Rijtest Lexus NX350h
25 juli 2022Als je de deuren van de testauto opent, dan gaat het er wat minder ingetogen aan toe. In de Executive Line kun je kiezen voor het getoonde Dark Rose, een prachtig donkerrode leren bekleding die ook op de middenconsole en deurpanelen wordt gebruikt. De stoelen zitten geweldig en zijn meervoudig elektrisch verstelbaar. Uiteraard ontbreekt stoelverwarming en -ventilatie niet. Als je voor het eerst instapt, dan begrijp je meteen wat Lexus (en Japanners in het algemeen) bedoelen met ‘omotenashi’. Het begrip is niet te definiëren in een enkel woord, het omvat gastvrijheid en alle bijbehorende omgangsvormen. Zodra je zit, voel je je thuis aan boord van de NX: het comfort van de stoelen, de toegankelijkheid van het interieur en de voorbeeldige ergonomie. Zodra je de gordel omdoet en de auto start, schuift de stoel je naar de ingestelde zitpositie en komt het stuurwiel naar je toe. En dit gaat op Lexus-typische wijze: fluisterstil en met mooie vloeiende bewegingen. De stoel- en stuurmotortjes zijn zo afgesteld dat ze een beweging rustig op gang en vloeiend tot stilstand brengen. Ook de ramen in de portieren doen dat: ze slaan niet met een ‘klonk’ dicht, maar net voor het sluiten remt het raam af om vervolgens vloeiend in de sponning te landen. Ook voor de motortjes in de buitenspiegels geldt hetzelfde, je hoort ze niet. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling kantelen de buitenspiegels fluisterstil naar beneden zodat je zicht langs de flanken van de auto hebt. De afwezigheid van die typische geluiden en die stille behulpzaamheid markeren het verschil tussen modale en hoogwaardige auto’s. En de Lexus NX zit boordevol met dit soort subtiliteit.
Afgewogen mix van virtuele en fysieke knoppen
Het interieur is helemaal Lexus-nieuwe stijl, met het nieuwe centrale beeldscherm van Lexus Link Connect als grote blikvanger. Lexus heeft afscheid genomen van traditionele instrumentenpanelen – bij de LFA was dit uit noodzaak geboren omdat een fysieke toerenteller de snelheidswissel van de motor niet bij kan houden – maar de draaiknoppen voor de rijmodus die boven het instrumentencluster waren gemonteerd (de ‘hoorntjes’), zijn ook verdwenen. De UX250h heeft ze nog, maar in de NX is deze erfenis van de LFA helaas weer verdwenen. De draaiknop voor de rijmodus is nu voor de selectiehendel van de transmissie gemonteerd. Overigens is het instrumentarium maar deels een beeldscherm, de koelvloeistoftemperatuurmeter en de brandstofmeter aan weerszijden zijn geen onderdeel van het TFT scherm en herbergen traditionele waarschuwingslampjes. Deze blijven werken als er een defect optreedt in het beeldscherm of de aansturing daarvan. Op die manier kan de bestuurder altijd gewaarschuwd worden voor ernstige zaken zoals een niet-functionerend veiligheidssysteem. Het Lexus Link systeem is prettig in de omgang, het werkt snel en is intuïtief te bedienen. Normaalgesproken is het onderste deel van het scherm gereserveerd voor de secundaire functies van climate control, zoals de stoelverwarming en -ventilatie, de synchronisatieknop en de stuurverwarming. Dit deel kun je inklappen zodat het hoofdscherm meer weergaveruimte krijgt, dit is handig bij het gebruik van de navigatie omdat de kaart dan groter getoond wordt. Het schermdeel tussen de temperatuurknoppen is gereserveerd voor de hoofdfuncties van de climate control, zoals de aan/uit knop, de ventilatorsnelheid en de recirculatiestand. De snelontwaseming, het audiovolume en de spiegel- / achterruitverwarming hebben fysieke knoppen die onder het scherm zijn aangebracht. De middenconsole heeft ook nog een geheim vakje, dat ik pas laat in de testweek ontdekte. De laadplek voor draadloos opladen is verschuifbaar, onder het deksel zit nog een flink bergvak waar je met gemak een smartphone kunt verstoppen.
Afgewogen veercomfort en rijbeleving
De NX350h rijdt zoals je van een Lexus mag verwachten: soeverein. Een groot voordeel van een SUV is de lange veerweg van de wielophanging. Lexus heeft deze benut om de vering en demping een groot absorberend vermogen te geven. De NX strijkt alle oneffenheden doeltreffend glad waardoor het passagierscomfort onder alle rij- en wegomstandigheden maximaal is. Met name de afstemming van de achteras is cruciaal voor het rijcomfort in ons drempelrijke land, de ingaande slag is zacht gedempt maar de uitgaande slag iets steviger. De schokdempers staan een kleine rebound toe om rust in de carrosserie te krijgen, en dat is precies wat je van een Lexus mag verwachten. Het stuurgevoel en dan met name de stuurprecisie zijn prima, veel feedback geeft het systeem niet, maar dat hoeft ook niet – het is geen Supra. Desondanks is de stuuroverbrenging direct waardoor je de NX met kleine bewegingen kunt sturen, en nog behoorlijk precies ook. Het is veel meer een rijdersauto dan het uitgaande model. Het meest noemenswaardige aspect van de wielophanging is de geluidsisolatie: Lexus is er in geslaagd om het onderstel heel stil te maken (dat is Lexus’ specialiteit natuurlijk), stiller dan in elke EV die ik gereden heb. De testauto stond op Bridgestone Alenza’s (235/50 R20), de combinatie van een relatief hoge wang en de isolatie van het onderstel zorgen ervoor dat bandengeluid nauwelijks via de carrosserie het interieur binnendringt. De NX is heerlijk stil van binnen.
Formidabel audiosysteem
Die rust in het interieur werd door de audio-engineers van Mark Levinson aangegrepen om een uitermate goed klinkend audiosysteem in te richten. Lexus heeft van meet af aan ruimte gecreëerd voor een groot aantal speakers (17 stuks), en gezorgd voor een gezonde akoestiek in het interieur van de NX. Het effect is niet gering: de geluidsinstallatie klinkt formidabel. Zelfs bij een laag volume klinkt het systeem indrukwekkend, de zang is verstaanbaar, alle instrumenten zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden en alles klinkt natuurlijk. Mark Levinson heeft er geen onnatuurlijke hoeveelheid bas aan toegevoegd en ook hebben ze een uitgebreide equalizer achterwegen gelaten. Je kunt de bas, midden- en hogetonen bijregelen en that’s it. Het is een genot om naar te luisteren, een dergelijk hoogwaardig audiosysteem is een absolute meerwaarde, zeker in combinatie met de kraakheldere DAB+ ontvangst. Het systeem is onderdeel van het € 1.895 kostende President Pack waarbij je ook remote parking krijgt. Bindende tip: neem het Mark Levinson audiosysteem.