Rijimpressie Toyota Yaris Hybrid 130
16 mei 2024Toyota was er vroeg bij om de Yaris een update te geven, de eerste versies van de huidige generatie rijden nog maar drie jaar rond, maar het merk heeft intussen zoveel nieuwe modellen geïntroduceerd – met nieuwere technieken – dat de Yaris lichtjes achterop raakte. Toyota heeft er wijselijk voor gekozen om het uiterlijk ongemoeid te laten en zich te concentreren op de techniek. Met name in het interieur is dit het meest zichtbaar, maar ook onder de motorkap is er nieuws. Dat is minder zichtbaar, maar wel degelijk merkbaar: er is namelijk een nieuwe topmotorisering leverbaar. En die staat centraal in deze rij-impressie. Is de nieuwe Hybrid 130 de moeite waard?
De uiterlijke wijzigingen zijn heel beperkt gebleven, de blauwe rand in het merkembleem op de grille is verdwenen, de ‘Hybrid’ badge op de kofferbak is vervangen door een ‘HEV’ badge en in het geval van de testauto herken je de vernieuwde aan de velgen en de lakkleur. Neptune Blue is de naam van deze kenmerkende lichtblauwe lak die overigens alleen leverbaar is op de Launch Edition. De Yaris is leverbaar in zes uitvoeringen waarvan de Comfort, Active en First Edition uitsluitend leverbaar zijn met de bekende Hybrid 115. De Executive, GR Sport en Launch Edition worden geleverd met de nieuwe Hybrid 130 aandrijflijn. Voor een overzicht van de prijzen en uitrusting verwijs ik graag naar de online prijslijst.
Meer elektropower
De verbrandingsmotor is nog altijd de M15A-FXE met een slagvolume van 1.490 cc, 90 pk en 120 Nm aan koppel. Deze is ongewijzigd ten opzichte van de Hybrid 115. De vijftien extra pk in de nieuwe topmotor worden geleverd door een grotere motor-generator (MG2) in de transmissie, en door een gewijzigde Power Control Unit. Hoe rijdt dat? Wel, de verschillen zijn op papier vrij klein – feitelijk is het vermogensverschil dan ook veertien pk (want de Hybrid 115 heeft eigenlijk 116 pk), maar de Hybrid 130 heeft merkbaar minder moeite om de 1.215 kilo zware Yaris in beweging te krijgen. Bij een normale rijstijl zul je het verschil vooral merken op de snelweg, bij het inzetten van een inhaalmanoeuvre, bij het invoegen en bij het optrekken naar de maximum snelheid. De sterkere elektromotor heeft merkbaar meer aanzetkracht en de Yaris is dan een stuk lichtvoetiger. Mocht je een sportievere rijstijl aanhouden – en dan heb je aan de Yaris dankzij zijn onderstel en stuurinrichting een goede – dan merk je het extra vermogen vooral bij het uitaccelereren van bochten. Je hoeft maar een tipje gas te geven en de Yaris trekt vlot de bocht uit.
Zeker voor de Yaris GR Sport is de Hybrid 130 een aanwinst, deze versie krijgt onderstel- en carrosserieaanpassingen die de sportief ingestelde bestuurder kan waarderen. Het extra vermogen verhoogt het plezier in deze versie aanzienlijk. In het geval van de testauto ontbreken die voorzieningen, maar ook de ‘reguliere’ Yaris is een hele fijne rijdersauto. De Launch Edition is volgestopt met luxe en niet nadrukkelijk sportief, maar in vergelijk met zijn directe concurrenten is het met afstand de fijnste rijdersauto. In deze versie kun je het extra vermogen en koppel in lage toeren gebruiken om heel smooth en stil over ’s Heeren wegen te rijden. Zeker als de Yaris in EV modus rijdt is het net een klein Lexusje als je de kalibratie van de aandrijflijn in beschouwing neemt. Geen wonder dat de LBX dezelfde aandrijflijn gebruikt, maar daar is ‘ie nog stiller en verfijnder.