Rijtest Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Rijtest Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

7 januari 2019 4 Door Arnold

彼らはいくら欲しいですか? Oftewel: Hoevéél willen ze? Die vraag zal begin 2013 ongetwijfeld hardop gesteld zijn in Mitsubishi’s Nagoya Plant toen de Nederlandse importeur de eerste bestelling voor de nieuwe Outlander PHEV doorgaf: een complete autocarrier vol. De wispelturige Nederlandse autobelastingen vielen toen prachtig samen met de introductie van de geëlektrificeerde Outlander PHEV. Het werd aanpoten voor de fabriek en de Nederlandse dealers om alle PHEV’s op de weg te krijgen. Het werd een succes dat Mitsubishi van harte gegund was. Anno 2019 – en een aantal belastingwetwijzigingen verder – moet de Outlander PHEV zichzelf verkopen nu het bijtellingsvoordeel in rook is opgegaan. Gelukkig heeft de PHEV genoeg kwaliteiten om kopers over de streep te trekken.

Medio vorig jaar werd de Outlander voor de tweede keer geüpdate, alle versies kregen een nieuwe voor- en achterbumper zodat de styling in de pas loopt met de Eclipse Cross en de gerestylede ASX. Ook werd het interieur herzien, met name het materiaalgebruik is naar een hoger niveau gebracht. Uiteraard is de Outlander een SUV pur sang, en dus moet hij smerig kunnen worden. Om die reden gebruikt Mitsubishi solide materialen onder knieniveau: natte doek er over en schoon. De PHEV werd op technisch valk grondig herzien. De benzinemotor is compleet nieuw: de oude 2.0 werd vervangen door een nieuwe 2.4 MIVEC motor die volgens het Atkinson-principe werkt. Het voordeel van een grotere cilinderinhoud en verbeteringen is het hogere (thermische) rendement, een bijzonderheid van deze motor is dat hij geen stationairregeling heeft, zijn minimale toerental is 1.700 toeren. Ook de elektrische zijde van de aandrijving werd vernieuwd, in de eerste plaats kreeg de accu meer capaciteit: 13,8 kWh. Nog altijd kan de accu in minder dan een half uur tot 80% geladen worden aan de snellader. Aan het stopcontact of een 3 kWh lader ligt de laadtijd tussen de 5,5 – 7 uur als je een lege accu tot 100% state of charge (SOC) laadt. Een derde belangrijke vernieuwing is de sterkere elektromotor op de achteras, die levert nu 70 kW en 195 Nm koppel.

Vier aandrijflijnen in een

De aandrijflijn van de Outlander PHEV is vanuit technisch perspectief een pareltje: het is een zuivere (B)EV, een seriële hybride, een parallel hybride en een benzine-aangedreven auto. Bij elke start staat de aandrijving in de Normal-modus. Dat houdt in dat de besturingselektronica bepaalt welke aandrijving gebruikt wordt, de Outlander schakelt naadloos en vaak onmerkbaar tussen EV-mode en hybride modus. Tot 135 kilometer per uur kan de PHEV zuiver elektrisch rijden, pas boven die snelheid kan de benzinemotor de voorwielen rechtstreeks aandrijven. De PHEV heeft namelijk maar één mechanische versnelling en die kan pas op snelwegtempo gebruikt worden. Als bestuurder heb je diverse mogelijkheden om de aandrijving te beïnvloeden: rondom de versnellingspook (laten we ‘m gewoon zo noemen) zit een aantal knoppen om de elektronica te overrulen: Met de EV-toets laat je de Outlander puur elektrisch rijden, totdat de SOC te laag wordt en de benzinemotor de rijtaak overneemt. De SAVE CHRG toets gebruik je om de laadstatus van de accu te beïnvloeden, deze knop schakelt tussen twee modi: Save, waardoor de laadstatus van de accu niet verder daalt, de motor-generator zorgt er dan voor dat accu op de huidige capaciteit blijft. En dan is er Charge: de motor-generator draait continu om de accu op te laden. Als bestuurder kun je met de flippers achter het stuur het regeneratieve remvermogen beïnvloeden. In de praktijk is dit een prettige manier om tijdens het uitrollen extra meters ‘bij te laden’. Ik heb het veel gebruikt bij het naderen van rotondes, verkeerslichten en kruisingen. Als je het in de vingers hebt, hoef je nauwelijks nog te remmen om je naderingssnelheid te regelen.

R2D2

Mijn eerste kennismaking met de huidige Outlander is alweer zes jaar geleden, nog ruim voordat de PHEV op de Nederlandse wegen rondreed. Het verschil met de Outlander diesel waarin ik toen reed, en de PHEV waarin ik nu onderweg ben is groot. De PHEV is stil, comfortabel en heeft een verfijnd rijgedrag. Dat laatste komt uiteraard op het conto van de accu onder de wagenbodem waardoor het zwaartepunt erg laag ligt. De rechtuitstabiliteit en het bochtgedrag van de PHEV zijn erg goed. De PHEV wordt hoofdzakelijk elektrisch aangedreven, het maakt de auto erg stil, maar het legt ook de kwaliteiten van carrosserie en onderstel bloot. Door het ontbreken van motorgeluid vallen kraakjes, rammeltjes en piepjes extra op. Maar Mitsubishi is van oudsher een kei in het construeren van carrosserieën: hoge torsiestijfheid, nauwkeurige passingen en degelijk hang- en sluitwerk. Dat is bij de Outlander niet anders, en daarom zijn er geen hinderlijke geluiden in de muisstille Outlander PHEV hoorbaar. Wat me wel opviel tijdens de test is dat de Outlander een enorm arsenaal aan piepjes heeft. Nog voordat je de gordel kunt omleggen, bliept de Outlander je streng toe. En oh wee als je de auto vergrendelt, maar de elektrische kofferbak is nog niet volledig gesloten: iedereen op de parkeerplaats wordt geattendeerd met een indringende pieptoon. Het is af en toe net alsof je met R2D2 op pad bent, zoveel communicatie- en waarschuwingspiepjes heeft de Outlander PHEV.

