Nieuwe Nissan Qashqai onthuld
18 februari 2021Ere wie ere toekomt: Met de Nissan Qashqai heeft Nissan in 2007 eigenhandig een nieuw marktsegment ontwikkeld. Vele merken volgden, maar de Qashqai is de koning van de crossovers. De eerste beide generaties hebben hun sporen ruimschoots verdiend, nu neemt de derde generatie het stokje over.Veertien jaar geleden bleek dat de productstrategen van Nissan een fijngevoelige neus hebben voor de wensen in de automarkt, en ook nu, bij de introductie van de derde generatie Qashqai, vertrouwde Nissan op diepgaand en langdurig marktonderzoek onder automobilisten om de nieuwe Qashqai te ontwikkelen. De auto zit bomvol nieuwe techniek, maar heeft ook veel slimmigheden en carry-over kenmerken van de vorige twee generaties. Compleet nieuw en desondanks vertrouwd.
Comfort en bruikbaarheid
Wat maakt de Qashqai tot de Qashqai? In de ogen van Nissan is dat de combinatie van praktische bruikbaarheid en comfort. De hoge instap en zit wordt door een breed koperspubliek gewaardeerd, en daarom besteedde Nissan veel tijd aan de in- en uitstap. Het ontwerp van de deuropeningen en de openinghoek van de deuren zijn verbeterd, de achterdeuren kunnen tot bijna 90 graden geopend worden. Praktische zaken zoals een grote hoeveelheid bergvakjes en de instelbare kofferbakvloer bleven. Nissan voorziet de Qashqai 3 van ruime opbergvakken in de achterste wielkasten. De hoge zit wordt geroemd vanwege het uitzicht vanuit de bestuurdersstoel, en daarom heeft Nissan de A-Stijlen zeer rank en slank gemaakt, en werden de zijspiegels verplaatst vanuit de raamhoek naar het portier. Dit levert meer zicht langs de A-stijl op. De wielbasis groeide met 2 centimeter en dat komt de binnenruimte volledig ten goede: de beenruimte op de achterbank is ruim 60 centimeter. Door een nieuwe positionering van de achterbank groeide de hoofdruimte met 1,5 centimeter. De Qashqai werd 1 centimeter hoger en dik 3 centimeter langer.
Hoewel het ontwerp onmiskenbaar nieuw is, is de Qashqai 3 direct herkenbaar als Qashqai. De V-vormige grille is kenmerkend voor het familiegezicht van Nissan. De dagrijverlichting zijn via een eveneens V-vormige lijn met de koplampen verbonden. Deze koplampen zijn uitgevoerd als LED-matrix koplmapen, conform de laatste stand der techniek. De Qashqai groeide in alle richtingen, maar hij oogt ranker en atletischer. Nissan heeft er wijselijk voor gekozen om de raam- en schouderlijn over de flanken laag te houden. Hierdoor oogt de zijkant minder massief en heb je bovendien een veel beter uitzicht door de zijruiten. En dat is erg fijn voor kleine kinderen.
Zien en voelen: kwaliteitssprong in het interieur
In het interieur heeft Nissan hele grote stappen gemaakt, zowel qua materiaalgebruik, maar zeker ook door de toepassing van nieuwe – connected – technieken. De sierlijsten in het dashboard, de deurepanelen en rond de versnellingspook / selectiehendel hebben een fijne, houtachtige structuur. Het is kunststof, maar het oogt zeer authentiek. Op de foto’s zien we natuurlijk de meest luxueuze uitvoering, maar reken er maar op dat de instapversie er ook zeer netjes bijstaat. Nissan heeft naar eigen zeggen veel werk gemaakt van de haptische feedback van de knoppen, alles voelt zeer hoogwaardig aan.
Op het dashboard monteert Nissan een 9 inch Nissan Connect touchscreen met alle moderne gemakken en voorzieningen. CarPlay en AndroidAuto zijn uiteraard van de partij, en via Nissan Connect kun je de voertuigstatus vanaf een app monitoren. Alle Home-to-Car functies zijn geschikt voor Google Assistent en Alexa. Ook het instrumentarium is uitgevoerd als beeldscherm, een 12,3 inch TFT scherm om precies te zijn. OPtioneel kan de Qashqai geleverd worden met een 10,8 inch head up display.
Composiet en aluminium
Nissan past veel nieuwe technieken en materialen toe op de derde generatie Qashqai, dit met het oog op gewichtsbesparing. Om te beginnen is de QQ3 de eerste Nissan die gebruik maakt van het Renault-Nissan-Mitsubishi Common Module Family-C platform. De Amerikaanse Nissan Rogue rijdt al rond op dit platform en zal als X-Trail op de Europese markt verkocht worden. De kofferbakklep is van composietmaterialen gemaakt, deze weegt 2,6 kilo minder dan een stalen kofferklep. Ook het tankdekseltje wordt van hetzelfde composietmateriaal gemaakt. De portieren, voorschermen en de motorkap zijn van aluminium, dit bespaart 21 kilo. In zijn totaliteit is de body in white van de nieuwe Qashqai 60 kilo lichter terwijl de torsiestijfheid 21% hoger werd. En dat is een flinke verbetering die je tijdens het rijden zeker zult merken: stiller en comfortabeler.
