Nieuwe Nissan X-Trail onthuld
6 september 2022Vandaag heeft Nissan de nieuwe X-Trail gepresenteerd. De belangrijkste wapenfeiten: altijd e-Power aandrijving, leverbaar als 5- en 7-zitter, leverbaar met geavanceerde e-4ORCE vierwielaandrijving en een sterker onderscheid met de Qashqai. In November staat de nieuwe Nissan X-Trail al bij de dealers.
De vorige generatie X-Trail was duidelijk een grote broer van de Qashqai, maar de nieuwste generatie is duidelijk anders. Uiteraard is ‘ie een stuk langer, maar Nissan heeft de X-Trail een onderscheidend gezicht gegeven. De koplampen zijn een stuk groter dan bij de Qashqai en ze zijn ook niet verbonden met de dagrijverlichting in de motorkaprand.
Aan de achterzijde is het onderscheid met de kleinere broer ook duidelijk, de achterlichten hebben een wezenlijk andere vorm, maar in het plaatwerk van de kofferbak hebben de designers een interessante welving aangebracht. De X-Trail wordt leverbaar in tien kleuren en vijf two-tone kleurcombinaties.
Uitsluitend e-Power, kleine vermogensvariaties
De X-Trail wordt uitsluitend geleverd met Nissan’s revolutionaire e-Power aandrijflijn die in de tweewielaangedreven versies 150 kW levert, en in de vierwielaandrijvers 157 kW. De elektromotor op de vooraf levert 330 Nm aan koppel, de e-4ORCE modellen krijgen een elektromotor op de achteras die 195 Nm levert. De snelste X-Trail doet de 0-100 sprint in een keurige zeven seconden, dat is de vijfzitter met e-4ORCE. Die haalt een topsnelheid van 180 kilometer per uur, de voorwielaandrijver houdt het bij 170 voor gezien. Met een opgegeven verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer is de voorwielaangedreven X-Trail ook nog eens behoorlijk zuinig. Een ander voordeel van de e-Power aandrijflijn is het geluidscomfort, de X-Trail zet hoog in op een riante uitrusting en veel comfort voor de inzittenden. Volgens Nissan is de X-Trail in stedelijk verkeer 8 dB stiller dan het klassegemiddelde.
Hoogwaardig interieur
Het interieur kennen we van de Qashqai: Nissan heeft een mooie balans gevonden tussen hoogwaardige en betaalbare materialen. De Qashqai bleek al een heel comfortabele en stille auto, en de X-Trail doet daar nog een schepje bovenop. Het interieur heeft veel bergruimte en een heel praktische layout. Ook Nissan houdt vast aan fysieke bedieningselement voor alle primaire functies. De zwevende middenconsole huisvest de e-shifter, de selectieschakelaar voor de rijmodi, twee bekerhouders en een 15W draadloze oplader voor smartphones. De bestuurder en bijrijder beschikken ook over een gecombineerde armsteun tussen de stoelen, met een opvallend diepe opbergruimte.Het deksel van dit vak kan naar beide zijkanten openen, hierdoor is het ook goed toegankelijk voor de passagiers op de achterbank.
Praktischer en ruimer dan ooit
Net als bij de Qashqai openen de achterdeuren tot een openingshoek van bijna 90 graden, reuze handig als je kleintjes in een kinderzitje wilt zetten. De achterbank is deelbaar, in een 40:60 verhouding en de rugleuning is voorzien van een skiluik. Nissan monteert bovendien een verschuifbare achterbank, zo hoef je de boel niet meteen om te klappen als je eens grote of volumineuze spullen vervoert. Bij de zevenzitter wordt deze functie gebruikt om de toegang tot de derde zitrij te verbeteren. De passagiers op de achterbank hebben een eigen bedieningspaneel voor de climate control en beschikken over een USB A en C aansluiting.
De vijfzitter (en zevenzitter met ingeklapte derde zitrij) heeft een bagageruimte van 585 liter, 20 liter winst ten opzichte van de vorige X-Trail. De kofferklep is elektrisch bedienbaar, de vijfzits X-Trails krijgen een verstelbare kofferbakvloer. Zoals we wel meer zien heeft deze twee zijden: een gestoffeerd en de andere zijde is van een gemakkelijk te reinigen kunststof.
Nieuwste versie van ProPilot
In de eerste test van de Qashqai overtrof Nissan’s ProPilot alle verwachtingen, voor de X-Trail is het systeem nog verder verbeterd en verfijnd. Dit is wat Nissan er zelf over zegt:
“ProPilot Assist met Navi-link kan de auto accelereren en afremmen binnen een rijstrook op de snelweg. Het systeem laat de auto accelereren tot een vooraf ingestelde snelheid en houdt die vast. Indien nodig remt de auto af tot stilstand, ook in fileverkeer. Het systeem laat de auto automatisch weer verder rijden zodra het verkeer voor de auto weer verder rijdt, zolang de auto niet meer dan drie seconden volledig stil heeft gestaan.
Het verbeterde systeem van de nieuwe Nissan X-Trail kan de snelheid van de auto ook aanpassen aan de omstandigheden. Wanneer een lagere snelheidslimiet actief wordt, kan het systeem op basis van verkeersborden en navigatiegegevens de auto afremmen tot de juiste snelheid. De bestuurder hoeft de cruise control dus niet handmatig aan te passen. Het systeem gebruikt de navigatiegegevens ook om de snelheid aan te passen op naderende scherpe bochten.
Bovendien communiceert ProPilot Assist met Navi-link voortaan met het dodehoeksysteem van de X-Trail en helpt het met een stuuringreep om een aanrijding bij het wisselen van rijstrook te voorkomen. Dankzij de nieuwe upgrade van de bestaande Moving Object Detection worden de remmen geactiveerd wanneer een object voor de auto wordt herkend. Dat gebeurt ook wanneer een bewegend of stilstaand object wordt gedetecteerd tijdens het achteruitrijden.”
Nissan verwacht dat de X-Trail begin november bij de Nederlandse dealers staat. In de aanloop naar de fysieke presentatie zal Nissan de prijzen en uitrusting ook bekend maken.