Rijtest Lexus LC 500 Convertible

Rijtest Lexus LC 500 Convertible

17 september 2024 Uit Door Arnold

De Lexus LC 500 is uit een heel ander hout gesneden, het is een echte Grand Tourer waarbij comfort en handelbaarheid hoog in het vaandel staan. Op een zeer zomerse dinsdag gaat de testweek van start. Met de rijmodus in Normal gaan we op pad, en de LC 500 Convertible toont zich een ware Lexus: een goedmoedig brommende V8 die het toerental op 1.400 houdt en een automaat die ongemerkt schakelt. Met 110 kilometer per uur zoeven we over de A59, waarbij het toerental de hele tijd onder de 2.000 blijft. Het windscherm achter de voorstoelen houdt de wind uit de cabine, maar de zon is wel erg krachtig, de stoelventilatie kan vol aan de bak. RAL 3000 is geen fijne huidskleur en daarom gaat het vierlaagse dak dicht. Dat kost ongeveer zeventien seconden, de automatische climate control heeft vervolgens een makkie aan de temperatuur in het interieur. Net als alle andere topmodellen van Lexus heeft ook de LC 500 een climate conciërge die aanvoelt welke temperatuur het meest aangenaam voor de inzittenden is.

Het elektrisch sluitende dak is niet alleen een mooi schouwspel en een fraai staaltje engineering, het is bovenal knap hoe stil de LC 500 Convertible is met gesloten dak. Tot 180 kilometer per uur doet de Convertible niet onder voor een LS als het om geluidsisolatie gaat.

Van zeer comfortabel tot uiterst strak

Wat ook indruk maakt is het onderstel, de LC is voorzien van een adaptief onderstel dat zich aanpast aan de rijmodus. In de Normal-modus is de auto bijzonder comfortabel, in de Sport en Sport S+ modus transformeert de LC zich tot een scherp sturende, en stevig geveerde sportauto. Het onderstel van de LC 500 is een van de meest indrukwekkende onderdelen van de auto, met name de voorwielophanging. Zoals gezegd wijkt de productieversie van de LC nauwelijks af van de LC-LF Concept. Dat komt doordat de Lexus-engineers een uiterst compacte voorwielophanging hebben ontwikkeld met voldoende veerweg voor een productieauto. De bovenzijde van het zijscherm bevindt zich amper 15 centimeter boven de band als de auto stilstaat. Bij het zien van de LC-LF Concept verwachtte niemand dat Lexus binnen dat design een functionerende wielophanging kon bouwen, maar desondanks is het gelukt. En goed ook, het onderstel biedt veel comfort, maar ook veel dynamiek.

De beste V8?

Welke motor de beste V8 in een productieauto is? Linksom of rechtsom komt die van Lexus, het is de 1UZ-FE uit de LS 400 of de 2UR-GSE die deze LC 500 (en vele F Sport versies) aandrijft. In productietrim is eerstgenoemde een fluisterstille motor die onder vollast slechts fluisterend laat weten dat het een V8 is, de 2UR maakt daar minder een geheim van. Vanaf 2.500 toeren klinkt er een goedmoedige brom die vanaf 4.000 toeren tot aan de rode lijn overgaat in een ongeëvenaarde V8-huil. Lexus heeft zoals gezegd veel werk gemaakt van het motorgeluid, zowel het inlaattraject als de uitlaat zijn getuned om tot een prachtig geluid te komen. Vanaf de inlaat loopt een leiding naar een resonator onder het dashboard die het interieur vult met een prachtige V8 sound – in de Coupé zorgt dit voor het geluidstechnische spektakel terwijl omstanders kunnen genieten van het prachtige uitlaatgeluid. Wat dat betreft heb je als bestuurder van een LC 500 Convertible een win-win situatie: met open dak kun je als bestuurder volop genieten van zowel het inductie- als uitlaatgeluid. Gelukkig hebben we in Nederland (en Fryslân vooral) veel tunnels en aquaducten…

En helaas hebben we in Nederland ook volop snelheidscontroles – wat dat betreft is de LC 500 geen ideale auto. Althans, als je wilt genieten van het vermogens- en snelheidspotentieel van deze Lexus. Hoewel de eerste vijf versnellingen behoorlijk close-ratio zijn, kun je in de tweede versnelling al de snelheidslimiet voor snelwegen overschrijden. Ik denk dat iedere lezer van deze test de YouTube video’s van de LC 500 wel kent. Als je doortrekt tot aan de rode lijn van de toerenteller zoals in veel video’s gebeurt, dan klinkt de LC majestueus. Wat uit die filmpjes minder naar voren komt, is dat de LC dan vreselijk snel is. Boven de 4.000 toeren krijgt de auto zevenmijlslaarzen en bouwt de snelheid vreselijk hard op. Het is goed om te weten dat de LC ook een zalige cruiser is waarmee je 1.000 kilometer op Autobahntempo kunt rijden zonder ooit de 3.000 toeren aan te tikken. De LC voelt heel goed aan in welke stemming je bent. Een zomeravond cruisen over dijkjes en binnenweggetjes? Je hoeft je niet in te houden om te voorkomen dat de V8 je rijbewijs in gevaar brengt. Als je het rustig aan wilt doen, dan is de LC 500 rustgevender dan een LS 400 in laidback modus.

Pagina's: 1 2 3