Rij-impressie Yaris Cross GR Sport

Rij-impressie Yaris Cross GR Sport

26 mei 2023 Uit Door Arnold

Aan de aandrijflijn heeft Toyota niets gewijzigd, de 1.5 Hybrid levert de standaard 116 pk en 120 Nm koppel. Net als in de Yaris GR Sport blijkt het in de Yaris Cross GR Sport genoeg vermogen om lekker te kunnen sturen. Door de onderstelaanpassingen en de grotere wielen lever je iets in aan afrol- en veercomfort, maar nooit in die mate dat het storend wordt. Als je echt veel snelwegkilometers maakt, dan is de Yaris Cross Adventure een betere keuze als het om comfort gaat, maar de GR Sport wordt nooit indringend hard. Meer dan in de Yaris GR Sport merk je het effect van de gewijzigde besturing – al kan dit een persoonlijk gevoel zijn – de Yaris Cross GR Sport kan met heel kleine, goed te doseren bewegingen heel secuur geplaatst worden. Die eigenschap komt vooral van pas als je fiks hard rijdt, maar ook bij een licht sportieve rijstijl tovert deze GR Sport een lach op je gezicht. De koets vertoont nauwelijks rolbewegingen in het betere bochtenwerk en de sportstoelen houden je goed op je plek. Ook de Yaris Cross GR Sport laat zien dat je met minder dan 200 pk ontzettend veel rijplezier kunt hebben, zelfs (of misschien wel: vooral) binnen de beperkingen van de wet. In de Sport-modus wordt de elektromotor intensief betrokken bij het optrekken, en zeker bij het uitaccelereren van bochten merk je dat. Mijn enige kanttekening is dat ik in de Sport-modus ook wat meer regeneratief remvermogen zou hebben, zeker bij het aanrijden van bochten zou dat extra rijplezier opleveren.

Het prettige van de GR Sport uitvoering is het extra sportieve rijplezier, zonder dat je aan comfort inlevert. Net als bij de Yaris GR Sport heeft Toyota zorgvuldige aanpassingen aan het onderstel, de besturing en carrosserie gedaan die de sportief ingestelde bestuurder zeker zal waarderen. Als je in de zomermaanden naar bergachtig gebied reist, en je houdt van leuke stuurmansweggetjes, dan heb je een hele goede aan de Yaris Cross GR Sport. Tegelijkertijd is het een prima gezinsauto die een stuk praktischer is dan de reguliere Yaris. Zoals ik in de introductie al schreef, is deze auto geen koopje, maar de aanschafprijs snijdt hout als je kijkt naar de rationele aspecten van deze Yaris Cross. Zeker als je de auto langere tijd houdt. Toyota laat zien dat je met 116 pk ontzettend veel rijplezier kunt hebben zonder de snelheidslimiet voortdurend te overschrijden. En dat je rijplezier met een prima verbruik kunt combineren. Het testverbruik was 4,2 liter per 100 kilometer, oftewel bijna 1 op 24.

13 artikel(en) « van 13 »

Pagina's: 1 2