Rijtest Mazda MX-30: een Markante Mazda

Rijtest Mazda MX-30: een Markante Mazda

27 december 2020 0 Door Arnold

Plenty power, normale laadtijden

De 107 kW (145 pk) sterke motor heeft een koppel van 265 Nm, en dat is ruim voldoende om met de MX-30 vlot van je plek te komen, zonder dat het verbruik omhoogschiet. Onder gunstige omstandigheden is een verbruik van 15 kWh per 100 kilometer haalbaar, tijdens de test onder winterse omstandigheden was het verbruik 17,5 kWh per 100 kilometer. Het rijbereik varieert van 160 kilometer winters tot 200 kilometer zomers. Aan de 11kW wisselstroomlader duurt het maximaal 3,5 uur om de compleet lege accu op te laden, aan een 50kW snellader is dat 30 minuten.

Wankeldromen

Als je vooraf kunt inschatten dat je dagelijkse kilometrage zelden boven de 200 kilometer uitkomt, en je zoekt een fijn sturende elektrische auto, én je wilt niet dezelfde leaseknaller als de rest van de straat / het kantoor, dan is de MX-30 een proefrit meer dan waard. Het interieur is een hele fijne plek om te verblijven, de auto vergt amper gewenning en vraagt nauwelijks aandacht tijdens het rijden. De bovengemiddeld goede rijeigenschappen maken de MX-30 tot een unieke auto, als zijn design en de gave freestyle deuren dat al niet deden. Het is een fijne auto voor lange snelwegritten, maar met de 35 kWh accu betekent dat vaak bijladen. Maak je echter veel kilometers over (bochtige) buitenwegen, dan zakt het verbruik tot een nette 15kWh/100km en kun je genieten van de fijne rijeigenschappen terwijl je toch het maximale uit het accupakket haalt. De Mazda MX-30 is een heerlijke auto waarbij het uitgesproken design zo mogelijk praktischer uitvalt dan dat van de Mazda3. Maar wat ‘m echt markant zou maken, en nog praktischer, is een range-extender. Want die geruchten over een wankel-range-extender zijn wel hardnekkig. En een mens mag dromen toch?

Klik hier voor de fotogalerij

 

 

 

Pagina's: 1 2 3