan vermeld
Volgens de verbruiksopgave kan de Eclipse Cross PHEV 45 kilometer rijden op een volle acculading. Tijdens de testweek waren de weersomstandigheden niet ideaal: het was koud en bovenal zeer regenachtig. Elke nacht werd de Eclipse Cross via het stopcontact opgeladen, om het praktijkverbruik goed te kunnen beoordelen. Dat verbruik viel in positieve zin op, in de eerste plaats doordat het EV-bereik boven de 50 kilometer lag, met een uitschieter van 55 kilometer aan het einde van de testweek. De test van de Eclipse Cross volgde direct op die van de Hyundai Tucson Hybrid, een auto waarmee de Mitsubishi prijstechnisch vergelijkbaar is. De Tucson haalde een keurige 1 op 17, maar de Eclipse Cross PHEV noteerde een eveneens keurige 1 op 15. Voor beide auto’s geldt dat de meeste kilometers (pakweg 750 – 1.000 testkilometers) met een maximale snelheid van 100 kilometer per uur werd gereden. Thuis laden via het stopcontact neemt een nachtje in beslag, maar de Eclipse Cross kan in 25 minuten snelladen van 10 tot 80 procent via de 3.7 kW boordlader. Nieuw is de mogelijkheid om Vehicle-to-Grid te laden, daarmee kun je je huis van noodstroom voorzien vanuit de Eclipse Cross. In de kofferbak zit een 230 Volt stopcontact dat maximaal 1.5 kW levert.
Langer, iets meer inhoud
Met de modelupdate van de Eclipse Cross verdween de gedeelde achterruit, de kofferklep werd opnieuw ontworpen waardoor de achterzijde van de Eclipse Cross er minder gedrongen uitziet. Het zicht via de binnenspiegel is daardoor ook enorm verbeterd. De voorzijde werd eveneens grondig herzien, volgens Mitsubishi’s Dynamic Shield designtaal. De dagrijlichten / knipperlichten zijn opgenomen in de motorkaprand, in de hoeken van de bumper zijn de koplampen (bi-led) en mistlampen opgenomen. De snoet van de Eclipse Cross PHEV ziet er high tech uit en heeft het nodige überholprestige. De nieuwe koplampen geven een puik lichtbeeld, doordat ze relatief laag en op de uiterste hoeken van de carrosserie gepositioneerd zijn, reiken ze ver voor de auto en worden de wegkanten goed uitgelicht. Door de designwijzingen werd de Eclipse Cross 14 centimeter langer en kreeg de kofferbak 23 liter meer inhoud. Met de achterbank in positie slikt de kofferbak 471 liter. Met alles neergeklapt past er 1108 liter in de Eclipse Cross.
Solide en stil
De Eclipse Cross gaat zijn vijfde levensjaar in, maar in veel opzichten kan deze Mitsubishi zich goed meten met veel jongere concurrenten. De test van deze auto volgde direct op die van de Tucson, en toch voelde het niet als een generatieverschil. De Hyundai is veel verfijnder op het gebied van infotainment en uitrusting, maar de Eclipse Cross scoort punten op het gebied van aandrijving en bouwkwaliteit. Bij elke Mitsubishi die ik gereden heb valt op dat de bouwkwaliteit van de carrosserie beter dan gemiddeld is. Hier merk je dat Mitsubishi traditioneel sterk is in het bouwen van vierwielaangedreven auto’s: de torsiestijfheid van de carrosserie is bij echte offroaders van cruciaal belang. Hoewel de Eclipse Cross een zelfdragende carrosserie heeft, is de torsiestijfheid hoog – de body is oersolide. Dat zie je aan het hang- en sluitwerk van de portieren, de afwerking van het plaatwerk en de sluitnaden.
Ik heb de Eclipse Cross van 2022 . Het valt mij op dat het benzineverbruik héél hoog is, namelijk 1:11. bij een gemiddelde van 100km/h. Waarom vermeldt de fabriek iets van 1:50 of zoiets dergelijks? KM stand nu is 6000.
Het waarschuwingslicht voor “remmen” licht soms plotseling op met de nodige waarschuwingsgeluiden. Dealer kan er niks aan doen, mee leren leven.
Verder ben ik tevreden met de auto.
