Rijtest Kia Picanto GT-Line

Rijtest Kia Picanto GT-Line

30 maart 2022 2 Door Arnold

Stoer of Sportief?

De X- en GT-Line staan voor € 21.495 in de prijslijsten, daarvoor krijg je de fully loaded Picanto mee. Zoals gezegd omvat de GT-Line een stylingpakket, maar ook geavanceerde rijasssistenten (waarover straks meer), draadloze oplader voor smartphones, een schuifdak, verwarmde voorstoelen en stuurwiel, aluminium pedaalcovers en lederlookbekleding met rode stiknaden en inzetstukken. De testauto is gespoten in Astro Grey, een redelijk ingetogen kleur, maar in combinatie met de rode biezen, de 16 inch lichtmetalen velgen en de verchroomde elementen heeft de Picanto GT-Line in deze kleur een behoorlijke presence. Dat heeft de Picanto sowieso al, want de snuit en de kont zijn behoorlijk breed. De GT-Line heeft afwijkende bumpers, en het fraaie daarvan is dat de buitenste luchtinlaten ook daadwerkelijk functioneel zijn: ze geleiden de lucht over de voorwielen voor een betere aerodynamica. De led-lijnen in de achterlichten hebben een frivool slingertje, de led-dagrijlichten in de koplampen lopen optisch door in de onderste lijst van de grille. De bekende tigernose-grille is iets zwaarder aangezet, net als de lijnen van de buitenste luchtinlaten van de bumper. Een fraai detail van elke Kia – iets dat je makkelijk over het hoofd ziet – is de bovenste raamlijn van de voorruit. Die heeft dezelfde lijn als de grille.

Zuinig van aard, koppelrijk karakter

De 1.0 T-GDI SmartStream motor heeft dezelfde technische basis als de 1.0 DPi, de boring en slag zijn hetzelfde, de compressie is (logischerwijs) iets lager. De turbomotor wordt gekoppeld aan een andere versnellingsbak, met andere versnellingsverhoudingen. Zou je de 1.0 T-GDI koppelen aan dezelfde versnellingsbak als de 1.0 DPi , dan was de Picanto een echt sprintmonster geworden. Kia zet echter in op het toegenomen koppel en een lager verbruik door langere versnellingen te gebruiken. Bij 100 km/u draait de motor iets meer dan 2.000 toeren, waardoor het verbruik lager is dan 1:20. Bij 80 kilometer per uur draait de motor rond de 1.600 toeren, wat voor deze motor de ondergrens is. Bij 70 kilometer per uur is het raadzaam om de vierde versnelling te kiezen. Op de snelweg hoef je niet gauw terug te schakelen, de 1.0 T-GDI is een heerlijk soepele motor die van de Picanto een fijn snelwegcruisertje maakt. Een verbruik van minder dan 5 liter per 100 kilometer is altijd haalbaar. Rijd je op binnenweggetjes, dan kun je in de derde en vierde versnelling heel snel tempo maken, dan merk je echt dat de letters ‘GT’ recht gedaan worden. Zeker in combinatie met de fijn schakelende versnellingsbak, de goed te doseren koppeling en het fijne stuurtje is het leuk autorijden met dit kleintje. Let wel: de testauto had nog geen 1.000 kilometer op de teller staan, om die reden is het volle potentieel van het motortje tijdens de test niet aangesproken. Maar dat was ook niet nodig om leuk te kunnen rijden.

Pagina's: 1 2 3