Rijtest Kia Stonic GT-PlusLine

Rijtest Kia Stonic GT-PlusLine

19 juli 2021 0 Door Arnold

Thuiskomen bij Kia

De Stonic is, net als de Rio, gepositioneerd tussen de Picanto en de Ceed. En dat zie je, dat merk je zodra je instapt: het is een feest der herkenning. Het instrumentencluster herkennen we uit de kleinere Kia, het infotainment houdt gelijke tred met grotere Kia’s: het interieur is dus op en top Kia. Dat betekent ook dat je zelden of nooit in de handleiding moet zoeken naar een schakelaar, of de werking van een bepaalde functie. Het zitmeubilair heeft een relatief harde vulling, indachtig het GT-thema van de auto. Toch kun je er lang op zitten, zonder al te veel drukpunten. De voorstoelen zijn hebben een prima verstelbereik, net als het stuurwiel. Het moet wel heel raar lopen als je niet lekker in de Stonic kunt zitten. Bovendien staat de Stonic iets hoger op zijn wielen – het is tenslotte een kleine SUV – waardoor de instap erg gemakkelijk is. De designers van Kia hebben er wijselijk voor gekozen om de raamlijn niet al te hoog op te trekken waardoor het zicht rondom goed is. Vrees niet voor de relatief brede C-stijl: de spiegels ondervangen die dode hoek prima. Bovendien laat de Stonic zich gemakkelijk manoeuvreren, met een draaicirkel van 10,4 meter is straatje keren een fluitje van een cent. Vanaf de Dynamic Line (€ 23.295) is een parkeercamera standaard. Dodehoekdetectie met signalering voor achteropkomend / kruisend verkeer is alleen leverbaar op de GT-PlusLine.

Regenereren of zeilen?

Net zoals zijn concerngenoten gaat ook de Stonic altijd van start in de Eco-modus, en dat is een prima rijmodus voor het overgrote deel van de kilometers. De oudere versies van de 120 pk sterke 1.0 T-GDI konden nogal fel uit de hoek komen bij een geringe gaspedaalinput, maar in de nieuwe mild-hybrid variant zijn de omgangsvormen een stuk vriendelijker. In de Eco-stand maakt de motorcomputer maximaal gebruik van de zeil- en regeneratiemogelijkheid. Is de hybride-accu in de kofferbakvloer volledig opgeladen, dan gaat de Stonic over op de zeilfunctie om zoveel mogelijk uit te rollen. Is er capaciteit over in de accu? Dan gebruikt de Stonic de regeneratiemogelijkheid optimaal. Maar hier zit ook mijn grootste kanttekening bij de Stonic: er is geen indicator die de laadstatus van de hybride-accu toont. Daardoor kun je niet anticiperen op de reactie als je van het gas gaat: in het ene geval rolt de Stonic uit met ontkoppelde versnellingsbak, in het andere geval remt de Stonic stevig af om de accu op te laden. Het zou mooi zijn als er een weergave van de accustatus in het instrumentarium was. In de Normal en Sport modus is de motorrespons wel voorspelbaar en ook wezenlijk anders. Met name in de Sport-stand geeft de 1.0 T-GDI de Stonic van jetje. De motor en versnellingsbak vormen dan een zeer dynamisch duo dat de Stonic zevenmijlslaarzen geeft: snelle sprints en rappe terugschakelacties. In dat geval doet de GT-PlusLine zijn sportieve voorkomen volledig recht. Met 120 pk en 200 Nm koppel op een wagengewicht van 1.160 kilo zijn voldoende om lachend over bergpassen te sturen. À propos ‘sturen’: De Stonic heeft een fijne, directe stuuroverbrenging die voldoende feedback geeft om de sportief georienteerde bestuurder te behagen. Kia monteert Continental PremiumContact banden (205/55) op de 17 inch velgen, deze dragen in hoge mate bij aan het rijplezier. Gaat je voorkeur uit naar een comfortabele rit, dan ben je beter af met de 15 of 16 inch velgen.

De Stonic als gezinsauto

De testweek overlapte een weekendje weg met het gezin, en de Stonic werd aangewezen om de familie Carnold te vervoeren. Met een kofferbakvolume van 352 liter paste de bagage mooi in de kofferbak, en dankzij de ruimte in het interieur (en de kwaliteit van het meubilair) was de rit over 300 kilometer erg aangenaam. Het was ook een mooie manier om de rijassistenten en de nieuwe aandrijflijn te testen. Allereerst het verbruik: bepakt en bezakt op snelwegtempo verbruikt de Stonic GT-PlusLine een liter benzine per 20 kilometer in de Eco-modus. De adaptieve cruise control blijkt van grote waarde voor rust en comfort tijdens lange ritten: het systeem reageert rustig en tijdig op langzamere voorliggers, en bij inhaalacties schakelt de automaat snel terug om het ingestelde tempo weer op te pakken. Als er auto’s met een lager tempo invoegen voor de Stonic, dan reageert de adaptieve cruise control rustig, zonder harde remingrepen. Hierbij heeft Kia een mooie balans gevonden tussen het gebruik van de remmen, het regeneratieve remvermogen en de zeilfunctie. En dat is knap, zeker in dit marktsegement. Een tweede punt dat positief opvalt is het navigatiesysteem: het reageert snel op wijzigende verkeersomstandigheden en stelt dat zinvolle omleidingsroutes voor. Ook de mogelijkheid om bij een lege tank snel naar de dichtstbijzijnde benzinepomp te rijden is een geruststelling voor bestuurders die in den vreemde snel onrustig worden.

Verstandige keuzes maken

Veel SUV’s, klein of groot, hebben een fikse meerprijs zonder daarvoor een duidelijke meerwaarde te bieden ten opzichte van reguliere carrosserievormen. Maar de Kia Stonic biedt een duidelijke meerwaarde, buiten de gebruikelijke hogere instap. In de basis is de Stonic een no-nonsense auto die door zijn vormgeving een ruim interieur en een keurig laadvolume biedt. Net zoals alle andere Kia’s biedt ook de Stonic een rijke uitrusting, goede stoelen en een uitstekende ergonomie. De komst van de mild-hybrid 1.0 T-GDI is een aanwinst, met 120 pk heb je meer dan genoeg vermogen, en ook in de 100 pk uitvoering is de Stonic adequaat gemotoriseerd. Uiteraard is de testauto met al zijn luxe een geweldig fijne auto, de adaptieve cruise control werkt uitstekend en biedt veel rust op lange ritten. De zeventraps automaat past mooi bij deze motor: hij is vreselijk zuinig als het kan, maar biedt met hetzelfde gemak pittige prestaties. Dit alles is wel voorbehouden aan de topuitvoering van de Stonic. Wil je wel de luxe, maar ga je liever op de comfortabele toer, dan is de Dynamic Plus Line een goede keuze. Die staat voor € 25.295 in de prijslijst, dan krijg je de 100 pk uitvoering. Voor € 1.500 extra rijd je in de 120 pk uitvoering. En dan heb je een hele fijne gezinsauto met zeven jaar garantie waar je jarenlang zorgeloos mee onderweg bent. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je de Stonic steeds meer ziet, het is een ontzettend leuke, maar ook verstandige auto.

19 artikel(en) « van 19 »

 

 

 

 

 

 

Pagina's: 1 2