Twee aandrijflijnen, drie vermogens
Het Advanced Lithium-ion battery System (ALiS) is gebaseerd op het standaard 12 volts boordnet, Nissan zoekt zijn heil niet in 48 volts systemen zoals Hyundai dat doet. Een voordeel hiervan is dat het systeem gebruik kan maken van bestaande technieken en componenten, dit komt de betaalbaarheid ten goede. Zoals elke mild-hybrid dat doet, maakt ook de ALiS gebruik van een starter-generator, die de motor assisteert bij acceleraties en wanneer extra koppel nodig is. De benzinemotor kan eerder stoppen, langer uitgeschakeld blijven en sneller starten dankzij de starter generator. Het systeem is compact en licht: het voegt slechts 22 kilo meergewicht toe.
De 1.3 DIG-T ALiS kan gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. In het geval van de CVT zal de motor zelfs uitgeschakeld worden als de bestuurder de auto laat uitrollen. Bij snelheden lager dan 18 kilometer per uur wordt de motor uitgeschakeld. Alle elektrische verbruikers worden dan gevoed vanuit de Li-ion accu. In het snelheidsbereik van 20 tot 110 kilometer per uur werkt het systeem als ondersteuning van de benzinemotor, een kleine koppelboost (6 Nm) ontlast de verbrandingsmotor, dit is vooral bedoeld om de uitstoot en het verbruik terug te dringen.
De 1.3 DIG-T werd ook grondig herzien. De turbo kreeg een nieuwe elektrisch aangestuurde wastegate, en het emissie-regelsysteem kreeg een verbeterd partikelfilter en de katalysator kreeg een nieuwe plek in de uitlaatlijn. De 1.3 DIG-T ALiS is leverbaar in een 103 kW (140 pk) en 117kW (158 pk) uitvoering. De lichtste versie is alleen leverbaar met handbak lverbaar, de sterkste variant kan ook met CVT geleverd worden. Uiteraard wordt de Qashqai ook met vierwielaandrijving leverbaar, die versie is altijd gekoppeld aan een CVT transmissie. Ook de 4WD aandrijflijn werd stevig herzien: de reactietijd van de tractiecontrole is verkort tot 0,2 seconde. Ook werd het aantal rijmodi utigebried tot vijf settings: Eco, Standaard, Snow, Offroad en Sport.
e-Power: geavanceerd en verfijnd
De e-Power is een bijzondere aandrijflijn, en tot voor kort alleen op de Japanse thuismarkt leverbaar in de Note. Daar is het de bestverkochte auto van het land, en hopelijk valt de Qashqai e-Power hetzelfde succes ten deel in Europa. De e-Power is een geëlektrificeerde aandrijflijn, waarbij een elektromotor de wielen aandrijft, en waarbij een benzinemotor via een generator voor de elektriciteit zorgt. Het grote voordeel van een benzine-elektrische transmissie is de flexibiliteit en het rendement van de transmissie, zeker als je het vergelijkt met conventionele versnellingsbakken. Bovendien kun je met een dergelijke aandrijflijn elektriciteit terugwinnen. Het lijkt in grote lijnen op de aandrijving van de Mitsubishi Outlander, maar Nissan’s e-Power heeft geen mogelijkheid tot een prise-directe, waarbij de motor de wielen rechtstreeks aandrijft.
‘Het e-POWER systeem biedt de beste overgangstechnologie tussen een conventionele auto met verbrandingsmotor en een EV. Het laat de bestuurder genieten van de opwindende sensatie van rijden in een EV en indrukwekkende efficiëntie voor een betaalbare prijs.’, aldus David Moss, Region Senior Vice President Research & Development.
In het persbericht staat het meest opmerkelijke nieuwsfeit tussen de regels door te lezen: de 1.5 benzinemotor heeft variabele compressie, dat is opmerkelijk, want daarmee zou de Qashqai meteen ook de primeur van deze zeer bijzondere motortechniek in Europa hebben. Of dit inderdaad het geval is, moet blijken uit navraag bij Nissan Nederland. We houden u op de hoogte!
De e-Power heeft als grote voordeel dat de aandrijving net zo stil is als een EV, de acceleratie net zo indrukwekkend is en dat het rijcomfort op een enorm hoog niveau ligt. Nissan heeft de e-Power ook uitgerust met een B-modus waarbij one-pedal driving mogelijk is: optrekken en afremmen met het gaspedaal. We moeten overigens nog wel tot 2022 wachten voordat de Qashqai met e-Power in Nederland leverbaar is.
1.3 benzine ALiS Mild Hybrid | e-POWER | ||||
6MT | 6MT | CVT | |||
103 kW 2WD | 117 kW 2WD | 117 kW 2WD/4WD | e-POWER | ||
Vermogen | PK (kW) | 140 (103) | 158 (117) | 190 (140) | |
Koppel | Nm | 240 | 260 | 270 | 330 |
Aandrijving | 2WD | 2WD | 2WD/4WD | 2WD | |
Lengte | mm | 4.425 | 4.425 |
Prijzen
Momenteel doorloopt de nieuwe Qashqai de homologatie- en emissietesten, daarom zijn er nog geen prijzen beschikbaar voor alle uitvoeringen. Wel heeft Nissan de prijzen bekendgemaakt voor de Premiere Editions. De 1.3 140pk met handgeschakelde zesbak kost € 40.390, de 1.3 158pk met X-Tronic CVT kost € 44.390. Zodra er meer prijzen bekend zijn, lees je het hier op Carnold.nl