Rijtest Mazda MX-5 Kizuna

Rijtest Mazda MX-5 Kizuna

19 juni 2023 Uit Door Arnold

Prettig allround onderstel

De MX-5 mag dan wel een lage, sportieve auto zijn, het betekent niet dat het een harde stuiterbal is zodra het wegdek minder vlak wordt. Sterker nog, een van de verrassende punten van de MX-5 is het veercomfort. De veerweg is net zo lang als van een Mazda3 en dat betekent dat de MX-5 zich prima redt over verkeersdrempels, putten en andere hobbels. Dit komt ook grotendeels op het conto van de 16 inch velgen en de 195/50 Yokohama Advan Sport banden – met deze wielmaat ben je verzekerd van prima rij- en veergedrag bij dagelijks gebruik. Gooi je het over een sportieve boeg, dan geven de Yokohama’s veel grip en feedback – tractie is niet de beperkende factor in de MX-5. Wat me wel opviel was de rolneiging van de MX-5, hij rolt meer dan ik verwacht had, en bij oneffenheden in bochten is een licht bump steer voelbaar. Maar dat is het wisselgeld van een fijn allround rijgedrag. Als je echt sportief wilt rijden, dan kies je voor de 2.0 SkyActiv-G in Homura trim. Die biedt een arsenaal aan grote merken die de sportieve bestuurder zullen aanspreken: Rays / BBS, Recaro, Bilstein… Echter, in het geval van de MX-5 kon less nog wel eens more zijn. Na een week rijden met de 1.5 SkyActiv-G zou ik de tweeliter niet eens overwegen. Het rijplezier in de zin van motorgeluid, acceleraties, het schakelgedrag en de balans in deze MX-5 Kizuna komt grotendeels voort uit de motor die hierin een centrale rol vervult. Binnen de wettelijke limieten en de mores op de openbare weg heb je met deze motor zoveel rijplezier, dat je nooit je heil hoeft te zoeken door extreem snel te rijden of bochten aan te vliegen.

Prachtig geëngineerd

Het dakmechanisme van de MX-5 is briljant, met één hand kun je het dak openen en sluiten, een elektrisch systeem zou pure overkill zijn. Het is een mooi staaltje engineering, een soort van kers op de taart, op een auto die in zijn geheel prachtig geëngineerd en gebouwd is. Gedurende de testweek scheen de zon volop, van de 1.600 testkilometers zijn er maar 200 gereden met de softtop gesloten. Tot 100 kilometer per uur kun je prima open rijden, maar daarboven neemt de winddruk in de cabine toe – je moet dan met stemverheffing spreken om jezelf aan je passagier verstaanbaar te maken. Reden te meer om het iets kalmer aan te doen en om de snelweg te mijden. Lekker genieten van binnenwegen en het heerlijke mechaniek van de MX-5. Wat mij betreft is de komst van de 1.5 SkyActiv-G in de hogere uitrustingsniveaus een win-win situatie voor elke MX-5: hij biedt veel en zeer toegankelijk rijplezier, en tegelijkertijd is deze motor keurig zuinig: met een testverbruik van 5,3 liter per 100 kilometer is leuk autorijden ook nog niet eens duur. De MX-5 1.5 SkyActiv Kizuna kost € 44.840, waarvan een flink deel richting de staatskas gaat. Daar staat tegenover dat een MX-5 ontzettend waardevast is, en ondanks (of juist dankzij) deze BPM-aflaat heel goed voor je gemoedsrust is. Over de praktische beperkingen hoef ik het niet te hebben, want je rijdt met plezier een tweede, derde of zelfs vierde keer om je inkopen te vervoeren.

Kijk ook mijn Engelstalige Real Life Car Review op YouTube.

12 artikel(en) « van 12 »

Pagina's: 1 2