Geavanceerde vierwielaandrijving: rijplezier, trekvermogen en veiligheid

De PHEV maakt dankbaar gebruik van Mitsubishi’s jarenlange ervaring op het gebied van vierwielaandrijving. Je zult niet als Kees Tijsterman over zandduinen stuiteren, of als Alister McRae de koning van onverhard wegdek zijn, maar op sneeuw, gravel en onverhard wegdek is de PHEV tamelijk onverschrokken. Het Super-All Wheel Drive draagt onder alle rijomstandigheden bij aan het prettige rijgedrag en de actieve veiligheid. Het systeem jongleert het koppel over alle vier wielen en biedt een optimale balans tussen rijplezier en veiligheid. Op het display in het instrumentarium kun je zien hoe S-AWD het koppel over de wielen verdeelt. Als je bocht uit op het gas trapt, dan zie je dat er een licht remmend koppel op de achteras wordt opgeroepen, terwijl de vooras vermogen krijgt. Het gevolg: de Outlander PHEV blijft prachtig de gewenste rijlijn volgen in bochten en kan behoorlijk stevige bochtsnelheden aanhouden. Een ander praktisch voordeel van de aandrijflijn – of beter gezegd twee elektrisch aangedreven assen – is dat de PHEV geschikt is om aanhangers te trekken. Het maximale trekgewicht bedraagt maar liefst 1.500 kilo.

Groot, totdat je gaat rijden

Naar Nederlandse maatstaven is de Outlander een grote auto, maar dat merk je pas als je de auto in een parkeervak rijdt. De Outlander is erg overzichtelijk en gezegend met een paar flinke buitenspiegels waardoor de buitenmaten goed in te schatten zijn. Tijdens het rijden lijken de lengte en breedte te slinken, de lichte en vrij directe besturing dragen ook bij aan het handzame gevoel. Totdat je de Outlander bij de Lidl geparkeerd hebt en uitstapt: dan blijkt weer dat de doorsnee Nederlandse parkeerplek amper berekend is op auto’s van meer dan 4,5 meter lengte.

Fraai, maar vooral solide

De test-Outlander is een Instyle, Mitsubishi’s op één na hoogste uitrustingsniveau. Alle technische hulpmiddelen zijn paraat: adaptieve cruise control (die voorbeeldig werkt), automatisch grootlicht, lane departure warning, anti-botsradar, noem het maar op (of bekijk de digitale brochure). Maar het fraaist is toch wel de P-line lederen bekleding met een gestikt ruitpatroon. Deze bekleding wordt geleverd met een zwarte hemel waardoor het interieur een chique uitstraling krijgt. Alle armsteunen zijn voorzien van een zachte vulling en dat draagt bij aan de hoogwaardige indruk die het interieur geeft. Mitsubishi kennende blijft het niet bij een indruk alleen, de materialen en constructie van het interieur zijn berekend op een lange levensduur.

Een SUV in de ware zin van het woord

Op ieder potje past een dekseltje, en zo is er voor elke auto wel een koperspubliek te vinden. Voor de Outlander PHEV geldt echter dat de auto een heel divers koperspubliek kan bedienen. Als je veel snelwegkilometers rijdt, dan zal het ruime interieur en het rijcomfort je zeker aanspreken. Je hoeft niet bang te zijn voor een gigantisch brandstofverbruik. Met een goede oplaaddiscipline (stekkeren wanneer het kan) kun je het brandstofverbruik beperken tot 7,5 liter per 100 kilometer bij hoofdzakelijk snelweggebruik. Gebruik je de auto veel voor korte ritten en rijd je hoofdzakelijk in EV modus, dan kom je zeker 40 kilometer ver op een acculading zonder benzine te verbruiken. Dat lijkt weinig, maar in de testweek bleek dat voldoende om doordeweeks louter elektrisch te rijden, op voorwaarde dat je bij thuiskomst de Outlander aan de lader hangt. Bij een gecombineerd verbruik (snelweg / buitenweg / binnenweg) en een anticiperende rijstijl is 6 liter per 100 kilometer haalbaar. De Mitsubishi Outlander PHEV is een SUV zoals die oorspronkelijk bedoeld was: praktisch, ruim, comfortabel en daadwerkelijk in staat om naast gebaande paden te rijden. Meer go dan show en dagelijks inzetbaar. Tel daarbij op dat de geavanceerde aandrijflijn bijdraagt aan een veiliger rijgedrag en lager brandstofverbruik en je hebt een van de meest relevante SUV’s die op dit moment te koop is. De Outlander PHEV is er vanaf € 35.990 (Pure), de geteste Instyle kost € 46.990.

14 artikel(en) « van 14 »