Toyota Corolla Cross – nieuwe C-segment crossover

Toyota Corolla Cross – nieuwe C-segment crossover

2 december 2021 Uit Door Arnold

De Toyota Corolla Cross is onthuld, Toyota’s tweede SUV in het populaire C-Segment. De Corolla Cross is een splinternieuw model dat tegenwicht moet bieden in de strijd om de meer behoudende SUV-koper, waar de C-HR de uitbundige klandizie aan zich moet binden. De Corolla Cross is de eerste Toyota die voorzien is van de vijfde generatie Hybrid Synergy Drive. In de herfst van 2022 kunnen we de Corolla Cross in Nederland verwachten.

Toyota zegt het zelf: de Corolla Cross is ontworpen met het oog op comfort, ruimte en functionaliteit. Daarmee richt het merk zicht op de koper die wat rationeler ingesteld is, en die de C-HR te expressief of te onpraktisch vindt. Ook is de Corolla Cross een optie voor kopers die de RAV4 een maatje te groot vinden. De Corolla Cross is 4,46 meter lang, 1,82 breed en 1,62 hoog. Daarmee valt hij precies tussen de C-HR en de RAV4 in. De nieuweling is ontworpen naar de smaak van de Europese autokoper. Hij is minder gedurfd dan de C-HR, maar het is zeker geen saaie auto geworden. De grote grille is markant en lijkt op de Highlander, Toyota’s grootste SUV. Eigenlijk heeft de Corolla Cross in elk aanzicht wel iets van zijn hele grote broer, ook het profiel en de achterzijde vertonen duidelijke verwantschap met de Highlander.

De ruimte en gezinsvriendelijkheid spatten er van af: hoge portierramen (of beter gezegd: een lage raamlijn), grote deuren, een knoeperd van een kofferklep: dit is zichtbaar een auto voor gezinnen en hun vakantiebagage. Een mooie, ingetogen auto met een flink glasoppervlak. De doorlopende raamlijst zorgt voor een ‘zwevend dak’, in de lijst is de typenaam opgenomen. Indrukwekkend is het enorme glazen dak, dat zeker door kleintjes achterin gewaardeerd zal worden.

De Corolla Cross is gebouwd op het (TN)GA-C platform, waar ook de C-HR op gebouwd is. Hoewel de vormgeving meer ingetogen is dan van het zustermodel, zal het rijplezier niet wezenlijk anders zijn. Ook de Corolla Cross heeft de stuurman / stuurvrouw veel rijplezier te bieden, maar het moet gezegd: comfort en rust had voorrang bij de onderstelafstemming. Het GA-C platform bood de engineers en designers gelukkig veel mogelijkheden om het nuttige en het aangename te combineren: zuinig, sportief en praktisch. Toyota is trots op de interieurruimte, de gemakkelijke instap, de grote portieren en de lage tildrempel.

Zoals het een echte Toyota betaamt, is de Corolla Cross altijd een hybride. De nieuweling is de vaandeldrager voor de vijfde generatie hybrides van Toyota. De lithium-ion accu volgt de nieuwste ontwikkelingen, hierdoor is de accu 40% lichter. De accu heeft 180 cellen en een capaciteit van 4,1 ampère-uur. De basis van de aandrijflijn is Toyota’s tweeliter hybride, deze heeft een systeemvermogen van 197 pk (145kW) en 206 Nm aan koppel. Het maximale vermogen van de benzinemotor is een gezonde 171 pk (126 kW), de elektromotor levert 113 pk (83kW). De 0-100 sprint doet de Corolla Cross in 8,1 seconden. Over verbuikscijfers kan Toyota nog niets zeggen, want de Corolla Cross moet nog gehomologeerd worden.

Pagina's: 1 2