Reistest Subaru Forester e-Boxer

Reistest Subaru Forester e-Boxer

16 augustus 2024 Uit Door Arnold

Waar zijn we?

De afdaling via de zuidzijde van de Stelvio is minstens zo indrukwekkend als de beklimming via het noorden. Uiteindelijk komen we aan in Molina en vanaf daar gaat het richting het westen om in Zwitserland te komen. Via de Passo di Foscagno rijden we wederom het hooggebergte in. De Forester heeft zijn hybride-accu in de afdaling volgeladen en op deze pas kan de elektromotor meer en langer ondersteunen. Binnen de kortste keren zitten we weer boven de boomgrens en passeren we een douanekantoor. Iedereen die hier vaker geweest is zal onze verwarring herkennen, lange tijd vermoeden we dat we in Zwitserland zijn, zeker omdat de brandstofprijzen in Francs worden aangegeven. Totdat we de Forester voltanken en er 30 euro afgerekend moet worden. De brandstofprijs was dus geen 1,35 Zwitserse Franc, maar €1,35! Navraag leert dat Livigno een belastingvrije zone is, daarmee kunnen we de vele tankstations, juweliers en parfumerieën in het dorpje verklaren. Desalniettemin is Livigno geen toeristenval, het dorp en de omgeving zijn prachtig.

Het voornemen om via Lago di Livigno terug te rijden naar Parc Naziunal Svizzer valt in het water. De tunnel in de route is afgesloten en dat betekent een forse omleiding van 200 kilometer. Die loopt in zuidwestelijke richting over de Forcolapas. Andermaal denken we de Zwitserse grens te passeren, maar ook dit is een douanekantoor aan de rand van de belastingvrije zone. Na een paar kilometer komen we nog een grenspost tegen, dit is daadwerkelijk de Italiaans – Zwitserse grens. Hier sluit de Forcola aan op de Berninapas en begint de laatste grote beklimming van onze rit. De Berninapas stond niet op de planning en was daarom een grote verrassing. De beklimming is aanzienlijk lichter dan de Stelvio en Arlbergpas en opnieuw klimmen we weer naar 2.300 meter. Er zit maar één echte haarspeldbocht in de route en het tempo ligt op een gezonde 70 kilometer per uur in de klim. De coverfoto van deze test is genomen op de Berninapas, nabij Lago Bianco.

Kilometervreter, geen bochtenridder

Uiteindelijk ‘landen’ we op de Zwitserse Haupstrasse 27 die we terugvolgen tot aan de Kajetansbrücke in Oostenrijk. Inmiddels is het bijna avond en in de ‘spits’ rijden we met flink tempo terug. De Forester heeft geen enkele moeite om het tempo van de lokale autorijders te volgen. Hier wordt de snelheidslimiet van 100 km/u als ondergrens gehanteerd. Het verbruik over de gehele rit bedraagt 8 liter per 100 kilometer. Op de lange, vlakke Hauptstrasse zakt het verbruik verder. Echter, we moeten de bochten met een lager tempo nemen dan de local heroes. De Forester heeft meer rolneiging dan een Outback of Crosstrek – logisch, gezien zijn hoogte. Daarom halen we in de bochten het tempo er iets uit. In Pfunds steken we aan voor een welverdiend diner en mag de Forester wederom uitpuffen. Daarna is het nog twee uur rijden naar ons vakantie-adres. Al met al zijn we 11 uur onderweg geweest op een rit van 500 kilometer. Aanzienlijk langer dan gepland, maar wel een hele ervaring rijker.

De eindklassering

Van alle auto’s waarmee we op vakantie zijn geweest is de Forester met afstand de prettigste. Elke auto, oud of nieuw, heeft wel een paar zaken die grote of kleine ergernis opwekken. Maar na twee weken zeer intensief gebruik bleek de Forester een compleet ergernisvrije auto te zijn. Door zijn ruimte en vormgeving – quadratisch, praktisch und gut – is de auto zeer ruim van binnen en tegelijkertijd goed te overzien. De rijhulpsystemen, en EyeSight in het bijzonder, bieden ondersteuning wanneer het moet en piepen nooit onnodig. Mazda doet dit ook heel goed, maar de Forester doet dit nog beter. Dan is er nog de aandrijflijn, de vierwielaandrijving zorgt voor veel rust en een ongekende stabiliteit onder alle rijomstandigheden. De e-Boxer is weliswaar niet de sterkste, maar hij is wel trillingsvrij en uitermate stil. Al met al is de Subaru Forester een auto waarbij het geheel meer is dan de som der delen. Het merk en de auto verdienen meer waardering in Nederland, zoals getest kost de Forester bijna 74 mille waarvan meer dan de helft belasting is. Voor dat geld koop je ook een Lexus NX, maar ik heb de Forester ervaren als een veel prettiger auto. Hoewel het hybridesysteem van de Subaru minder complex en verfijnd is als dat van de Lexus, is de Forester net zo zuinig. En veel praktischer.

 

17 artikel(en) « van 17 »

 

Pagina's: 1 2 3 4