Rijtest Kia Picanto GT-Line

Rijtest Kia Picanto GT-Line

30 maart 2022 2 Door Arnold

Opvallend goede rijassistenten

De GT-Line krijgt Kia’s rijbaanassistent (LKAS) en stuurassistent (LFA) mee, deze vallen op door hun goede werking. De rijbaanassistent stuurt de auto terug binnen de rijstrookbelijning als je deze overschrijdt, de stuurassistent is een actieve stuurhulp die je centreert binnen de wegbelijning. Met name die laatste werkt voorbeeldig: zolang je je handen aan het stuur houdt, volgt de auto de rijstrook feilloos. Op klaverbladen, fly-overs en lange bochten in de snelweg blijft de Picanto de rijstrook zonder haperen of schokkende bewegingen volgen. Beide systemen kunnen bovendien simpel worden uitgeschakeld met hetzelfde knopje op het stuur: lang indrukken activeert / deactiveert de rijbaanassistent, kort indrukken activeert / deactiveert de stuurassistent. Bij elke start wordt de rijbaanassistent automatisch ingeschakeld, maar je kunt het met een simpele knopdruk deactiveren zodra je op 60 km wegen komt.

Extra vermogen fijn op de snelweg

Het rijden in de Kia Picanto, ongeacht de motorisering of uitrusting, is altijd een genoegen. Kia monteert goede stoelen waar je het urenlang op uithoudt. De lange rugleuning biedt veel ondersteuning en de hoofdsteunen zijn goed in te stellen. Het stuurwiel is alleen in de hoogte instelbaar, maar desondanks is er voor een grote variatie in lichaamlengtes een ideale zit- en stuurpositie te vinden. Doordat het onderste deel van de middenconsole wegloopt ontstaan er veel beenruimte voor de gasvoet. Daardoor kunnen ook lange mensen prima zitten in de Picanto. De armsteunen in de portieren zijn gevoerd, hierdoor voelen ze zacht aan als je je armen er op legt. Ook de ruimte op de achterbank is goed: de helling van de zitting en rugleuning is goed gekozen, waardoor je er lang kunt zitten. Twee personen van bijna 1,80 kunnen goed achter elkaar zitten. Als bestuurder kijk je uit op een volwassen dashboard waar je blindelings je weg vindt naar alle knoppen. Alles voelt solide aan, Kia heeft duidelijk werk gemaakt van de touch and feel van alle elementen die je regelmatig aanraakt. Het infotainmentsysteem met navigatie is zijn geld dubbel en dwars waard: het systeem biedt veel mogelijkheden, maar bovenal werkt het razendsnel. De navigatie is in een oogwenk ingesteld, en je smartphone is in no time gekoppeld. Zo horen dit soort systemen te werken, hulde!

Tijdens het rijden is het vermogensverschil goed te merken: op papier is de 1.0 T-GDI 33 pk sterker, maar het voelt alsof het vermogensverschil meer dan 40 pk is. Door de andere bakverhoudingen wordt de felheid van het motortje iets getemperd, maar het maakt de Picanto ook bruikbaarder bij alledaags gebruik. Eigenlijk is de Picanto al vanaf de eerste generatie de status van ‘stadsauto’ ontstegen, en dat geldt helemaal voor de huidige generatie. De 16 inch velgen met 195/45/R16 banden geven de Picanto een responsiever stuurkarakter en je kunt er behoorlijke bochtsnelheden mee halen, zeker in de derde versnelling schiet de Picanto GT-Line fluks de bocht weer uit. Maar de 1.0 GT-Line maakt de Picanto vooral een betere allrounder. Het is echt geen straf om veel snelwegkilometers te maken met dit wagentje, zeker met deze motor. Met name op tussenacceleraties en bij inhaalacties is het extra vermogen een groot pluspunt. Maar voor welke motor of uitvoering je ook kiest: je koopt met de Picanto een heel volwassen auto. Geen wonder dat je ze zoveel ziet, de Picanto heeft zijn plek in het Nederlandse straatbeeld en zijn positie in de verkooplijsten volledig verdiend.

14 artikel(en) « van 14 »

 

Pagina's: 1 2 3