Nissan’s vliegende tapijt: Het CMF-EV platform
3 maart 2022We moeten nog even wachten voordat de Nissan Ariya bij de Nederlandse dealers staat, en daarom heeft Nissan wat meer informatie over het Common Module Family EV platform vrijgegeven. Het CMF-EV platform is de basis voor de Ariya en andere toekomstige EV’s van Nissan, maar Nissan is niet het enige merk dat dit platform zal gebruiken, ook Renault en Mitsubishi zullen een reeks auto’s met dezelfde technische basis introduceren. De Alliantie is met reden trots op het CMF-EV platform, en binnen Nissan wordt het met trots ‘het vliegend tapijt’ genoemd.
Intern wordt het CMF-EV-platform bij Nissan al liefkozend ‘magisch vliegend tapijt’ genoemd. In het lange-termijn plan is het cruciaal voor vijftien modellen (bij alle drie alliantie-merken) die voor 2030 geïntroduceerd worden. “Het CMF-EV-platform is een prachtig voorbeeld van creatieve ontwikkeling. Het maakt een groter, huiselijk interieur mogelijk en biedt ruimte aan de geavanceerde e-4ORCE aandrijving. Die veelzijdigheid maakt het voor ons mogelijk om de grenzen van engineering en design te verleggen”, zegt Pierre Loing, Vice President Product Planning bij Nissan. In het persbericht wordt een interessant aspect aangeroerd: emissiestandaarden. Je zou zeggen dat een EV geen emissie heeft, maar dat is niet zonder meer waar: gedurende de levenscyclus van het product kunnen er natuurlijk wel emissies aan een auto toegerekend worden – ook al rijd je uitsluitend op groene stroom. In het verlengde van de emissies in de atmosfeer is en natuurlijk ook het verbruiksaspect: ook een EV kan een hoog verbruik hebben, en daar heeft Nissan het in dit geval over.
Nog een nieuwe EV-crossover
Nissan kondigt en passant de komst van nog een elektrische crossover aan, maar geeft nog niet al teveel prijs. Deze nieuwe EV is onderdeel van Nissans EV36Zero-initiatief – ’s werelds eerste ecosysteem voor EV-productie bij Nissans Sunderland-fabriek van wereldklasse in het Verenigd Koninkrijk. “Het CMF-EV-platform staat voor technologische innovatie en biedt met zijn modulariteit een groot potentieel. Het platform maakt de weg vrij voor een nieuwe generatie spannende elektrische modellen van Nissan en onze Alliantie-partners”, zegt Pierre Loing.
Een rijdende salon
Elk nadeel heeft volgens Nederland’s bekendste wijsgeer altijd een voordeel, maar in het geval van het CMF-EV platform heeft een voordeel een bijkomend voordeel: door het formaat van het accupakket konden de engineers een vlakke wagenvloer creëren. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid voor EV’s, maar dat is het niet. Er moeten namelijk de nodige leidingen van voor naar achter getrokken worden: hoogvoltage-kabels, koelleidingen, remleidingen, elektrische kabels. Die kun je langs de zijkanten of over de bovenzijde van het accupakket voeren, en dat laatste heeft de voorkeur vanwege de bescherming. Als we de meegestuurde afbeeldingen bestuderen lijkt het erop dat de leidingen langs de dorpels gevoerd worden. Het accupakket heeft een uiterst solide behuizing en vormt een dragend deel van het platform. Doordat er veel ruimte is onder de motorkap (Frunk) heeft Nissan de volledige airco-unit onder de motorkap geplaatst: dit komt de interieurruimte enorm ten goede. “Nissan is met de Ariya begonnen aan een nieuw hoofdstuk van zijn elektrificatieverhaal. Het model was voor onze wereldwijde teams een unieke kans om te laten zien wat we aan kennis over elektrisch rijden in huis hebben en hoe wij uitdagingen aangaan. Het CMF-EV platform staat voor dit ethos”, zegt David Moss, Senior Vice President bij Nissan Technical Centre Europe.
e-4ORCE: een uiterst geavanceerde vierwielaandrijving
Nissan raakt niet uitgepraat over e-4ORCE, het zeer geavanceerde vierwielaandrijfsysteem dat leverbaar is op de Ariya en de toekomstige CMF-EV modellen. Wat ATTESSA in de jaren ’80 was, is e-4ORCE voor de komende decennia. Heel veel technisch-inhoudelijke info hebben we nog niet, maar wel een aanzicht van het systeem:
Dit is wat Nissan er over zegt: “e-4ORCE is Nissans meest geavanceerde vierwielaandrijvingssysteem. Dankzij verschillende nauwkeurige aandrijf- en remimpulsen vindt het systeem de perfecte balans tussen krachtige prestaties en ongekende controle. Zo garandeert het systeem extra zekerheid voor de bestuurder op verschillende soorten ondergrond. e-4ORCE zorgt niet alleen voor een dynamische maar geruststellende rijbeleving, maar minimaliseert ook voertuigbewegingen tijdens het remmen. De rembalans tussen voor- en achterzijde is geoptimaliseerd voor stabiele, vloeiende rijeigenschappen.” We zijn benieuwd naar de technische details van het platform en de verschillende aandrijflijnen. Nissan heeft aangekondigd dat er binnenkort meer nieuws verschijnt, ook over nieuwe EV’s. Zodra er meer bekend is lees je het op Carnold.nl.