Rijtest Mazda MX-30: een Markante Mazda

Rijtest Mazda MX-30: een Markante Mazda

27 december 2020 Uit Door Arnold

Amazing Mazda, Zoom-zoom, Jinba Ittai. Alle drie motto’s vertegenwoordigen een decennium Mazda, en als je voor elke periode een top drie van de meest markante Mazda’s moet samenstellen, dan heb je een flinke klus. Niet omdat er niets te kiezen valt, integendeel, maar juist omdat Mazda zo ontzettend veel leuke auto’s heeft gebouwd. De nieuwe MX-30 hoort in de top drie van de twenty-twenties.

Designtrendbreuk

Kijk je puur naar de Nederlandse markt, dan kun je als autoliefhebber zomaar een aantal Mazda’s opsommen die spraakmakend waren en nog dat nog steeds zijn: de 121 DB (bolhoed), de 323 F met zijn klapkoplampen, de MX-5, de Xedos 6 en 9, de MX-3 met zijn kleine V6, de huidige Mazda 3, de RX-modellen. Met de reclame’s uit de jaren ’90 haalde Mazda zelfs een soort cultstatus. Mazda’s unieke – noem het eigenzinnige – kijk op design en techniek hebben het merk geen windeieren gelegd. En er altijd wel iets interessants gaande bij Mazda waar je als autoliefhebber naar uitkijkt: de aangekondigde zes-in-lijn Skyactiv benzinemotor, en de aanhoudende geruchten over de terugkeer van de wankelmotor. Hoop doet leven, nietwaar? In 2019 onthulde Mazda haar eerste volledig elektrisch auto: de MX-30. In tegenstelling tot veel mainstream fabrikanten koos Mazda ervoor om een zelfstandig model rondom de elektrische aandrijving te ontwerpen, in plaats van een bestaand model te elektrificeren. De MX-30 is weliswaar gebaseerd op de CX-30, maar het design is volledig anders. Maar dat had je ongetwijfeld al gezien.

Uitgesproken Mazda

De MX-30 is het brutaaltje in de line-up van Mazda. Waar de 2,3 en 6 en de CX-en uiterst elegant en chique zijn, is de MX-30 veel uitgesprokener. Kijk maar eens naar de verlichting: de koplampunits liggen veel dieper onder de overstekende motorkaprand dan bij de 3, en de achterlichten steken pront buiten het koetswerk. De kunststof lijsten en de lijnen rondom de wielkasten hebben uitgesproken vierkante contouren. Veel elementen van de nieuwe 3 zie je terug – je herkent de MX-30 in één oogopslag als een Mazda – maar hij is veel brutaler. Onwillekeurig moest ik denken aan de Toyota FJ Cruiser, vanwege de vrij rechtopstaande voorruit en de hellende achterruit. Zeker als je de MX-30 in two-tone kleurstelling ziet, komt die vergelijking terug. Op de C-stijl is een zilveren lijstje aangebracht met het nieuwe Mazda woordmerk. Dit vormt bij two-tone lakcombinaties de scheidslijn tussen de dak- en carrosseriekleur. De panelen naast de achterruit die doorlopen tot boven de achterlichten worden dan in de kleur van het dak gespoten.

De ‘Freestyle’ achterdeuren zijn een verwijzing naar de RX-8, het is een leuke gimmick die anno 2020 tot verbaasde blikken bij omstanders leidt. Omdat ze alleen openen als de voordeuren geopend zijn, is de instap naar de achterbank best riant. Wat lastig is, is dat de gordels van de voorste inzittenden aan de achterdeuren opgehangen zijn. Als een achterpassagier aan de bestuurderszijde uitstapt, dan moet de bestuurder eerst de gordel afdoen en de deur openen. Maar goed, dat zijn dingen die je vooraf kunt bedenken, en als het bezwaarlijk is, dan verwijst de Mazda-dealer je graag naar een CX-30 door.

Pagina's: 1 2 3