Meer details bZ4X bekend
3 december 2021In de tweede helft van 2022 wordt Toyota’s nieuwe EV in Europa geïntroduceerd. In de aanloop naar de introductie wordt de bZ4X klaargestoomd voor de west-Europese automarkt, en Toyota heeft afgelopen week de nodige technische informatie over de auto bekendgemaakt. Net als de Corolla Cross krijgt de bZ4X Toyota’s T-Mate, een geavanceerd rijhulpsysteem. Een ander opzienbarend nieuwtje is de infraroodverwarming voor de bestuurder en de bijrijder.
In het persbericht over de Europese première laat Toyota terloops vallen dat de bZ4X het eerste model in de bZ-reeks is. We mogen er dus van uitgaan dat er nog (veel) meer bZ modellen zullen volgen. De 4X zal na de zomer in 2022 aan de eerste klanten worden uitgeleverd, maar de demo’s zullen al eerder bij de Nederlandse Toyota-dealers staan.
De ‘4X’ in de typenaam schept verwachtingen wat de aandrijving betreft, en dat zou de bZ4X wel eens heel goed waar kunnen maken. De instapversie wordt een voorwielaangedreven auto, maar er is ook vierwielaandrijving leverbaar. Dit systeem is in samenwerking met Subaru ontwikkeld, en als we Toyota mogen geloven dan biedt deze versie indrukwekkende offroad-prestaties.
Gedegen accu met SoH garantie
Volgens critici is Toyota ‘Late to the party’ als het om EV’s gaat (die vergeten de RAV4 EV doorgaans), maar het merk heeft meer dan een kwart eeuw ervaring met elektrificatie van auto’s. En al die Toyota / Lexus hybrides staan bekend om hun levensduur en betrouwbaarheid. Door die know-how is Toyota in staat geweest om een ontzettend betrouwbare accu te ontwikkelen. Het merk garandeert dat na 10 jaar nog zeker 70% van de accucapaciteit over is, het accupakket is ontwikkeld om na 10 jaar of 240.000 kilometer nog 90% State of Health te hebben. De accu is watergekoeld en heeft een zeer uitgebreide monitoring of celniveau. Door deze minutieuze bewaking van individuele cellen kunnen verdachte cellen tijdig worden uitgeschakeld en ontlast.
Infraroodcabine
Het verwarmen van het interieur is en blijft een heikel punt bij EV’s: het vreet accuvermogen, hoe je het ook wendt of keert. Toyota is op zoek gegaan naar een efficiënte interieurverwarming, en kwam daarbij met een unieke oplossing: infraroodwarmte. Voor de bestuurder is een infraroodunit onder de stuurkolom gemonteerd die de onderbenen en voeten verwarmt. De infraroodunit voor de passagier zit waarschijnlijk onderin het dashboard verwerkt.
One Motion Grip
Steer-by-wire is nog een zeldzaamheid in autoland. Na de Infiniti Q50 en Q60 is het systeem nog door geen enkele andere autofabrikant gebruikt. Toyota heeft nu een eigen versie ontwikkeld onder de noemer One Motion Grip. Het is nog niet helemaal duidelijk of de bZ4X van meet af aan geleverd wordt, er zullen dus ook uitvoeringen zijn met een conventionele stuurkolom en stuurhuis. Toyota zegt hierover:
Dit volledig elektronische systeem zal op een later tijdstip in Europa worden ingevoerd. One Motion Grip maakt de mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen overbodig en past de stuurhoek heel precies aan de stuuringeving van de bestuurder aan. Omdat het systeem zeer compact is, is er meer beenruimte beschikbaar, wat de rijpositie en in- en uitstappen vergemakkelijkt. Het traditionele stuurwiel wordt vervangen door het One Motion Grip-stuurwiel die de bediening soepeler en gemakkelijker maakt. Overpakken in krappe bochten is niet langer nodig: de maximale stuuruitslag wordt al bereikt met slechts een draai van 150 graden.
Een bijkomend voordeel van One Motion Grip is dat ongewenste trillingen van de wielen niet meer doorgegeven worden via het stuurwiel – een fysieke verbinding ontbreekt immers – zonder in te leveren op welkome stuurfeedback. Het gewenste stuurgevoel en de gewenste feedback zijn bovendien instelbaar; door verschillende rijmodi te selecteren, kunnen de stuureigenschappen worden aangepast aan de rijomstandigheden.