Rij-impressie Toyota Yaris GR Sport
22 februari 2023Dat de GR Sport anders rijdt dan de reguliere Yaris is vanaf de eerste meters duidelijk, met deze velg- en bandenmaat heeft Toyota de grens van de homokineten en fusees gevonden. Bovendien hebben de Bridgstone Turanza’s (215/40R18) een zachte rubbersamenstelling. Als je vanuit een parkeervak en haaks links- of rechtsaf de weg oprijdt, dan voel en hoor je de banden een beetje wringen bij maximale stuuruitslag. Over het terrein van de importeur lag wat los rolsplit dat in de wielkasten tikte, iets dat andere Yarissen vreemd is. En over de kleine drempeltjes voel je meteen dat de achteras harder geveerd is. Alles blijft acceptabel, maar Toyota laat wel zien dat de GR Sport uitvoering verder gaat dan uiterlijk vertoon. U wilde een sportieve auto? Dan krijgt u ook een sportief onderstel.
Vertrouwd, maar net even anders
Voor het overige is deze uitvoering een echte Yaris, of beter gezegd: een echte Toyota. Het is een auto die voor een breed publiek toegankelijk is, alle knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht en alle belangrijke bedieningselementen zijn met fysieke knoppen uitgevoerd. Het binoculair instrumentenpaneel is goed op zijn plek in deze auto, het optionele head-up display is erg prettig bij dagelijks gebruik. Maar vanachter het stuurwiel had de GR Sport nog wel wat sportiever mogen zijn – hij stuurt merkbaar scherper, rolt minder in bochten en de aandrijflijn is goed bij de les – maar de zitpositie is vrij hoog. Uiteraard heeft Toyota ook budgettaire beperkingen, onzichtbare elementen zoals als afwijkende stoelrails (voor een lagere zitpositie), zijn erg duur om te ontwikkelen. Dat heeft alles met toelatingseisen en veiligheid te maken.
Ruimte voor een GR Sport Plus?
Maar als bestuurder zie je niets van het fraaie uiterlijk, een iets lagere zitpositie of zelfs iets dunnere zitkussens zouden het sportieve gevoel versterken. Misschien dat een GR Sport Plus uitvoering mogelijk is? Als ik een paar suggesties mag doen: een paar extra digitale meters in het bestuurdersdisplay, zoals olietemperatuur en -druk, een extra rijmodus bovenop Power die extra regenereert op de elektromotor bij gas loslaten, en misschien een tikje extra vermogen, 130 pk of zo. Vergis je niet: de GR Sport rijdt en stuurt fijn, maar een paar kleine extra’s zouden ‘m net dat beetje specialer maken waardoor de onderstelaanpassingen ten volle benut worden. De Suzuki Swift Sport staat nog altijd vers in mijn herinnering, als je die auto vergelijkt met deze Yaris, dan is de Toyota prettiger bij dagelijks gebruik. Maar wil je iets meer sportiviteit, of ga je af en toe een circuit op, dan kom je uit bij de Swift Sport.
Excelleert in het betere bochtenwerk
Hoe het ook zij, gedurende testweek heb ik met een grote glimlach in de Yaris GR Sport gereden, het is een heerlijk wagentje om kilometers mee te maken. Met name het stuurgevoel en rijgedrag in bochten is buitengewoon goed, de GR Sport kan behoorlijk wat snelheid meenemen bij het inrijden van een bocht. De banden werken heel mooi samen met de vering / demping, en ze komen het best uit de verf als je wat extra aanlegdruk creëert door wat meer snelheid mee te nemen in een bocht. Doordat de Hybrid Synergy Drive altijd maximaal koppel paraat heeft, kun je ook vlot de bocht uitrijden als je de apex aantikt. In het voorgaande tipte ik aan dat er wat meer bandengeluid is door dit bandenformaat, maar het grote voordeel is ook dat de Yaris GR Sport als op rails de ingestuurde koers volgt. En je merkt ook duidelijk dat de aanpassingen aan de vering achter hun effect hebben: de auto ‘zet’ zich meteen als je mid corner extra instuurt. Het onderstel heeft het potentiëel om de achterzijde te laten roteren bij het lossen van het gaspedaal, maar voor het zover komt heeft het ESP al een remingreep gedaan en je mist 40 pk om daarvoor genoeg snelheid te maken. Maar die afstellingskeuze is begrijpelijk.
Toyota’s Safety Sense 2 bewijst elke rit zijn waarde en de hybride aandrijflijn is krachtig en zuinig. Deze uitvoering nodigt wel uit tot een iets sportievere rijstijl, en ook de grotere wielen drukken het verbruik een klein beetje. De 1 op 28 haal je niet, maar 1 op 24 is nog altijd erg goed. Zoals gezegd zou een iets krachtiger versie wat mij betreft wel mogen, maar de standaard aandrijflijn laat in deze uitvoering zien dat je met 116 pk en 120 Nm ook heel veel rijplezier kunt hebben. En dat het voldoende is om zijn sportieve voorkomen waar te maken met aansprekend rij- en stuurgedrag, nog meer dan de reguliere Yaris. Je valt op ‘m voor de looks, je koopt ‘m voor zijn rijplezier.