Rijtest Lexus NX350h
25 juli 2022Met een systeemvermogen van 242 pk is de NX350h adequaat gemotoriseerd, elke NX heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur en in de geteste uitvoering haalt hij in 7,7 seconden de 100 kilometer per uur. Niet razendsnel, maar vlot genoeg. De testauto was namelijk voorzien van vierwielaandrijving, en de extra motor op de achteras geeft de NX een merkbaar extra zetje zonder dat het systeemvermogen hoger ligt dan bij de voorwielaangedreven uitvoering. Die doet een seconde langer over de standaardsprint. De NX450h+ heeft 306 pk in combinatie met vierwielaandrijving, dat zorgt voor een sprinttijd van 6,6 seconden. Bij geen van de motoriseringen heb je te klagen over het vermogen, vooral niet omdat er altijd koppel beschikbaar is. Door de aard van het Lexus-hybridesysteem ga je vanzelf kalm rijden, dat is vanaf de eerste generatie Lexus / Toyota hybrides zo geweest. Het systeem is inmiddels zo ver ontwikkeld dat je de overgang tussen EV en hybridemodus amper nog merkt, de vermogensopbouw is mooi vloeiend en ongemerkt rijd je meer elektrisch dan je verwacht. Pas als je de NX op zijn staart trapt zwelt het motorgeluid aan, en door de programmering van het power split device maakt de transmissie virtuele schakelstappen waardoor een monotone motordreun achterwege blijft. Maar in de basis is het systeem gericht op comfort en verbruik, en zonder al te veel inspanning kun je heerlijk rustig cruisen met de NX en de verbruiksmeter zien dalen in de richting van 5,5 liter per 100 kilometer. Mijn Project LS400 heeft dezelfde vermogens- en gewichtsspecificaties als deze NX, maar daar is 12 liter per 100 kilometer de norm. De techniek heeft duidelijk niet stilgestaan.
Achterin net zo comfortabel
De nieuwe Lexus NX350h is een heerlijk reisauto, zeker voor de passagiers achterin. De zit- en beweegruimte is riant, maar het is vooral de diepte van de achterbankzitting en de zithoek die het zitcomfort achterin zo groot maken. De onderbenen worden over de gehele lengte ondersteund en gelijkmatig belast, en doordat de rugleuning vrij ver achterover helt, zit je lekker ontspannen. Het is echt een plek waar je het probleemloos honderden kilometers uit kunt houden. Tel daarbij het veer- en geluidscomfort op, en je hebt het recept voor een fantastische reiswagen. Carnold junior en juniorette zijn gewend aan een LS400, maar ook de NX350h kon hun toets der kritiek ruimschoots doorstaan. De enige wens die op hun lijstje staat is stoelventilatie achterin. Daarvoor zullen we toch moeten uitwijken naar een nieuwe LS500. Maar je moet toch iets te wensen houden, nietwaar?
Over wensen gesproken: is de nieuwe NX helemaal perfect of is er nog ergens ruimte voor verbetering? Wel, wat mij betreft mag Lexus de stuurwielbediening nog eens onder de loep nemen. Links en recht op het stuurwiel zitten twee vrij programmeerbare knoppenclusters, deze zijn gemarkeerd met pijltjes. Zodra je je duim op deze knoppen legt, dan verschijnt in het head-up display de functie van deze knop. Zo kun je een functie opzoeken (zoals cruise control, instellen volgafstand, door menu’s scrollen) zonder je ogen van de weg te halen. Maar als je een polariserende zonnebril draagt, dan moet de polarisatierichting wel overeenkomen met die van het head-up display, anders zie je niks. In het geval van de stuurwielknoppen blijft het dan gissen welke functie de knop heeft. Een tweede punt van aandacht is de tripcomputer. Zodra de cruise control geactiveerd is, is het rechter knoppencluster gereserveerd voor de cruise control en kan de tripcomputer niet meer bediend worden.
Dienstbare techniek
Na een weekje sturen in de Lexus NX350h heb ik ‘m met enige tegenzin weer ingeleverd. Comfort went snel, zeker als het gekoppeld is aan een zeer laag verbruik. Ik kan alleen maar dromen dat mijn LS400 1 op 17,5 rijdt. De nieuwe NX maakt de verwachtingen ten aanzien van bouwkwaliteit en afwerking ruimschoots waar. Het interieur is niet alleen prachtig gebouwd, ook de ergonomie en het comfort zijn buitengewoon goed. Met de nieuwe generatie Lexussen heeft ook een enorme hoeveelheid techniek zijn intrede gedaan. Zoveel zelfs, dat het je gaat duizelen als je het allemaal opsomt. Desondanks slaat de NX je niet om de oren met allerlei piepjes, knopjes of instellingen tijdens het rijden. Het E-Latch systeem went snel, deze elektronische deurontgrendeling is simpel te bedienen (vingers om de deurgreep, duim op de knop) en het voorkomt dat je de deur openzwaait terwijl er verkeer nadert. Als er tijdens het rijden een rijhulpsysteem even uitgeschakeld moet worden, dan kun je met twee knopdrukken via het hoofdscherm die functie uitschakelen. Easy as that. De techniek aan boord van de NX350h is dienstbaar en niet opdringerig. En als je iets wenst, dan hoef je alleen maar Hey Lexus te zeggen om de boordassistent op te roepen. En die verstaat warempel de zwaarste streekdialecten. De nieuwe Lexus NX350h heeft alle kwaliteiten om het succes van de NX300 te evenaren, het is bovendien een kluif voor de concurrentie om de verfijning van deze Lexus te evenaren. Het is een bijzonder indrukwekkende en fijne auto. Dat mag natuurlijk ook wel voor de 80 mille die de testauto kost, maar je kunt al een in NX350h rijden voor € 20.000 minder. In de prijslijst vind je een overzicht van alle uitvoeringen, uitrusting en prijzen. Ik ga sparen voor een Executive Line met President Pack, dat lijkt me een prima opvolger voor Project LS400. Over een jaar of 20.