Meer nieuws over de Suzuki Baleno

31 augustus 2015 Uit Door Arnold

Suzuki_Baleno_2Suzuki zit in de vaart der volkeren, het merk voorziet een fraaie groei voor de komende jaren. In vergelijking met vorig jaar is het aantal nieuw geregistreerde Suzuki’s met zestien procent gegroeid. Begin volgend jaar wordt de Suzuki Baleno aan het modellenprogramma toegevoegd, een belangrijk model voor Suzuki waarmee het merk de concurrentie in de compacte middenklasse aan gaat.De Baleno is vijftien centimeter langer dan de Swift, en meet bijna vier meter. Iets korter dan bijvoorbeeld een Mazda2, maar Suzuki benadrukt dat de Baleno een ruim interieur en een ruime bagageruimte heeft. Naar eigen zeggen geeft de Baleno blijk van de expertise van Suzuki als bouwer van kleine auto’s. Dat belooft veel goeds.

Suzuki_Baleno_1

De onderhuidse techniek is helemaal nieuw, het platform is uitermate stijf en toch licht van gewicht. De motortechniek is zeker interessant: Als eerste Europese Suzuki wordt de Baleno uitgerust met de 1.0 BoosterJet, een direct ingespoten eenliter blok met een turbo. Daarnaast is maakt de SHVS techniek zijn opwachting in combinatie met de bekende 1.2 DualJet. SHVS staat voor Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. De kern van deze techniek is de dynamo die ook dienstdoet als startmotor en ondersteuning van de benzinemotor. Tijdens het afremmen wordt elektriciteit opgewekt die in een speciale accu wordt opgeslagen. Deze energie wordt later gebruikt bij het accelereren en voor het bedienen van het elektrische boordsysteem. Met de SHVS-techniek daalt het verbruik zodanig, dat de Baleno een van de zuinigste auto’s in zijn klasse is.

De Baleno wordt gebouwd in India, vanwege de goede ervaringen met Suzuki’s plants aldaar. Naar verwachting staat de Baleno in het voorjaar van 2016 in de showroom, Suzuki zal tegen die tijd ook de prijzen en de uitrustingsniveaus bekendmaken.