Rijtest Mazda MX-5 Kizuna
19 juni 2023Het woord ‘iconisch’ wordt het laatste decennium te pas en te onpas gebruikt. Zeker in autoland, waar splinternieuwe modellen het predicaat krijgen opgespeld nog voordat ze in de showroom staan. De Mazda MX-5 is een auto die echter met recht iconisch genoemd mag worden – de MX-5 heeft bij miljoenen mensen een grote liefde voor auto’s en autorijden aangewakkerd. Een toegankelijke, betaalbare en bovenal betrouwbare open sportauto was bij zijn introductie in 1989 nergens te vinden, en in 2023 zijn ze wederom dun gezaaid. Inmiddels gaat de vierde generatie MX-5 zijn achtste levensjaar in – dankzij Mazda’s modeljaarupdates is hij weer helemaal bij de tijd. In een zonovergoten testweek mocht de ND MX-5 zijn kwaliteiten tonen.
Overzichtelijk aanbod
Op 4 maart 2015 startte de productie van de huidige generatie MX-5 in de Mazda Hiroshima Plant, een plek waar niet alleen auto’s gebouwd worden, maar waar ook medicatie voor een prima gemoedstoestand geproduceerd wordt. De modelgeneraties van de MX-5 worden aangeduid als NA, NB, NC en ND. Het huidige model kreeg in 2018 een aantal ingrijpende technische updates en wordt intern als ND2 aangeduid. Bij die update steeg het motorvermogen van de 2.0 SkyActiv-G tot 184 pk, de basismotor leverde na die update 131 pk. De vermogenswinst werd vooral behaald door het maximale toerental op te schroeven van 6.800 naar 7.500 toeren. Voor het huidige modeljaar heeft Mazda de line-up herzien, er zijn nu drie uitvoeringen leverbaar (Prime-Line, Exclusive-Line en Homura) en twee speciale edities: de Kazari en Kizuna. Die laatste is de uitvoering die getest is. Een ander belangrijke wijziging is de beschikbaarheid van de 1.5 in combinatie elk uitrustingsniveau. En dat is de reden dat ik deze motorisering heb gekozen voor deze rijtest. Wat heeft deze basismotor te bieden aan enthousiaste stuurlui?
De testweek begint op een grijze, maar aangenaam warme dag. De MX-5 Kizuna met 1.5 SkyActiv-G is nog maar net ingereden: er staat net iets meer dan 1.000 kilometer op de teller en de nieuwigheid straalt er vanaf. De Kizuna wordt geleverd met een blauwe softtop en wit nappaleer, de testauto is gespoten in Deep Crystal Blue, deze lak past heel mooi bij de softtop. In deze kleurcombinatie is de MX-5 Kizuna dan ook een heel chique ogende auto. De standaardvelg is een 16 inch, achtspaaks ontwerp dat in een soort donker chroom gespoten is, ook deze staat prachtig bij de lakkleur. Dat de MX-5 laag is, wordt goed duidelijk zodra je er in levenden lijve voor staat, het is een heel compacte auto. Elegant in- en uitstappen vergt een beetje oefening, maar dat krijg je snel genoeg onder de knie. Of in de heupen, als het je aan fysieke soepelheid ontbreekt.
Gemoedelijk karakter
Zoals gewoonlijk gaat de eerste rit over de snelweg – met het dak gesloten – om even aan de auto te kunnen wennen. De MX-5 vraagt om een herziening van je referentiekader als je louter in gesloten auto’s rijdt. Door de lage zit is het gevoel van snelheid wezenlijk anders, het voelt alsof je 20 km/u sneller rijdt dan je daadwerkelijk doet, en bovendien geeft de MX-5 je een heel sterk gevoel van verbondenheid met de weg en de omgeving. Ook het gevoel met de auto is heel sterk door de zitpositie en de feedback in het stuurwiel. Dit is Jinba Ittai in optima forma. Het tweede aspect wat opvalt is vermogen- en koppelcurve van de motor. Omdat alles nog splinternieuw is, heb ik het rustig aan gedaan tijdens de eerste paar testdagen. Ondanks dat kan de MX-5 goed meekomen met het snelwegverkeer. In de zesde versnelling kun je optrekken van 80 naar 130 kilometer per uur zonder dat je per sé terug moet schakelen. De motor is heel soepel een heeft voldoende trekkracht vanuit lage toerentallen – een gevolg van een ondervierkante boring / slag verhouding. Die bedraagt 74,5 bij 84,8 millimeter – het maximale koppel ligt op 154 Nm bij 4.500 toeren. De 1.5 SkyActiv schuwt hoge toerentallen overigens niet: de rode lijn ligt op 7.000 toeren. Daar levert hij zijn maximale vermogen van 132 pk. Het motorgeluid is overigens fantastisch: over het gehele toerenbereik klinkt de motor ingetogen sportief. Bij de start maakt het toerental een vreugdesprongetje tot 2.000 toeren waarbij een gretige brom uit de dubbele uitlaat komt. Vanuit de luchtinlaat heeft Mazda een resonantieleiding door het schutbord aangelegd waardoor het inductiegeluid het interieur bereikt – dit zet de toon in de lagere toerentallen (tot 3.000 toeren), daarboven neemt het uitlaatsysteem de muzikale leiding over.
Het handgeschakelde zesbak verdient een plekje in de top 5 van fijne versnellingsbakken: de versnellingen zijn qua ratio mooi op elkaar afgestemd en het schakelgevoel is subliem: alleen een Japanse fabrikant kan zulke fijne versnellingsbakken bouwen. De versnellingsbak is afgestemd op een sportieve rijstijl: als je vlot opschakelt sluit de bak naadloos aan op de toerenval van de motor. Bij het terugschakelen is het een kwestie van re-matchen. De MX-5 heeft een staand gaspedaal, het rem- en gaspedaal zijn perfect uitgelijnd voor heel-and-toe, maar het stootje tussengas is lastig te doseren als je al remmend terugschakelt. Je moet echt door de versnellingen terugschakelen om de boel mooi te matchen. Dat is dan een verbeterpuntje in mijn beleving: het toevoegen van een rev-match functie, dat zou de MX-5 en het rijplezier zeker ten goede komen.