Dank voor uw vraag. Wat betreft het opgegeven brandstofverbruik: autofabrikanten zijn verplicht om de verbruikscijfers uit de WLTP-testcyclus te communiceren, zelfs als die cijfers niet reëel zijn. Enkele jaren geleden werd de NEDC (New European Driving Cycle) gebruikt, een zuivere laboratoriumtest die volstrekt niet representatief was voor het praktijkverbruik. De WLTP-cijfers zijn iets realistischer, maar ook nu geldt dat het verbruik vooral bepaald wordt door de rijstijl. De Eclipse Cross is in mijn ervaring een auto die zich goed leent voor keurige verrbuikscijfers, zeker als de accu trouw opgeladen wordt. Als de accu leeg is wordt het een ander verhaal, dat heeft te maken met de laadstrategie die Mitsubishi hanteert: de brandstofmotor wordt meer dan bij andere merken gebruikt om de accu op te laden. Dat is de standaardinstelling van Mitsubishi, maar als bestuurder kunt u voor verschillende rijmodi en laadstrategieën kiezen. Dat kan via de SAVE/CHRG knop naast de transmissiehendel. Nu heb ik alle rijmodi niet paraat, maar dat wordt vrij helder uitgelegd in de handleiding. Wat het rijgedrag betreft: of u nu heel zuinig, heel veilig of juist heel snel wilt rijden, alles valt of staat met goed kijken. In het geval van een hybride is het de kunst om zover vooruit te kijken dat u nooit abrupt hoeft te remmen. In het geval van de Eclipse Cross vond ik de peddels achter het stuurwiel erg prettig om regeneratief te remmen. Daar valt wellicht nog winst te behalen. Maar goed, ik kan uw rijstijl onmogelijk beoordelen zonder eens een rondje mee te rijden (ik geef wel rijvaardigheidstrainingen in Fryslân). Dan het veiligheidssysteem dat de waarschuwing voor ‘Remmen’ geeft: dat herken ik inderdaad. Dat heeft alles te maken met de afstemming van de radar. Ik heb hetzelfde ervaren bij het rijden in een bocht waarbij het veiligheidssysteem reageerde op een lantaarnpaal langs de stoep. Dat gebeurde telkens op dezelfde plek. Het systeem is inderdaad gevoelig afgesteld, dat ben ik met u eens. De dealer kan daar vrij weinig aan doen, dat heeft alles te maken met de typegoedkeuring van dit (verplichte) systeem. Pas als de fabriek hiervoor een software-update uitvaardigt, is dit te verhelpen. En het moet gezegd: alle auto’s die ik test hebben een dergelijk systeem en het leidt zelden tot onnodige waarschuwingen, in tegenstelling tot de Eclipse Cross.
Ik ben sinds een anderhalve week de trotse bezitter van een Eclipse cross PHEV en ben inmiddels 1200 km verder.
ondanks dat we best wel aardige afstanden hebben gereden was de eerste meting 1 op 28 km dus ik ben niet ontevreden.
Vanaf volgende week gaat het woon/werk verkeer weer beginnen en ga ik het opladen optimaal benutten.
Wordt vervolgd
Leuk om te horen Henk, hou ons op de hoogte met je ervaringen!
Wij hebben nu een eclipse in ons bezit en zijn zeer tevreden over de auto , echter het verbruik ben ik nog zoekende hoe ik deze het zuinigste krijg.
maar ik ben nog hiermee aan het uit proberen
voor de rest top auto
Om het zuinigst te rijden is het belangrijk om de auto eerst 1.500 tot 2.500 kilometer in te rijden. Bij een hybride is de inlooptijd wat langer omdat de benzinemotor minder hoeft te draaien. De kunst om zuinig te rijden is vooral de kunst van goed vooruitkijken en de auto zoveel mogelijk te laten rollen bij het gas loslaten. In mijn ervaring is de Eclipse Cross PHEV een auto waar je snel aan went en waarvan je snel ontdekt hoe sterk de auto afremt op de elektromotor. Ik vond de flippers achter het stuur heel prettig om het regeneratief remmen te controleren, zodat je bijna nooit op de hydraulische remmen hoeft af te remmen.
Ik kan me indenken dat u even zoekende bent naar de zuinigste rijmodus, de Ecplise Cross heeft nogal wat instelmogelijkheden. Maar zoals gezegd: zuinig rijden is vooral een kwestie van goed anticiperen en je auto goed kennen.