Accuslijtage in een gebruikte EV: Hoe meet je met zekerheid?

Accuslijtage in een gebruikte EV: Hoe meet je met zekerheid?

1 december 2021 Uit Door Arnold

Volledig elektrische auto’s zijn in zeer korte tijd uitgegroeid tot een vertrouwd beeld op de Nederlandse wegen. Bijna elk tankstation langs de snelweg heeft een laadstation als directe buurman gekregen, en ook in woonwijken struikel je bijna letterlijk over de laadkabels. Ondanks de snelle opkomst is elektrisch rijden nog lang niet voor iedereen weggelegd, dat geldt zeker voor autobezitters die geen leaseauto of bedrijfswagen in hun arbeidsvoorwaarden hebben staan. Gelukkig groeit het aanbod gebruikte elektrische auto’s. Ook bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto moet je goed je huiswerk doen, want ook hier liggen dure, technische valkuilen op de loer. De technische staat van een EV-accu kan je rijplezier ernstig bederven en een enorme financiële krater in je mobiliteitsbudget slaan. Met de accutest van Aviloo krijg je inzicht in de gezondheid van een EV-accu, en een gegarandeerde zekerheid over de technische staat.

Waar moet je bij een gebruikte EV op letten?

Is de aanschaf van een gebruikte EV wezenlijk anders dan van een auto met verbrandingsmotor? Ja en nee. De cosmetische staat van een auto is het gemakkelijkst te beoordelen, hierin verschilt een EV niet van andere auto’s. Bij het beoordelen van de technische staat ontkom je niet aan een proefrit. Hierbij draait het om een gevoel bij de auto te krijgen, en tegelijkertijd om scherp te zijn op afwijkend gedrag en bijgeluiden. Zet de autoradio uit en geef je oren de kost, zeker bij een EV moet je letten op onderstelgeluiden en bijgeluiden in het interieur. Kraakjes en rammeltjes zorgen in een EV voor een grotere ergernis dan bij auto’s met een verbrandingsmotor, wees hier vooraf goed op bedacht. Door het hogere eigengewicht wordt het onderstel van een EV zwaarder belast, de flexibele en bewegende delen slijten daardoor sneller. Dat merk je tijdens het rijden: op drempels en klinkerbestrating hoor je rammels, bij het insturen en veren voel je het vaak in het stuur. Een gedegen proefrit vertelt je meer dan een aandachtige bestudering van het onderhoudsboekje, zeker in het geval van een elektrische auto.

Het duurste onderdeel, het moeilijkst te beoordelen

Doordat er aanzienlijk minder bewegende delen in de aandrijflijn van een elektrische auto zitten, is er ook minder dat stuk kan gaan. Maar het duurste onderdeel, de accu, laat zich tijdens een proefrit moeilijker beoordelen. Lastig, want een accu is duur. Heel duur. Reken op tienduizenden euro’s kostprijs als de accu vervangen moet worden. Vaak maakt de accu 50% van de nieuwprijs uit. Het is dan ook heel lastig om tijdens de aankoop of proefrit een volledig beeld te krijgen van de accu. Er zijn twee belangrijke beoordelingscriteria voor een accu: de totale capaciteit en de State of Health (SoH). De capaciteit bepaalt het rijbereik, afhankelijk van je rijgedrag uiteraard. Als deze afneemt, dan krimpt de actieradius ook, en dat kan in de praktijk een flinke tegenvaller zijn. De SoH is een waarde die in procenten uitgedrukt wordt. Een nieuwe accu heeft 100% State of Health, in de loop van tijd zal dat dalen. De accucapaciteit en SoH zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

State of Health en de snellaadgeschiedenis

De State of Health wordt beïnvloed door twee zaken: het gebruik van de auto en de laaddiscipline. Het gebruik is de wijze waarop de auto bereden is / wordt: optrekken, regenererend remmen, dagelijks kilometrage, stilstand. Eigenlijk spreekt het voor zich. Laaddiscipline slaat op de manier en de frequentie waarmee de accu opgeladen wordt. Staat de auto na elk kort ritje aan de lader? Wordt er vaak snelgeladen? Wordt de accu telkens compleet leeggereden? Met name de snellaadgeschiedenis is cruciaal voor de SoH, veelvuldig snelladen heeft een nadelige invloed. In het geval van een gebruikte auto is het lastig om een beeld van het gebruik te krijgen, zeker als je de vorige eigenaar / berijder niet kent. En een tegenvallende accu betekent altijd hoge kosten.

Pagina's: 1 2