3.000 kilometer per CX-30

3.000 kilometer per CX-30

8 september 2022 Uit Door Arnold

De zomervakantie van 2022 zit er weer op, en deze zomer verliep de vakantie anders dan anders. Onze vaste adres was al vroeg volgeboekt, onze gezinsmobiel was niet reisklaar en we hadden een aantal binnenlandse trips gepland. Totdat we last-minute een plekje op onze vaste stek in Tirol konden krijgen. Met een mailtje was de vakantie gepland, en met een mailtje naar Mazda Nederland was ook meteen een fijne reisauto gepland. Onze Prius ruilden we voor een Mazda CX-30 e-Skyactiv X in Luxury uitvoering en met i-Activsense. Het werd de meest intensieve rijtest met een fiks weekkilometrage. De CX-30 is een erg fijne, maar bovenal veilige reisgenoot. Het i-Activsense veiligheidspakket redde de vakantie, net voordat we bijna weer thuiswaren.

 

Eigenlijk is onze Prius 2 een prima reiswagen, hij heeft een grote kofferbak, een ruim interieur, is flink comfortabel en vreselijk zuinig. Maar als je van een lekker potje sturen over bergwegen houdt, is de Prius de slechtst denkbare auto. De indirecte besturing zorgt op bergwegen voor een slijmbeursonsteking in je schouders en de rolneiging in bochten maakt alle inzittenden zeeziek. Bovendien is de rechtuitstabiliteit op de Autobahn niet grandioos.  Lekker toeren in Tirol is er simpelweg niet bij. De Mazda CX-30 die we deze zomer meenemen op vakantie is een echte rijdersauto. Dat de e-Skyactiv X iets onzuiniger is dan de 1 op 22 die de Prius haalt, is iets dat we graag op de koop toe nemen. Het rijcomfort, de luxe en het rijplezier dat deze Mazda daar tegenover stelt, is zeer welkom.

Bij het inladen moeten we even onze koffers opnieuw inpakken, want de kofferbak van de CX-30 slikt een koffer minder dan we gewend zijn. Toch lukt het om alle reisbagage voor een modaal gezin in de kofferbak te stouwen, alleen de opvouwbare kofferbakvloer laten we thuis zodat alles onder de hoedenplank past. We hebben een reis van exact 1.000 kilometer voor de boeg die we de heenreis in twee etappes gaan doen. Een overnachting nabij Würzburg en de volgende dag door naar Tirol. Omdat de boerenprotesten eind Juli nog onvoorspelbaar zijn hebben we besloten om op tijd te vertrekken met het oog op files en eventueel omrijden.

Vlot, maar niet te vlot over de Autobahn

Op vrijdagochtend klokslag negen uur rijden we weg, de navigatie geeft aan dat we rond drie uur ’s middags bij ons hotel arriveren. Maar die aankomsttijd is ijs en weder dienende, of anno 2022 ‘boerenprotesten en baustellen dienende’. Gelukkig vinden we geen van beide op onze weg, en al na twee uurtjes rijden hobbelt de CX-30 de Oberhausen straight op. In principe zouden we flink gas kunnen geven, maar de Mazda toont een mooi verbruikscijfer in de boordcomputer: 5,2 liter per 100 kilometer. En dat is met maximale bezetting en belading. De actieve cruise control gaat op 120 kilometer per uur en we cruisen op een redelijk drukke Autobahn Duitsland in. De CX-30 is heerlijk stil, de 186 pk sterke Skyactiv X heeft veel koppel bij lage toeren en is amper hoorbaar. Bij inhaalacties schakelt de zestraps automaat vlot terug en laat hij de motor zijn vermogen leveren. Bij hogere toerentallen is de motor hoorbaar, maar hij heeft een aangenaam, sportief geluid. Met de schakelflippers achter het stuur laat de bak zich vlot schakelen. Het is af en toe nodig om na het inhalen weer een verzet op te schakelen, omdat de motor erg gretig is bij middelhoge toerentallen. Aangezien we alle tijd hebben en omdat we het verbruik willen drukken schakel ik regelmatig een versnelling omhoog. De elektronica voelt prima aan wanneer ik wil inhalen en schakelt dan vlot een versnelling (of twee) terug, het handmatig terugschakelen is op de snelweg nauwelijks nodig.

Hoe verder, hoe zuiniger

De adaptieve cruise control werkt verfijnd, het systeem bouwt rustig de snelheid af als een langzamere voorligger genaderd wordt en gaat pas bijremmen als het echt nodig is. En als je een voorligger gaat inhalen, dan begint het systeem al tempo te maken zodra je van rijstrook wisselt. Het systeem werkt heel natuurlijk, heel ‘menselijk’ zou ik willen zeggen. Op de snelweg is de CX-30, net als de overige Mazda’s, een auto die weinig aandacht vraagt. Zeker de opzet van het dashboard en de user interface dragen daar in hoge mate aan bij. Het instrumentarium is heel overzichtelijk en duidelijk, tel daar de voorbeeldige ergonomie bij op, en je hebt een interieur dat zich moeiteloos laat doorgronden en bedienen. Dankzij DAB+ en de prima Bose geluidsinstallatie zitten we alle vier relaxed in de Mazda. We plannen wat extra pauzes om de tijd te rekken, en om vier uur ’s middags zijn we in ons hotel. Hoewel onze rijsnelheid flink varieerde door het vele vrachtverkeer hebben we toch 100 kilometer per uur gemiddeld kunnen rijden, daarvoor vroeg de motor slechts 5,7 liter benzine per 100 kilometer. Dat is eerlijk gezegd zuiniger dan ik verwacht had en aangezien het vakantie is zetten we deze besparing meteen om in een stukje levensvreugd. We trakteren we onszelf op een flinke ijscoupe na ons maal in het Italiaanse restaurant naast ons hotel.

Pagina's: 1 2 3 4