Rij-impressie Yaris Cross GR Sport
26 mei 2023Toyota Motor Manufacturing France in Valenciennes kan de vraag naar de Yaris Cross maar amper bijbenen, zo populair is de compacte crossover-variant van de Yaris. De Yaris Cross wordt en masse besteld waardoor de fabriek op volle capaciteit draait. Het chiptekort is geen issue meer, dus als je jezelf op een nieuwe Yaris Cross trakteert, dan hoef je geen jaar (of langer) meer te wachten, maar houd wel rekening met een maand of drie wachttijd. En als je jezelf dan toch een nieuwe auto gunt, waarom dan niet meteen een hele riante uitvoering? De GR Sport is het nieuwe sportieve topmodel van de Yaris Cross, wat heeft deze uitvoering zoal te bieden en is hij het overwegen waard?
De Yaris Cross GR Sport staat in de prijslijst voor bijna 42 mille, dat is € 13.855 meer dan de instapversie, de 1.5 VVT-i Comfort. De instapper is daarmee al niet de voordeligste aanbieding in dit marktsegment, wil je muziek aan boord, dan moet je zelf een radio inbouwen, maar zoals elke nieuwe Toyota heeft ook deze het uitgebreide Safety Sense aan boord en krijg je tien jaar garantie. De eerste keer dan het Pre-Collision systeem een aanrijding voorkomt, heb je de meerprijs van een Toyota al terugverdiend. En de lange garantietermijn is natuurlijk goed voor de gemoedsrust van de particuliere koper.
Geen half werk
De GR Sport borduurt voort op de Adventure, die ik eerder testte. De topversie krijgt speciale bumpers, en grille met zilveren elementen, speciale 18 inch velgen, speciale ultrasuède / synthetisch lederen bekleding en… een heleboel GR Sport logo’s. Net als bij de Yaris GR Sport blijft het ook bij de Yaris Cross GR Sport niet bij cosmetische ingrepen. Toyota heeft het onderstel aangepakt door de vering en schokdempers aan te passen, de rubber bussen in het onderstel (draagarmen, stabilisatorstang) zijn harder, de carrosserie is versterkt en de stuuroverbrenging is gewijzigd. Die technische ingrepen zijn geen half werk en dat merk je dan ook tijdens het rijden. De testauto is gespoten in Dynamic Grey – het lijkt wit maar het is heel lichtgrijs, deze kleur is exclusief leverbaar op de GR Sport.
Bij de Yaris modellen is het ‘Binoculair’ instrumentarium voorbehouden aan de hogere uitvoeringen, de Yaris Cross heeft dit als standaard instrumentenpaneel. In de luxere uitvoeringen van de Yaris Cross gebruikt Toyota een combinatie van analoge meters en een digitaal centraal deel (zoals in de geteste Suzuki Swace). In mijn ervaring is dit (semi) analoge instrumentenpaneel gemakkelijker af te lezen. Bovendien heeft de GR Sport ook een prettig Head-up display waar je alle belangrijke rij- en reisdata kunt aflezen. Het interieur van de Yaris Cross GR Sport is een feest der herkenning voor Toyota-rijders, alle bedieningselementen en het infotainmentsysteem ogen vertrouwd en vergen nauwelijks gewenning. Toyota houdt wijselijk vast aan knoppen voor de belangrijkste functies, al zou ik graag een draaiknop voor het audiovolume willen hebben, en de knop voor de stuurverwarming naast die van de stoelverwarming, op de middenconsole.
Het interieur is hoofdzakelijk zwart. Niet stemmig, maar sportief zwart. De vele GR-logo’s maken goed duidelijk dat dit niet zomaar een Yaris Cross is. De stoelen wijken qua ontwerp niet af van de overige topuitvoeringen (vanaf de Executive levert Toyota luxere stoelen), maar door de ultrasuède bekleding zit je prettiger. Dat komt doordat deze stof voorkomt dat je gaat glijden, je zithouding en de ondersteuning is veel constanter. Volgens de kritische vrouwelijke blik in huize Carnold kon het interieur wel een beetje meer ‘jeu’ gebruiken, in de vorm van gekleurde biezen in het dashboard en de deuren. Bij dezen is het gemeld, Toyota-designers. Achterin de Yaris Cross zou een USB-aansluiting(en) en een ventilatierooster welkom zijn, voor de passagiers achterin is het – afgezien van bekerhouders in de armsteun – heel basic.