Rij-impressie Mitsubishi ASX PHEV

Rij-impressie Mitsubishi ASX PHEV

20 april 2023 Uit Door Arnold

Nog geen drie jaar geleden was het een uitgemaakte zaak dat Mitsubishi anno nu van de Europese markt verdwenen zou zijn. Daarmee volgde Mitsubishi Motors dezelfde weg die Daihatsu in 2011 insloeg. In 2013 werd de laatste Daihatsu in Nederland verkocht. Met die kennis in het achterhoofd testte ik in 2020 de Mitsubishi ASX – de laatste Mitsubishi-test voor deze website (dacht ik). Maar in 2021 werd het besluit omgekeerd, de aanvankelijke reden voor het vertrek waren gebaseerd op een simpele kostenberekening – het ontwikkelen van nieuwe modellen voor de veeleisende Europese markt kon amper gedekt worden met de verwachte verkoopwinsten. Toen bood de Nissan-Renault-Mitsubishi-alliantie uitkomst: waarom geen bestaand platform gebruiken voor een gezamenlijk model? Met die optie kon Mitsubishi vlot nieuwe modellen introduceren, en hoefden de Europese dealers niet op zoek naar een ander merk voor hun broodwinning. Het voorgenomen vertrek werd afgezegd, de Eclipse Cross PHEV werd naar Europa gehaald en in april 2023 stond de nieuwe Mitsubishi ASX in de showroom. In de merkgeschiedenis heeft Mitsubishi veel andere fabrikanten op gang geholpen (Hyundai met name, en Dodge), en nu helpt Renault een handje om Mitsubishi weer op gang te komen. Ja, het is badge-engineering ten voeten uit, en nee, dat maakt de nieuwe ASX allesbehalve tot een slechte auto. Integendeel.

De kracht van de alliantie

Het huwelijk tussen Renault en Nissan is niet altijd spanningsvrij geweest, maar voor de liefhebbers van beide merken heeft dat nimmer gezorgd voor slechte of twijfelachtige auto’s. Zeker de laatste generaties van de Qashqai, Micra en de Juke zijn naar mijn mening echte Nissans, terwijl de Kadjar, Clio en Captur echte Renaults zijn. Dat de alliantiemotoren prima machines zijn, bewijzen de tests van de Qashqai en Juke. Dat biedt hoop voor de nieuwe Mitsubishi ASX, die simpelweg een gerebadgede versie van de Captur is. Toen Mitsubishi aankondigde dat de ASX en Colt gebaseerd zouden worden op alliantie-modellen, had ik verwacht dat ze een gewijzigd front en interieur zouden krijgen, maar kennelijk was daarvoor te weinig tijd en budget. De centrale vraag in deze test is dan ook: is de ASX te verkiezen boven zijn zustermodel?

Het antwoord daarop is: ja, afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Want bij de Mitsubishi-dealer kun je nog een leuke slag slaan, zeker als je niet de full-options uitvoeringen kiest. Eigenlijk is het hetzelfde verhaal als bij de Mazda2 Hybrid en de Toyota Yaris: bij de Mazda is minder te kiezen, maar in de middelste uitrustingsniveaus krijg je wel opties die Toyota voor dat geld niet biedt. Denk hierbij aan stoelverwarming, de head-up display en stuurverwarming. Toyota biedt meer keuze en langere garantie, maar bij de Mazda-dealer krijg je meer, voor (iets) minder. Voor de ASX geldt dat hij een langere garantie heeft en in de middelste uitrustingsniveaus meer uitrusting. De geteste ASX is een PHEV in Instyle-uitvoering, dat is de duurste versie, met een prijs van € 43.990. Deze uitvoering zal niet over de toonbank vliegen, maar hij heeft zeker zijn sterke punten – waarover verderop meer. Kijk je naar de 1.0 Turbo en de 1.3 Mild-hybrids, dan loont het de moeite om de prijslijsten eens onder de loep te nemen. De Intense (leverbaar met de 1.0, 1.3 en Hybrid) biedt al een boel basale luxe waar je het hele jaar door plezier van hebt. Ga je voor de Intense+ (1.3 en Hybrid) dan heb je ASX op voor de deur waar je jarenlang plezier van hebt: adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, luxe interieur…

De keuze voor kilometervreters

Ben je een veelrijder, dan kom je uit bij de 1.3 Mild-hybrid met automaat en de 1.6 Hybrid, deze uitvoeringen zijn leverbaar als Instyle (waarbij de Hybrid met € 39.990 goedkoper is dan de 1.3 van € 41.490). Die uitvoering biedt MI-Pilot, Bose Premium audio, leren bekleding, draadloze telefoonoplader en een panoramadak. Zeker de Hybrid, met dezelfde aandrijflijn als de Juke Hybrid, is een uitvoering om te overwegen. Wil je een Plug-in? Dan ben je altijd gebonden aan de Instyle+. Als je op een rijtje hebt welke uitrusting je wilt en welke motorisering je voorkeur heeft, dan loont het de moeite om een bij de Mitsubishi-dealer binnen te lopen. Zeker als je particuliere koper bent, is de extra garantie een uitkomst.

Pagina's: 1 2